ساخت دستگاهی برای استخراج DNA توسط پژوهشگران ایرانی

ساخت دستگاه استخراج DNA توسط پژوهشگران ایرانی


در این متن به گفته فردین سلیمانی، محقق شرکت دانش‌بنیان پارک علم و فناوری موسسه آموزش عالی تربیت مدرس، دستگاه استخراج DNA ساخته شده در این شرکت به طور کلی شبیه به دستگاه‌های خارجی است، اما مزیت‌های رقابتی بیشتری نسبت به نمونه خارجی خود دارد. یکی از این مزیت‌ها سرعت بالاتر فرایند استخراج DNA است. این دستگاه قادر است در کمتر از ۲۰ دقیقه DNA تعداد ۳۲ نمونه را استخراج کند. همچنین، دستگاه بصورت Open طراحی و ساخته شده است، به این معنی که اپراتور می‌تواند هر برنامه‌ای را که نیاز است در آن بارگذاری و یا برنامه‌هایی را در آن کم کند. دستگاه همچنین با تجهیز به لامپ UV، تهویه هوا را تأمین کرده و بدنه آن فلزی و مقاوم است. آزمایشگاه‌های تهران و سایر استان‌ها نیز در حال حاضر با این دستگاه تجهیز شده‌اند.

به گزارش دیجیاتور به نقل از پارک علم و فناوری موسسه آموزش عالی تربیت مدرس، فردین سلیمانی از محققان این شرکت دانش‌بنیان درخصوص مزایای این دستگاه گفت: دستگاه استخراج DNA ساخته شده در این شرکت دارای مشابه خارجی است، اما دستگاه ما مزیت‌های رقابتی زیادی نسبت به نمونه خارجی آن دارد که یکی از این مزیت‌ها، افزایش سرعت فرایند استخراج DNA است.

وی افزود: این دستگاه می‌تواند DNA تعداد ۳۲ نمونه را در کمتر از ۲۰ دقیقه استخراج کند. ضمن آنکه این دستگاه به صورت Open طراحی و ساخته شده و این ویژگی موجب شده تا اپراتور هر برنامه‌ای را که مورد نیاز است، در آن بارگذاری و یا برنامه‌هایی را در آن کم کند.

سلیمانی تجهیز این دستگاه به لامپ UV را از دیگر مزایای این دستگاه برشمرد و گفت: این لامپ برای تهویه هوای داخل دستگاه نقش مؤثری دارد و علاوه بر این بدنه دستگاه ساخته شده در این شرکت فلزی و مقاوم است.

این محقق با تأکید بر اینکه دستگاه‌های مشابه استفاده شده در کشور تاکنون وارداتی بوده است‌، تصریح کرد: در حال حاضر بسیاری از آزمایشگاه‌های تهران و سایر استان‌ها مجهز به دستگاه ساخته شده در این شرکت دانش‌بنیان شده‌اند.


دستگاه استخراج DNA ساخته شده در این شرکت دارای مزیت‌های رقابتی زیادی نسبت به نمونه خارجی آن دارد، از جمله افزایش سرعت فرایند استخراج DNA. این دستگاه قادر است تا در کمتر از ۲۰ دقیقه DNA تعداد ۳۲ نمونه را استخراج کند. صفت Open بودن این دستگاه مترتب بر این است که اپراتور می‌تواند هر برنامه‌ای را که نیاز دارد در آن بارگذاری کند یا برنامه‌هایی را در آن کم کند. لامپ UV مورد استفاده در دستگاه برای تهویه هوای داخل استخراج دستگاه نقش مؤثری دارد و بدنه آن ساخته شده است از فلزی و مقاوم است. بسیاری از آزمایشگاه‌های تهران و سایر استان‌ها از این دستگاه استفاده می‌کنند که ساخته شده در این شرکت دانش‌بنیان است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *