عدم سهمیه بندی نان/ دروغ بودن آزادسازی قیمت نان

[ad_1]
محمد جلال، مشاور وزیر امور مالی و دارایی، در گفت‌وگوی رادیویی به توزیع نان در نانوایی‌ها پرداخته و اعلام کرد که در طرح هوشمندسازی یارانه آرد و نان، محدودیتی برای تامین نان مورد نیاز خانواده‌ها وجود ندارد و طرح هوشمندسازی اصولاً طرح سهمیه‌بندی یا کالابرگ نان نیست. او افزود که برای ارزیابی رفتار نانوایان، سامانه‌ای تحت عنوان “nazar.ir” معرفی شده است که مردم می‌توانند در آن نقشه روی گوشی‌های موبایل خودشان محل نانوایی‌های مختلف را ببینند و رفتار نانوایان را ارزیابی کنند. این سامانه به مردم اجازه می‌دهد تجربه خرید خودشان را ثبت کنند و همچنین نقاط قوت و ضعف را اعلام کنند. جلال بیان کرد که رفتار نانوا بر تخصیص آرد تأثیر دارد و آن‌ها که رفتار متعهدانه دارند، آرد اختصاص یافته به آنها افزایش می‌یابد و نانوایانی که رفتار احیاناً متخلفانه دارند، این اختصاص کم می‌شود. او تأکید کرد که نظارت بر رفتار نانوا به نظارت مردمی نیازمند است و حکومت هیچ دستور کاری در موضوع آرد و نان و آزادسازی قیمت آن ندارد. به علاوه، قیمت نان تصمیم حاکمیتی است و دستورکار دول

به گزارش دیجیاتور، محمد جلال مشاور وزیر امور مالی و دارایی در گفت‌وگوی رادیویی در خصوص توزیع نان در نانوایی‌ها اظهار کرد: ما در طرح هوشمندسازی یارانه آرد و نان رکنی را در طراحی لحاظ کردیم آن هم اینکه در سمت مردم محدودیتی برای تأمین نان مورد نیاز خانواده‌ها وجود نداشته باشد. یعنی طرح هوشمندسازی اصولاً طرح سهمیه‌بندی یا کالابرگ نان و مفاهیم این‌چنینی نیست. پس اگر احیاناً روایت یا تعبیری در این خصوص وجود داشته باشد که برای خرید نان مردم محدودیت وجود دارد ما قویاً این موضوع را رد می‌کنیم و همچنین فرایندی وجود ندارد.

وی افزود: ما در پنجم آذر ماه از زیرساختی مبنی بر اینکه مردم بتوانند در ارزیابی رفتار نانوایان به صورت الکترونیکی و هوشمند بازخوردهایشان را ثبت کنند، رونمایی کردیم. سامانه‌ای تحت عنوان nazar.ir خدمت مردم معرفی شد که مردم می‌توانند روی نقشه روی گوشی‌های موبایل خودشان محل نانوایی‌های مختلف را ببینند و بعد از اینکه مراجعه کردند به نانوایی و خرید انجام دادند. مردم در این سامانه بدون فاصله تراکنش خریدشان را مشاهده کنند و اگر احیاناً خریدی که اتفاق افتاده و مبلغی که ثبت شده با هم انطباق نداشت، سریعاً تجربه خرید خودشان را ثبت کنند.

جلال ادامه داد: مردم می‌توانند هم نقاط قوت تجربه خریدشان را ثبت کنند؛ مانند اینکه رفتار مناسبی وجود داشت، کیفیت نان بالا بود، بهداشت در نانوایی رعایت شده بود، نوبت رعایت می‌شد و مباحثی از این جنس که پدیده‌هایی کیفی هستند. اصولاً نظارت و بازرسی ما نیازمند مساعدت مردم برای ارزیابی رفتار اتفاق افتاده در فرایند خرید است. همچنین مردم می‌توانند نقاط ضعف را اشاره کنند مانند اینکه احیاناً گران فروشی اتفاق افتاده، فروش اجباری اتفاق افتاده یا بهداشت مناسبی نداشته‌اند و …؛ ما روزانه ۱۲ میلیون تراکنش خرید نان در کشور داریم که در این سامانه نیز بلادرنگ نظرات ثبت می‌شود و هرکسی که خرید انجام می‌دهد اجازه ثبت تجربه خودش را بر روی سامانه nazar.ir دارد.

مشاور وزیر دانش مالی عنوان کرد: بنابراین در موضوع نظارت؛ مردم امکان مشارکت دارند و اتکای ما مشارکت مردم است و این حق برای نظارت مردمی فراهم شده است. در موضوع اینکه آیا این فعالیتی که در برخی از نانوایی‌ها دیده می‌شود و معمولاً در شهرهای بزرگ و در برخی نان‌های خاص به ویژه مناطقی که هزینه‌های اجاره بالاتر است، چنین پدیده‌ای مشاهده می‌شود که فروش یک نان بزرگ‌تر یا مرغوب‌تر با ثبت تعداد نان بیشتر از سوی نانوایی اتفاق می‌افتد، سامانه یکی از وظایفی که دارد، پردازش رفتار نانوایان است.

وی اضافه کرد: در واقع تراکنش‌هایی که ثبت می‌شود، زمان تراکنش‌ها فواصل و مبالغ تراکنش‌ها و تنوع کارت‌های بانکی و غیرتکراری بودن کارت‌ها و … و مؤلفه‌های مختلفی که در گذشته و حال از نظر فرایندی توسط نانوایان در کارت خوان هوشمند ثبت شده است؛ به صورت مستمر توسط سامانه هوشمند پردازش می‌شود و نانوایانی که رفتار متعهدانه دارند، در طول زمان به تدریج آرد اختصاص‌یافته به آنها افزایش می‌یابد و نانوایانی که رفتار احیاناً متخلفانه‌ای از آنها توسط سامانه درج شود، این اختصاص آرد کاهش می‌یابد.

جلال توضیح داد: معنی این کاهش این است که نانوا در واقعیت عرضه نانی به مردم انجام نداده است و در واقع تا زمانی که آرد اختصاص یافته به نانوایان تبدیل به نان مردم می‌شود، محدودیتی در تخصیص آرد نیست؛ اما اگر این آرد تبدیل به نان مردم نشود، حتماً باید محدودیت وجود داشته باشد و اصولاً اگر بخواهیم رویکرد عادلانه داشته باشیم، نانوای متعهد باید فرصت رشد داشته باشد و اگر نانوایی انگیزه کافی برای عرضه نان به مردم به صورت مستمر را ندارد و یا گاهی اوقات تخلفاتی را مرتکب می‌شود، باید دسترسی آن کاهش پیدا کند.

وی بیان کرد: بحث آزادسازی قیمت نان در اختیار حکومت نیست، این را بارها هم گفته‌ایم؛ اصولاً موضوع نان، تصمیم حاکمیتی است و صرفاً در دستورکار حکومت هم نیست و ما داریم یک کالایی را با یک فاصله قیمتی بسیار زیادی به مردم ارائه می‌دهیم؛ یعنی مردم چیزی حول و حوش ۱۵ درصد هزینه تمام‌شده نان را مردم می‌پردازند.

مشاور وزیر امور مالی و دارایی گفت: به همین دلیل حکومت هیچ دستور کاری در موضوع آرد و نان و آزادسازی قیمت آن ندارد. نه سهمیه‌بندی نان و نه آزادسازی نان؛ اینها جزو مفروضات طرح هوشمندسازی آرد و نان نیست.

جلال متذکر شد: اصولاً در موضوع نظارت بر مقوله‌های کیفی، وقتی یک کالایی به شدت ارزان می‌شود و مصارف جانبی دارد؛ حتماً می‌تواند انحراف در آن اتفاق بیافتد؛ مانند اینکه قیمت برق پایین باشد و می‌گویند یکسری خانه‌ها کولر روشن و پنجره باز است. این ویژگی این است که وقتی نرخ‌های ترجیحی وجود دارد؛ رفتارهای غیر بهینه هم ورود می‌کند.

وی افزود: وظایفی که حاکمیت دارد، از این منظر است که بتواند این رفتارها را شناسایی کند؛ ما بهینه‌ترین روشی که به آن رسیدیم؛ مشارکت و نظارت مردم است، یعنی اگر کسی نگرانی و ناراحتی از موضوع گران فروشی نانوا داشت، بتواند متوجه بشود و هم بتواند آن را ثبت کند و زمانی که این نظام قابل اتکا ایجاد شود و حتماً تبعات بلندمدت برای آن نانوا دارد؛ این حق را مردم دارند که امکان ثبت نظر را به آنها بدهیم و اطلاع‌رسانی کنیم تا مردم از آن استفاده کنند. رفتار نانوا قطعاً بر تخصیص آرد تأثیر دارد.

[ad_2]
مهمترین نتیجه‌ای که از این متن می‌توان گرفت این است که:
– در طرح هوشمندسازی یارانه آرد و نان، هدف این است که محدودیتی در تأمین نان مورد نیاز خانواده‌ها وجود نداشته باشد و سهمیه‌بندی نان وجود ندارد.
– سامانه‌ای به نام nazar.ir به منظور ثبت بازخوردهای مردم در مورد رفتار نانوایان و کیفیت نان‌ها راه‌اندازی شده است.
– نظارت و بازرسی ما نیازمند مشارکت مردم برای ارزیابی رفتار نانوایان است.
– تراکنش‌های نانوایان توسط سامانه هوشمند پردازش می‌شود و براساس رفتار نانوایان، آرد به آنها اختصاص داده می‌شود یا کاهش می‌یابد.
– نانوایانی که رفتار متعهدانه داشته باشند، فرصت رشد دارند و نانوایانی که رفتار احیاناً متخلفانه داشته باشند، دسترسی به آرد کاهش می‌یابد.
– قیمت نان در اختیار حکومت نیست و موضوع نان تصمیم حاکمیتی است.
– نظارت مردمی بر رفتار نانوایان به منظور شناسایی رفتارهای غیر بهینه وجود دارد.
– اطلاع‌رسانی به مردم در مورد رفتار نانوایان و امکان ثبت نظر آنها مهم است.
– رفتار نانوا قطعاً بر تخصیص آرد تأثیر دارد.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *