بازرگانی بین‌الملل روزانه‌ی ۳۰۰ تن گوشت گرم منجمد با قیمت ۲۸۵ هزار تومان

توزیع گوشت منجمد ۲۸۵ هزار تومانی/ واردات روزانه ۳۰۰ تن گوشت گرم


به دلیل کم‌آبی اخیر و افزایش هزینه دامداران به دلیل حذف ارز ترجیحی، پشتوانه دامی کشور آسیب دیده است. برای رفع این مشکل، حکومت قصد بازرگانی بین‌الملل گوشت گرم و منجمد را دارد و هر روز 200 تن گوشت گرم بازرگانی بین‌الملل خواهد شد. بازرگانی بین‌الملل گوشت قرمز نیز در آینده افزایش خواهد یافت. عرضه گوشت منجمد برزیلی نیز با قیمت تعادلی افزایش خواهد یافت و به کاربردهای خاصی مانند محل غذاخوری‌ها و اصناف اختصاص خواهد یافت. همچنین، با بازرگانی بین‌الملل گسترده، کاهشی در قیمت دام زنده در بازار ایجاد شده است و در فصل بهار آینده، عرضه دام داخلی نیز 25 درصد افزایش یافته وارد خواهد شد.

به گزارش دیجیاتور، علیرضا پیمان پاک در برنامه تلویزیونی اظهار کرد: به دلیل خشک‌سالی دو سال اخیر و افزایش هزینه دامداران به علت حذف ارز ترجیحی که یک تکلیف قانونی بود، پشتوانه دامی کشور به علت عرضه بیشتر دام‌های مولد دچار آسیب شد.

وی گفت: برای رفع این مشکل، بازرگانی بین‌الملل گوشت گرم و منجمد در دستور کار حکومت است و روزانه ۲۰۰ تن گوشت گرم وارداتی به بازار عرضه خواهد شد که از ۸ کشور در حال بازرگانی بین‌الملل است. از هفته آینده بازرگانی بین‌الملل گوشت قرمز گرم افزایش خواهد یافت و به ۳۰۰ تن خواهد رسید.

پیمان پاک افزود: عرضه گوشت منجمد برزیلی با قیمت تعادلی ۲۸۵ هزار تومان هم افزایش خواهد یافت که مجموعه‌های بزرگ پرمصرف مثل محل غذاخوری‌ها و اصناف از این نوع گوشت استفاده خواهند کرد و از بازار گوشت گرم خارج خواهند شد. تا ماه رمضان ۳۵ هزار تن گوشت منجمد وارد خواهد شد.

قائم مقام وزیر جهاد زراعت در خصوص کاهش بازرگانی بین‌الملل گوشت گرم به کشور گفت: تا اواسط آذرماه با بازرگانی بین‌الملل گسترده، بازار کنترل شد اما در یک ماه اخیر رخصتی ژانویه بود و به علت سرمای هوا از حوزه اوراسیا نمی‌شد دام وارد کرد و عرضه از روزی ۲۰۰ تن به روزی ۳۰ تا ۴۰ تن رسید. در یک هفته اخیر اما بازرگانی بین‌الملل افزایش یافته و به ۲۰۰ تن رسیده است که سبب شد قیمت دام زنده در بازار پایین بیاید و از نیمه دوم اسفند با عرضه داخلی، قیمت پایین‌تر هم می‌آید.

وی پیش‌بینی کرد که در فصل بهار آینده عرضه دام داخلی ۲۵ درصد افزایش یابد.


در نتیجه کم‌آبی دو سال اخیر و افزایش هزینه دامداران به علت حذف ارز ترجیحی، پشتوانه دامی کشور به علت عرضه بیشتر دام‌های مولد آسیب دیده است. در راستای رفع این مشکل، حکومت در دستور کار خود قرار داده است تا بازرگانی بین‌الملل گوشت گرم و منجمد را افزایش دهد. به علاوه، بازرگانی بین‌الملل گوشت قرمز گرم نیز در هفته آینده افزایش یافته و به ۳۰۰ تن خواهد رسید. همچنین، عرضه گوشت منجمد برزیلی نیز با قیمت تعادلی افزایش خواهد یافت. در مجموع، کاهش بازرگانی بین‌الملل گوشت گرم و افزایش بازرگانی بین‌الملل گوشت منجمد سبب کاهش قیمت دام زنده در بازار و در نهایت افزایش عرضه دام داخلی در فصل بهار آینده خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *