روند تسویه مطالبات راه آهن به تدریج صورت می‌گیرد

وصول مطالبات راه آهن به تدریج انجام می‌شود


مدیرکل بازرگانی داخلی راه آهن اعلام کرد که پیگیری و وصول مطالبات راه آهن از شرکت‌های ترانزیت ریلی به نتایج خوبی رسیده است. این پیگیری مطالبات به صورت دوره‌های تنفس دو ماهه، یک ماهه و نقدی انجام می‌شود. در همین راستا، تا به امروز ۲۰ شرکت بدهی‌های خود را تسویه و به روز کرده‌اند، اما ۵ شرکت دیگر مشکل دسترسی به نقدینگی دارند. علاوه بر این، بخشی از مطالبات قبل از سال ۱۴۰۲ نیز در حال برنامه‌ریزی و وصول است. به علاوه، مسئله وجوه دولتی بر ارزش افزوده برای شرکت‌های ترانزیت ریلی نیز مورد بررسی قرار گرفته است. از آنجا که وجوه دولتی بر ارزش افزوده تنها برای صاحب کالا معاف است ولی صاحب لکوموتیو و واگن باری مشمول آن است، بایستی راهی برای حل این موضوع پیدا شود.

به گزارش دیجیاتور، عابدین هادی نژاد مدیرکل بازرگانی داخلی راه آهن در خصوص وصول مطالبات خطوط ریلی، گفت: از دو ماه قبل در کمیسیون وصول مطالبات به ریاست مدیرعامل راه آهن، موضوع وصول مطالبات شرکت‌های ریلی آغاز شده و تا به امروز به نتایج خوبی رسیدیم.

وی تاکید کرد: موضوع وصول مطالبات راه آهن در ۳ بخش پیگیری می‌شود تا فشاری به شرکت‌های ترانزیت ریلی وارد نشود. در مرحله اول که در حال اجرا هستیم پیگیری مطالبات راه آهن از اول امسال تا کنون است که در این مرحله صورت حساب‌هایی که از ابتدای سال تا به حال برای شرکت‌های ترانزیت باری صادر شده، پیگیری و وصول شود. در این مرحله وصول مطالبات در ۳ مدل دوره تنفس دو ماهه، یک ماهه و نقدی در نظر گرفته شده است.

به گفته هادی نژاد، تا به امروز از ۲۵ شرکتی که در حوزه ترانزیت بار با آن‌ها همکاری داریم ۲۰ شرکت بدهی‌های خود را تسویه و به روز کرده‌اند و ۵ شرکت مشکل تأمین نقدینگی دارند که در آینده نزدیک تعیین تکلیف می‌شود. بخش دوم وصول مطالبات، برنامه‌ریزی برای دریافت مطالبات انباشته شده قبل از سال ۱۴۰۲ است. بخشی از مطالبات برای سال‌های گذشته و حتی تا ۱۰ سال قبل بوده است.

مدیرکل بازرگانی داخلی راه آهن ادامه داد: بخش سوم نیز موضوع وجوه دولتی بر ارزش افزوده است. بر اساس‌بندی در میثاق ملی، شرکت‌های ترانزیت ریلی از وجوه دولتی بر ارزش افزوده معاف هستند اما بر اساس تفسیری که صورت گرفته، این معافیت تنها مربوط به صاحب کالا است و مشمول صاحب لکوموتیو و واگن باری نمی‌شود. برای حل این موضوع یا بایستی مقررات گذار را مجاب کنیم که این موضوع شامل تمام چرخه ترانزیت ریلی می‌شود یا اینکه این امر نیز جز بدهی‌های شرکت‌ها محسوب می‌شود که باید توسط راه آهن اخذ و به سازمان‌های مالیاتی پرداخت شود.


وصول مطالبات شرکت‌های ترانزیت ریلی به نتایج خوبی رسیده است. موضوع وصول مطالبات راه آهن در سه بخش پیگیری می‌شود. در مرحله اول، بررسی و وصول مطالبات از ابتدای سال تا کنون صورت می‌گیرد. در این مرحله سه مدل دوره تنفس دو ماهه، یک ماهه و نقدی برای وصول مطالبات استفاده می‌شود. تا به امروز ۲۰ شرکت از ۲۵ شرکتی که همکاری می‌کنیم بدهی خود را تسویه کرده‌اند و ۵ شرکت دیگر مشکل نقدینگی دارند. بخش دوم وصول مطالبات نیز شامل برنامه‌ریزی برای دریافت بدهی‌های سال‌های گذشته است. بخش سوم موضوع وجوه دولتی بر ارزش افزوده است که مشمول صاحب لکوموتیو و واگن باری است. برای حل این مسئله می‌توان مقررات را تغییر داد یا بدهی‌ها را از طریق راه آهن دریافت کرده و به سازمان‌های مالیاتی پرداخت کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *