با برگزاری اولین کارگاه هنر تصویربرداری “رضوی”، روند ساخت ضریح به تصویر کشیده شد.

اولین کارگاه عکاسی «رضوی» برگزار شد/ عکاسی از روند ساخت ضریح


بنیاد بین‌المللی امام رضا (ع) برای اولین بار کارگاه هنر تصویربرداری را در حرم حضرت عبدالعظیم (ع) برگزار کرده است. این کارگاه در روزهای ۲۶ و ۲۷ دی ماه برگزار شد و ۳ کارگاه دیگر نیز در حرم های مطهر حضرت معصومه (س)، حضرت شاه‌چراغ (ع) و امام رضا (ع) قرار دارد. شرکت کنندگان در کارگاه از طریق پایگاه اینترنتی “شمس طوس” ثبت نام کرده و پس از بررسی رزومه‌ها، دعوت به شرکت در کارگاه شده اند. هدف اصلی این کارگاه‌ها ساخت و ساز عکس های جدید با استفاده از ظرفیت مکان های مقدس است و اساتید این کارگاه شامل حمزه اولیازاده و محمود عبدالحسینی بوده است. علاقه‌مندان به شرکت در کارگاه هنر تصویربرداری از حرم‌های دیگر نیز می‌توانند از طریق پایگاه اینترنتی مذکور اعلام آمادگی کنند.

به گزارش دیجیاتور به نقل از ستاد خبری بیست و یکمین جشنواره امام رضا علیه السلام، سعید زمانی معاون ترویج و جریان‌سازی بنیاد بین‌المللی امام رضا (ع) از برگزاری اولین کارگاه هنر تصویربرداری در حرم حضرت عبدالعظیم (ع) خبر داد و گفت: کارگاه هنر تصویربرداری «رضوی» در حرم حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) سه شنبه و چهارشنبه ۲۶ و ۲۷ دی ماه برگزار شد و قرار است ۳ کارگاه دیگر در حرم‌های مطهر حضرت معصومه (س)، حضرت شاه‌چراغ (ع) و امام رضا (ع) برگزار شود. رویداد کارگاه هنر تصویربرداری از حرم حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) در تهران با مشارکت بنیاد بین‌المللی امام رضا (ع) و با همکاری ۴ عتبه مقدسه حضرت عبدالعظیم (ع)، حضرت معصومه (س)، حضرت شاه‌چراغ (ع) و امام رضا (ع) برگزار شده است.

وی در مورد نحوه انتخاب شرکت‌کنندگان در این رویداد گفت: متقاضیان ابتدا با مراجعه به پایگاه اینترنتی «شمس طوس» اعلام آمادگی برای شرکت در این رویداد را ثبت کردند. سپس روزمه‌ها به همراه چند نمونه عکس ارسال و توسط دبیر جشنواره بررسی شد. پس از آن از افراد مستعد برای شرکت در کارگاه هنر تصویربرداری دعوت به عمل آمد.

معاون ترویج و جریان‌سازی بنیاد بین‌المللی امام رضا (ع) با اشاره به این‌که در سیزدهمین جشنواره بین‌المللی عکس رضوی ۴ کارگاه هنر تصویربرداری طراحی شده است، بیان کرد: نخستین کارگاه هنر تصویربرداری از حرم مطهر حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) در ایام شهادت امام هادی (ع) است. کارگاه دوم هنر تصویربرداری در حرم مطهر حضرت معصومه (س)، کارگاه سوم هنر تصویربرداری در حرم مطهر حضرت شاه‌چراغ (ع) و کارگاه چهارم هنر تصویربرداری در حرم منور حضرت امام رضا (ع) است.

رسول اولیازاده دبیر سیزدهمین جشنواره بین المللی عکس رضوی نیز با بیان این‌که درصدد استفاده از فضای حرم های کشور برای هنر تصویربرداری هستیم، گفت: هدف ما از این طرح، استفاده از ظرفیت این مکان های مقدس برای ساخت و ساز عکس های جدید است لذا در این زمینه ملاک عکس‌های آرشیوی نیست بلکه صرفا ساخت و ساز اثرات جدید است.

وی درباره اساتید این کارگاه بیان کرد: حمزه اولیازاده و محمود عبدالحسینی در کارگاه عبدالعظیم حسنی (ع) به عنوان اساتید کارگاه حضور داشتند.

اولیازاده درباره سوژه عکاسان گفت: حرم حضرت عبدالعظیم حسنی سالیان سال است که درگیر ساخت و تجدید ضریح حرم است و بر این اساس، عکاسان از روند ساخت طرح ضریحی که استاد محمود فرشچیان طراحی کرده و در حال ساخت است، هنر تصویربرداری می کنند. ویژگی هایی که حرم حضرت عبدالعظیم حسنی و ضریح ایشان دارد ویژگی های خاص و منحصر به فردی هست که در ضریح های دیگر حرم ها چنین ابتکاراتی به خرج داده نشده که عکاسان می‌توانند از این ظرفیت خاص هنر تصویربرداری کنند.

بر این اساس، افراد شرکت‌کننده در این دوره گواهی حضور از دبیرخانه جشنواره دریافت می‌کنند. علاقه‌مندان به شرکت در کارگاه هنر تصویربرداری حرم‌های حضرت معصومه، شاه‌چراغ و رضوی می‌توانند از طریق پایگاه اینترنتی «شمس طوس» اعلام آمادگی کنند.


به گفته سعید زمانی معاون ترویج و جریان‌سازی بنیاد بین‌المللی امام رضا (ع)، اولین کارگاه هنر تصویربرداری در حرم حضرت عبدالعظیم (ع) برگزار شد و قرار است ۳ کارگاه دیگر در حرم‌های مطهر حضرت معصومه (س)، حضرت شاه‌چراغ (ع) و امام رضا (ع) برگزار شود. رویداد کارگاه هنر تصویربرداری از حرم حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) در تهران با مشارکت بنیاد بین‌المللی امام رضا (ع) و با همکاری ۴ عتبه مقدسه حضرت عبدالعظیم (ع)، حضرت معصومه (س)، حضرت شاه‌چراغ (ع) و امام رضا (ع) برگزار شده است. متقاضیان با مراجعه به پایگاه اینترنتی «شمس طوس» اعلام آمادگی برای شرکت در این رویداد را ثبت کرده و پس از بررسی رزومه‌ها و عکس‌ها، از افراد مستعد برای شرکت در کارگاه هنر تصویربرداری دعوت به عمل می‌آید. نخستین کارگاه هنر تصویربرداری از حرم مطهر حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) در ایام شهادت امام هادی (ع) برگزار شده است و کارگاه های بعدی هنر تصویربرداری در حرم مطهر حضرت معصومه (س)، حضرت شاه‌چراغ (ع) و حرم منور حضرت امام رضا (ع) خواهند بود. اهداف این طرح استفاده از ظرفیت مکان های مقدس برای ساخت و ساز عکس های جدید است و برای شرکت کنندگان در این دوره گواهی حضور ارائه می‌شود. علاقه‌مندان به شرکت در کارگاه هنر تصویربرداری حرم‌های حضرت معصومه، شاه‌چراغ و رضوی می‌توانند از طریق پایگاه اینترنتی «شمس طوس» اعلام آمادگی کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *