دستور العمل جدید برای حفاظت از اطلاعات شخصی مردم به ابلاغ رسید.

دستورالعمل جدید برای حفاظت از داده های مردم ابلاغ شد


در دستورالعمل اجرایی حفاظت از حریم خصوصی کاربران و شیوه جمع‌آوری، پردازش و نگهداری اطلاعات کاربران که توسط دکتر سیدمحمد امین آقامیری دبیر شورای عالی و رئیس مرکز ملی فضای مجازی ابلاغ شده است، ارائه دهندگان خدمات فضای مجازی ملزم به اعلام دقیق و شفاف روابط حکومتی‌های حفظ حریم خصوصی و اخذ رضایت صریح از کاربران در خصوص این روابط حکومتی‌ها شده‌اند. همچنین، این دستورالعمل تاکید می‌کند که ارائه دهندگان خدمات باید داده‌های کاربران را صرفاً در حد اقلام مورد نیاز جمع‌آوری کرده و در صورت درخواست کاربران، امکان حذف بدون قید و شرط بخشی یا تمامی داده‌های ایشان را، ضمن رعایت مقررات آیین دادرسی کیفری، فراهم خواهند کرد. اجرای دستورالعمل به سامانه‌ها و سکوهای فضای مجازی وابسته به حصول اطمینان از رعایت مقررات مذکور است و برای استمرار ارائه خدمات و تمدید مجوزهای فعالیت، تنظیم گران بخشی و مراجع صدور مجوز باید از رعایت این مقررات اطمینان حاصل شود. دستورالعمل در کمیسیون عالی تنظیم مقررات فضای مجازی کشور تصویب شده و توسط دکتر سیدمحمد امین آقامیری دبیر شورای عالی و رئیس مرکز ملی فضای مجازی ابلاغ شده است.

به گزارش دیجیاتور به نقل از مرکز ملی فضای مجازی، دکتر سیدمحمد امین آقامیری دبیر شورای عالی و رئیس مرکز ملی فضای مجازی دستورالعمل اجرایی حفاظت از حریم خصوصی کاربران و شیوه جمع‌آوری، پردازش و نگهداری اطلاعات کاربران را به منظور اجرا، به دستگاه‌های مختلف ابلاغ کرد.

این دستورالعمل برای کاهش مخاطرات نقض حریم خصوصی کاربران و حمایت از آنها در برابر تهدیدات سایبری، اشخاص حقوقی غیر دولتی و دستگاه‌های اجرایی کشور را به رعایت قواعد جدیدی در حوزه پردازش و نگهداری داده‌های مرتبط با کاربران در سامانه‌ها و سکوهای فضای مجازی ملزم کرد.

این دستورالعمل که در قالب بخش نخست از سند مادر «روابط حکومتی‌ها و الزامات حفاظت از اطلاعات» تدوین شده است، کلیه ارائه دهندگان خدمات فضای مجازی را ملزم به اعلام دقیق و شفاف روابط حکومتی‌های حفظ حریم خصوصی و اخذ رضایت صریح از کاربران در خصوص این روابط حکومتی‌ها می‌کند.

همچنین مطابق این دستورالعمل، ارائه دهندگان خدمات، داده‌های کاربران را صرفاً در حد اقلام مورد نیاز و متناسب با اهداف صریح و مشخص جمع‌آوری کرده و در صورت درخواست کاربران، امکان «حذف بدون قید و شرط» تمام یا بخشی از داده‌های ایشان را، ضمن رعایت مفاد مقررات آیین دادرسی کیفری، فراهم خواهند کرد.

بر اساس این ابلاغیه، استمرار ارائه خدمات یا تمدید مجوزهای فعالیت سامانه‌ها و سکوهای موضوع دستورالعمل مذکور از سوی تنظیم گران بخشی و مراجع صدور مجوز، منوط به حصول اطمینان از رعایت این مقررات است که از طریق سازوکار نظارتی تدوین شده توسط مرکز ملی فضای مجازی، مورد سنجش و ارزیابی قرار خواهد گرفت.

گفتنی است این دستورالعمل که در کمیسیون عالی تنظیم مقررات فضای مجازی کشور به تصویب رسیده، توسط دکتر سید محمد امین آقامیری دبیر شورای عالی و رئیس مرکز ملی فضای مجازی، جهت اجرا، ابلاغ شده است.


دستورالعمل اجرایی حفاظت از حریم خصوصی کاربران و شیوه جمع‌آوری، پردازش و نگهداری اطلاعات کاربران به دستگاه‌های مختلف ابلاغ شده است. این دستورالعمل برای کاهش مخاطرات نقض حریم خصوصی کاربران و حمایت از آنها در برابر تهدیدات سایبری، اشخاص حقوقی غیر دولتی و دستگاه‌های اجرایی کشور را به رعایت قواعد جدیدی در حوزه پردازش و نگهداری داده‌های مرتبط با کاربران در سامانه‌ها و سکوهای فضای مجازی ملزم کرده است. این دستورالعمل توسط مرکز ملی فضای مجازی تدوین شده و ارائه دهندگان خدمات فضای مجازی را ملزم به اعلام دقیق و شفاف روابط حکومتی‌های حفظ حریم خصوصی و اخذ رضایت صریح از کاربران در خصوص این روابط حکومتی‌ها می‌کند. همچنین، ارائه دهندگان خدمات باید داده‌های کاربران را صرفاً در حد اقلام مورد نیاز جمع‌آوری کرده و در صورت درخواست کاربران، امکان حذف بدون قید و شرط تمام یا بخشی از داده‌های آنها را فراهم کنند. برای استمرار ارائه خدمات یا تمدید مجوزهای فعالیت سامانه‌ها و سکوهای موضوع دستورالعمل، تنظیم گران بخشی و مراجع صدور مجوز باید از رعایت این مقررات اطمینان حاصل کنند که توسط مرکز ملی فضای مجازی نظارت می‌شود. این دستورالعمل توسط دکتر سید محمد امین آقامیری دبیر شورای عالی و رئیس مرکز ملی فضای مجازی ابلاغ شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *