تأمین زیرساخت‌های فروش خارجی برق در بازار انرژی ایران امکان‌پذیر شد.

زیرساخت‌های صادرات برق در بورس انرژی ایران فراهم شد


در این متن، آقای علی نقوی، مدیرعامل بازار سهام انرژی ایران در مورد امکان فروش خارجی برق تجدیدپذیر از طریق بازار سهام انرژی ایران صحبت کرده است. وی اعلام کرده است که زیرساخت‌های فنی لازم برای فروش خارجی برق تجدیدپذیر به بازار سهام انرژی ایران فراهم شده است و با همکاری وزارت نیرو، امیدوارند که به زودی معاملات این فروش خارجی آغاز شود. آقای نقوی همچنین به نتایج موفقیت‌آمیز بازار سهام انرژی ایران در حوزه فروش خارجی فرآورده‌های نفتی اشاره کرده و اعلام کرده است که بازار سهام انرژی ایران می‌تواند فضای شفاف و رقابتی برای عرضه تولیدات برق تجدیدپذیر فراهم کند. همچنین، آقای نقوی به راه‌اندازی تالار برق سبز در بازار سهام انرژی ایران اشاره کرده است و با همکاری وزارت نیرو امیدوارند که به زودی این تالار راه‌اندازی شود. در نهایت، مدیرعامل بازار سهام انرژی ایران به مصوبه جدید کمیته فقهی سازمان بازار سهام و اوراق بهادار برای انتشار گواهی برق تجدیدپذیر نیز اشاره کرده و اعلام کرده است که طبق این مصوبه، در صورت موافقت و همکاری وزارت نیرو و دیگر مراجع ذی‌ربط، معاملات برق تجدیدپذیر نیز در بازار سهام انرژی ایران انجام خواهد شد.

به گزارش دیجیاتور به نقل از وزارت نیرو، علی نقوی در باره اینکه پیرو امضای آئین‌نامه فروش خارجی برق تجدید پذیر توسط وزیر نیرو، بازار سهام انرژی چه سازوکاری را می‌تواند ارائه دهد، گفت: مسئله فروش خارجی برق از طریق بازار سهام انرژی ایران یکی از برنامه‌های این بازار سهام است.

وی ادامه داد: در حال حاضر زیرساخت‌های فنی فروش خارجی برق را در بازار سهام انرژی ایران فراهم کردیم و امید است با مشارکت وزارت نیرو به‌زودی این مبادلات آغاز شود.

مدیرعامل بازار سهام انرژی افزود: بازار سهام انرژی ایران در حوزه فروش خارجی فرآورده‌های نفتی کارنامه خوبی دارد، تا جایی که بیش از ۶۵ درصد مبادلات حجمی و ارزشی این بازار سهام در رینگ صادراتی صورت می‌گیرد.

نقوی خاطرنشان کرد: بنابراین با این تجربه می‌توان در حوزه برق هم فضای شفاف و رقابتی برای عرضه تولیدات متصور بود.

ایجاد فضای رقابتی خرید فروش برق تجدید پذیر در تابلوی برق سبز

وی گفت: با مجوزهایی که از جانب حکومت برای احداث نیروگاه تجدید پذیر صادر شده، مشخص است که به عرضه برق در تالار برق سبز نگاهی ویژه شده و این اتفاق در بلندمدت منجر به افزایش استقبال برای تامین مالی در این حوزه خواهد شد.

مدیرعامل بازار سهام انرژی ایران با بیان این‌که همکاری وزارت نیرو در راه‌اندازی تالار برق سبز ستودنی است، ادامه داد: با اینکه تالار برق عمری طولانی ندارد، اما مورد استقبال گسترده نیروگاه‌های تجدید پذیر و صنایع قرار گرفته است.

نقوی ویژگی مهم آن را پایداری برق مصرفی دانست و ادامه داد: اکنون برق در تالار بازار سهام برق سبز به دو صورت فیزیکی و مشتقه عرضه می‌شود.

وی در باره ترسیم چشم‌انداز آینده تالار برق سبز عنوان کرد: با راه‌اندازی تالار برق سبز، سرمایه‌گذاران شاهد بازاری مستقل بودند که می‌توانند برق را در آن عرضه کنند و با قیمت کشف‌شده به فروش برسانند، بنابراین همان‌طور که وزیر نیرو نیز در روزهای گذشته به این موضوع اشاره کردند، استقبال بسیار خوبی از این طرح رخ داد و برای تأمین مالی نیز برنامه‌های خوبی در راه است.

مصوبه انتشار گواهی برق تجدید پذیر دریافت شد

مدیرعامل بازار سهام انرژی ایران با اشاره به مصوبه جدید کمیته فقهی سازمان بازار سهام گفت: به‌تازگی مصوبه کمیته فقهی سازمان بازار سهام و اوراق بهادار برای انتشار گواهی برق تجدید پذیر یا به‌اصطلاح «رک» هم دریافت شده ضمن آنکه اکنون مکاتباتی با وزارت نیرو، توانیر و ساتبا صورت‌گرفته است و در صورت موافقت و همکاری این مجموعه‌ها در سال آینده شاهد راه‌اندازی این معاملات خواهیم بود.

نقوی درباره گواهی برق تجدید پذیر ادامه داد: در این طرح نیروگاه‌ها به‌اندازه برق تولیدی، گواهی دریافت می‌کنند و این گواهی‌ها در بازار قابلیت مبادلاتی خواهد داشت که ظرفیت‌های تازه‌ای نیز در بازار ایجاد می‌کند.

وی در ارتباط با سازوکار مبادله برق ساعتی، خاطرنشان کرد: عرضه ساعتی برق پیچیدگی‌های خاص خود را دارد و این موضوع باید با همکاری سازماندهی شبکه و توانیر پیگیری شود تا مباحث فنی برطرف شود و مبادلات ساعتی برق را نیز در بازار سهام انرژی شاهد باشیم.

مدیرعامل بازار سهام انرژی در خصوص عرضه برق نیروگاه‌های حرارتی در این بازار سهام افزود: برای عرضه برق نیروگاه‌های حرارتی در بازار سهام انرژی سلف ماهانه، هفتگی، روزانه، فصلی و سالانه وجود دارد.

نقوی خاطرنشان کرد: برای مبادلات ساعتی نیز همان‌طور که اشاره شد، موضوع در حال پیگیری است و بخشی از زیرساخت‌های فنی آماده شده است.

وی با بیان این‌که بازار سهام انرژی ایران، تأمین مالی را یکی از وظایف اصلی خود می‌داند، گفت: بحث تأمین مالی از مسیر بازار سهام انرژی از سال‌های قبل نیز در جریان بود و مجموعه‌های دولتی مانند برق حرارتی، توانیر و نیروگاه‌های بخش خصوصی نیز از طریق انتشار اوراق سلف برق به تأمین مالی پرداختند که این امر به توسعه و تجهیز تولیدی نیروگاهی کمک کرده است.

مدیرعامل بازار سهام انرژی ادامه داد: شرکت برق حرارتی از ظرفیت تأمین مالی از طریق بازار سهام انرژی استفاده کرده است و ماه گذشته با درخواست پذیرش ۲,۷۰۰ میلیارد تومان اوراق سلف برای برق حرارتی موافقت شده و تا قبل از پایان سال پذیره‌نویسی آن انجام خواهد شد.


بازار سهام انرژی ایران به پیشنهاد و همکاری وزارت نیرو، بستری مناسب برای فروش خارجی برق تجدید پذیر فراهم کرده است. بیش از ۶۵ درصد معاملات حجمی و ارزشی بازار سهام انرژی در حوزه فروش خارجی فرآورده‌های نفتی صورت می‌پذیرد. تجربه بازار سهام انرژی در حوزه فروش خارجی فرآورده‌های نفتی نشانگر امکان ایجاد فضای شفاف و رقابتی برای عرضه تولیدات برق نیز است. با راه‌اندازی تالار برق سبز، سرمایه‌گذاران قادر خواهند بود برق خود را عرضه و به فروش برسانند. بازار سهام انرژی آماده انتشار گواهی برق تجدید پذیر در طرحی است که نیروگاه‌ها بر اساس برق تولیدی خود گواهی دریافت کنند. این طرح زیرساخت‌های فنی را برای مبادلات ساعتی برق نیز در دسترس قرار می‌دهد. بازار سهام انرژی ایران در تأمین مالی نیروگاهی به دولتی و خصوصی کمک کرده است. استفاده از بازار سهام انرژی برای تأمین مالی بخش برق حرارتی نیز صورت گرفته است. شرکت برق حرارتی برای تأمین مالی خود با استفاده از بازار سهام انرژی همکاری کرده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *