تعیین مقررات جدید درباره توزیع و فروش تایر اعلام شد

ضوابط جدید توزیع و فروش تایر اعلام شد


اتاق اصناف ایران در اطلاعیه‌ای ضوابط جدید توزیع و فروش تایر را بر اساس ضوابط دفتر صنایع شیمیایی و پلیمری وزارت صمت اعلام کرده است. بر اساس این ضوابط، فروش تایر از نقش عمده فروش به عمده فروش دیگر ممنوع است و عمده فروش تایر مجاز به فعالیت خرده فروشی نیست. همچنین، عمده فروش تایر باید ۱۰ درصد از تایرهای خریداری شده را به مصرف‌کننده نهایی توزیع کند و موظف به ثبت اطلاعات کامل مصرف کننده نهایی در سامانه جامع بازرگانی است. مهلت توزیع تایرهای خریداری شده توسط عمده‌فروشان حداکثر یک هفته است و باید حداقل ۸۰ درصد از تایرهای دریافت شده در این بازه زمانی به فروش برسد. فروش هر سایز تایر به صورت جداگانه اعمال می‌شود و توزیع کالاهای کم تقاضا مجزا از تایرهای پر تقاضا بررسی می‌شود. برای دریافت مجدد تایر توسط تأمین کننده، انباشت سایزهای کم تقاضا مشکلی ایجاد نمی‌کند. واحدهای صنفی فاقد جواز نیز موظف به اخذ مجوز تا پایان بهمن ۱۴۰۲ هستند و از توزیع تایر به فعالان فاقد جواز معتبر جلوگیری خواهد شد. امکان ثبت نام برای واحدهای صنفی دارای پروانه کسب که فروشنده تایر، آپاراتی و پنچرگیری هستند نیز در سامانه جامع بازرگانی فراهم شده است. از اول بهمن ۱۴۰۲ درج اطلاعات کامل مصرف کننده نهایی توسط واحدهای خرده فروش الزامی است و دریافت کد خرید از خریدار و درج در سامانه جامع بازرگانی نیز الزامی است.

به گزارش دیجیاتور، اتاق اصناف ایران در اطلاعیه‌ای ضوابط جدید توزیع و فروش تایر را بر اساس ضوابط دفتر صنایع شیمیایی و پلیمری وزارت صمت اعلام کرد.

بر اساس این اطلاعیه فروش تایر از نقش عمده فروش به عمده فروش دیگر ممنوع است.

همچنین عمده فروش تایر مجاز به فعالیت خرده فروشی یا ثبت سند خروج کالا از نقش عمده فروش به نقش خرده فروش خود نبوده و صرفاً اجازه دارد ۱۰ درصد از تایرهای خریداری شده از حلقه قبل (تولیدکننده یا وارد کننده) را به مصرف‌کننده نهایی توزیع کند و موظف به ثبت اطلاعات کامل مصرف کننده نهایی در سامانه جامع بازرگانی است.

مهلت توزیع تایرهای خریداری شده توسط عمده‌فروشان حداکثر یک هفته بوده و باید حداقل ۸۰ درصد از تایرهای دریافت شده در بازه زمانی مذکور به فروش برسد. یعنی ظرف یک هفته تایرهای سواری پر مصرف باید از عمده فروش به دست خرده فروش برسد.

با توجه به محدودیت ناشی از شفافیت، فروش هر سایز تایر به صورت جداگانه اعمال شده و عملکرد عمده‌فروشان در خصوص توزیع کالاهای کم تقاضا، مجزا از تایرهای پر تقاضا بررسی می‌شود، لذا انباشت سایزهای کم تقاضا موجب ایجاد محدودیت برای دریافت مجدد تایر توسط تأمین کننده نخواهد بود. این در حالی است که سابقا اگر انباشت سایز کم تقاضا داشتند، نمی‌توانستند تایر پر تقاضا دریافت کنند که این مشکل رفع شده است.

در ادامه این اطلاعیه آمده است: تمامی واحدهای صنفی دارای کد نقش در سامانه جامع بازرگانی که فاقد جوازند موظف به اخذ مجوز تا پایان بهمن ۱۴۰۲ بوده و پس از پایان مهلت مقرر از توزیع تایر به فعالان فاقد جواز معتبر جلوگیری خواهد شد. لذا آن دسته از افراد صنفی (عمده فروش و خرده فروش تایر) که کد نقش در سامانه جامع بازرگانی دارند ولی پروانه کسب ندارند باید اقدام کنند تا بعداً در توزیع تایر دچار مشکل نشوند.

همچنین امکان ثبت نام برای تمامی واحدهای صنفی دارای پروانه کسب که فروشنده تایر، آپاراتی و پنچرگیری هستند هم در سامانه جامع بازرگانی میسر شده است.

از اول بهمن ۱۴۰۲ درج اطلاعات کامل مصرف کننده نهایی توسط واحدهای خرده فروش در زمان فروش لاستیک الزامی است و دریافت کد خرید از خریدار و درج در سامانه جامع بازرگانی به منظور تکمیل فرایند خرید الزامی است.


به گزارش دیجیاتور، اتاق اصناف ایران ضوابط جدید توزیع و فروش تایر را اعلام کرده است. بر اساس این ضوابط، فروش تایر از نقش عمده فروش به عمده فروش دیگر ممنوع است. عمده فروش تایر تنها مجاز است ۱۰ درصد از تایرهای خریداری شده را به مصرف‌کننده نهایی توزیع کند و موظف است اطلاعات کامل مصرف‌کننده را در سامانه جامع بازرگانی ثبت کند. همچنین مهلت توزیع تایرهای خریداری شده توسط عمده‌فروشان یک هفته است و باید حداقل ۸۰ درصد از تایرها در این مدت به فروش برسند. دیگر محدودیت‌های مربوط به نوع و سایز تایرها نیز اعمال می‌شود. وقتی از شفافیت استفاده می‌شود، فروش هر سایز تایر به صورت جداگانه اعمال می‌شود و عملکرد عمده‌فروشان در خصوص توزیع کالاهای کم تقاضا، مجزا از تایرهای پر تقاضا بررسی می‌شود. جمع‌آوری سایزهای کم تقاضا موجب محدود شدن توزیع مجدد تایر توسط تأمین‌کننده نمی‌شود. همچنین افراد صنفی باید قبل از پایان بهمن ۱۴۰۲ مجوز توزیع تایر را در سامانه جامع بازرگانی دریافت کنند. همچنین ثبت نام در سامانه جامع بازرگانی برای واحدهای صنفی دارای پروانه کسب ممکن است. از اول بهمن ۱۴۰۲ درج اطلاعات کامل مصرف کننده نهایی توسط واحدهای خرده فروش الزامی است و دریافت کد خرید از خریدار و درج در سامانه جامع بازرگانی نیز لازم است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *