مسدود کردن وی‌پی‌ان‌ها در ترکیه: دستور فیلترینگ

دستور فیلترینگ در ترکیه/ وی‌پی‌ان‌ها مسدود می‌شوند


سفتگیری ترکیه در شبکه جهانی قبل از برگزاری رأی‌گیری، نشان دهنده نگرانی حکومت اردوغان است. براساس اسنادی که منتشر شده است، سازمان تکنولوژی مخابرات و مخابرات ترکیه، به تهیه کنندگان سرویس شبکه جهانی دستور داده است دسترسی به 12 وی پی ان محبوب را قطع کنند. همچنین، بستر نرم‌افزاری مجازی ایکس نیز به دستور دادگاه اقداماتی علیه 15 پست انجام داده است و در صورت عدم اطاعت، با ممنوعیت سرویس هایش در ترکیه روبرو خواهد شد. سانسور محتوا در ترکیه شامل وب سایت های خبری، شبکه های اجتماعی و ویدئوهای یوتیوب می شود. همچنین، حکومت ترکیه سایت های خبر را که منتقد رجب طیب اردوغان هستند و سایت های خبری متعلق به احزاب رقیب را ممنوع کرده است. در کل، در سال 2022، در ترکیه حدود 35،066 نام دامنه، 3،196 مقاله خبری، 2،090 پست در شبکه های اجتماعی و 184 حساب کاربری مسدود شده است.

به گزارش دیجیاتور به نقل از فایننشال تایمز، ترکیه چند ماه پیش از برگزاری انتخاباتی مهم، سختگیری بر شبکه جهانی را بیشتر کرده است. این امر نشان دهنده نگرانی حکومت رجب طیب اردوغان رییس جمهور فعلی ترکیه است.

اسنادی که این نشریه مشاهده کرده، حاکی از آن است که سازمان تکنولوژی مخابرات و مخابرات ترکیه(BTK)، ناظر مخابراتی این کشور، یک ماه قبل به تهیه کنندگان سرویس شبکه جهانی اعلام کرده دسترسی به بیش از ۱۲ وی پی ان محبوب را قطع کنند.

همزمان بستر نرم‌افزاری مجازی ایکس(توییتر سابق) نیز در هفته های گذشته اعلام کرد به دستور دادگاه اقداماتی علیه ۱۵ پست انجام داده است. ایکس اعلام کرد در صورت پیروی نکردن از دستور با خطر ممنوعیت سرویس هایش در این کشور روبرو خواهد شد.

به طور دقیق تر BTK به تهیه کنندگان شبکه جهانی دستور داده ۱۶ سرویس وی پی ان از جمله سایبر گوست، سرف شارک و تونل بر را مسدود کنند و به طور مرتب درباره پیشرفت اقداماتشان به رگولاتور گزارش دهند.

سانسور محتوا در ترکیه شامل طیف وسیعی از وب سایت های خبری از جمله «دویچه وله»، «ویس آو آمریکا» و همچنین پست های بستر نرم‌افزاری مجازی مختلف و ویدئوهای یوتیوب می شود.

رگولاتورها و دادگاه های ترکیه علاوه بر مسدودسازی دسترسی کاربران به وب سات ها و دامنه های مختلف، به طور مرتب به سازمان های خبری داخلی دستور حذف محتوا از آرشیوهایشان را می دهند.

طبق گزارشی از اتحادیه اروپا که در نوامبر ۲۰۲۳ میلادی منتشر شد، ترکیه اقدامات قانونی علیه بیش از ۶۰۰ نفر انجام داده از جمله دستگیری بیش از ۱۲ نفر برای تحریک عموم مردم به نفرت و خشونت در پست های بستر نرم‌افزاری مجازی که با لرزه‌نگاری عظیمی مرتبط بودند که در این کشور و سوریه اتفاق افتاد.

از سوی دیگر وب سایت «Safty Detectives» نیز در خبری اعلام کرده ترکیه قبل از برگزاری رأی‌گیری ملی در ماه مارس وی پی ان ها را ممنوع و همچنین دسترسی شهروندان به برخی از سایت های اینترنتی از جمله سایت های خبری را نیز محدود کرده است.

حکومت این کشور سایت های خبر منتقد رجب طیب اردوغان و همچنین سایت های خبری متعلق به احزاب رقیب را به طور کامل ممنوع کرده است.

انجمن مطالعات رسانه و حقوق ( Media and Law Studies Association) در این باره می نویسد: دسترسی به حداقل ۳۵ هزار و ۶۶ نام دامنه، ۳۱۹۶ مقاله خبری، ۲۰۹۰ پست در شبکه های اجتماعی و ۱۸۴ حساب کاربری در ترکیه در ۲۰۲۲ میلادی مسدود شدند.


ترکیه در ماه‌های اخیر سختگیری بر شبکه جهانی خود را افزایش داده است. سازمان تکنولوژی مخابرات و مخابرات ترکیه به تهیه کنندگان سرویس شبکه جهانی دستور داده تا دسترسی به بیش از ۱۲ وی پی ان محبوب را قطع کنند. همچنین بستر نرم‌افزاری مجازی ایکس نیز به دستور دادگاه اقداماتی علیه ۱۵ پست انجام داده است و در صورت عدم پیروی، با خطر ممنوعیت سرویس هایش در ترکیه روبرو خواهد بود. رگولاتورها و دادگاه های ترکیه به سازمان های خبری داخلی دستور حذف محتوا از آرشیوهایشان را داده و سانسور محتوا در این کشور شامل وب سایت های خبری، پست های بستر نرم‌افزاری مجازی و ویدئوهای یوتیوب می شود. در نوامبر ۲۰۲۳، ترکیه بیش از ۶۰۰ نفر را به خاطر تحریک عموم مردم به نفرت و خشونت در پست های بستر نرم‌افزاری مجازی دستگیر کرده است. همچنین قبل از برگزاری رأی‌گیری ملی در ماه مارس، ترکیه وی پی ان ها را ممنوع و دسترسی شهروندان به برخی از سایت های اینترنتی و سایت های خبری را نیز محدود کرده است. حکومت ترکیه سایت های خبر منتقد رجب طیب اردوغان و سایت های خبری احزاب رقیب را به طور کامل ممنوع کرده است. در سال ۲۰۲۲، بیش از ۳۵ هزار و ۶۶ نام دامنه، ۳۱۹۶ مقاله خبری، ۲۰۹۰ پست در شبکه های اجتماعی و ۱۸۴ حساب کاربری در ترکیه مسدود شده‌اند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *