تست های آشکارسازی ایرانی هواپیماجت ۷۲ نفره به پایان رسیده است.

تست های آشکارسازی هواپیماجت ۷۲ نفره ایرانی تمام شد


در این متن، نسترن رودکی دانشجوی ارشد هوافضا موسسه آموزش عالی صنعتی امیرکبیر و عضو پروژه طراحی هواپیمای مسافربری جت ۷۲ نفره، در مورد آخرین وضعیت طراحی این هواپیما صحبت می‌کند. وی اعلام می‌کند که تست‌های آشکارسازی هواپیما تمام شده و در حال حاضر در حال انجام تست‌های نیرویی هستند. تست‌های آشکارسازی با استفاده از روش های نوین در تونل باد انجام می‌شود و در آزمایشگاه دانشکده هوافضای موسسه آموزش عالی صنعتی امیرکبیر انجام شده‌اند. همچنین، تست‌های نیرویی با استفاده از دقیق ترین ابزارآلات اندازه‌گیری، نیروهای وارد بر هواپیما در شرایط مختلف اندازه‌گیری شده و مورد مطالعه و اصلاح قرار می‌گیرد. تست‌های تونل باد در دانشکده فناوری طراحی هوافضا موسسه آموزش عالی صنعتی امیرکبیر با استفاده از تونل باد مادون باز دانا انجام می‌شود و این تونل باد دارای کلیه ابزارآلات مورد نیاز تست‌های آیرودینامیکی است. هدف از تست‌ها بررسی کیفیت آیرودینامیکی و اعتبارسنجی طراحی هواپیمای مسافربری جت ۷۲ نفره است. طرح طراحی این هواپیما با همکاری موسسه آموزش عالی‌های صنعتی امیرکبیر، علم و تولیدی، موسسه آموزش عالی صنعتی اصفهان و صنعتی شریف در سال ۹۱ آغاز شد.

نسترن رودکی دانشجوی ارشد هوافضا موسسه آموزش عالی صنعتی امیرکبیر و عضو پروژه طراحی هواپیمای مسافربری جت ۷۲ نفره در گفت‌وگو با خبرنگار دیجیاتور، درباره آخرین وضعیت طراحی این هوایپما که به موسسه آموزش عالی صنعتی امیرکبیر واگذار شده است، به خبرنگار دیجیاتور گفت: در حال حاضر تست های آشکارسازی هواپیما تمام شده و در حال شروع تست های نیرویی هستیم. این تست ها همگی در آزمایشگاه دانای دانشکده هوافضای موسسه آموزش عالی صنعتی امیرکبیر انجام شده است.

انجام آزمایش های آیرودینامیک بر روی هواپیمای ۷۲ نفره

عضو پروژه طراحی هواپیمای مسافربری جت ۷۲ نفره درباره تست های آشکاسازی بیشتر توضیح داد و گفت: در تست های آشکارسازی با استفاده از روش های نوین در تونل باد به آشکارسازی خطوط جریان هوا حول هواپیمای جت ۷۲ نفره پرداخته می شود. آشکارسازی جریان با به کارگیری مواد خاص و شرایط مشخصی انجام می شود و تست های آن از حساس ترین آزمایش‌های حوزه فناوری طراحی هوافضا و آیرودینامیک است. بنابرین، مدل آشکارسازی باید کاملا یکپارچه و سطحی صیقل داشته باشد.

آغاز تست های نیرویی/ بررسی طراحی هواپیما و شبیه سازی شرایط پروازی مختلف

وی با اشاره به آغاز تست های نیرویی بر روی هواپیمای مسافربری جت ۷۲ نفره گفت: در تست های نیرویی با استفاده از دقیق ترین ابزارآلاتِ اندازه گیری، نیروهای وارد بر هواپیمای جت ۷۲ نفره در سرعت ها و شرایط پروازی مختلف اندازه گیری شده و مورد مطالعه قرار می گیرد تا طراحی هواپیما بررسی شده و اصلاحات لازم پیش از پرواز صورت گیرد.

دانشجوی ارشد هوافضا موسسه آموزش عالی صنعتی امیرکبیر ضمن بیان این مطلب که «تست های تونل باد» کاملا منطبق بر شرایط پروازی هواپیما بوده و جریان هوا را دقیقا شبیه سازی می کند، خاطرنشان کرد: در تست های نیرویی تمام قطعات از هواپیما جدا شده و تاثیر هر کدام بر پرواز بررسی می شود.

رودکی در ادامه تاکید کرد که اگر تست های نیرویی هواپیما به خوبی انجام شود، این هواپیما وارد مرحله ساخت می شود و به مجموعه های دفاعی واگذار می شود.

تونل باد دانا؛ مجهزترین تونل باد کشور در موسسه آموزش عالی امیرکبیر

این محقق موسسه آموزش عالی صنعتی امیرکبیر با اشاره به اینکه تونل باد مادون باز دانا، به عنوان یکی از کامل ترین و مجهزترین تونل بادهای کشور از سال ۱۳۹۱ در خدمت جامعه صنعتی و علمی کشور بوده و در پروژه های بزرگ همکاری داشته است، گفت: این تونل باد در دانشکده فناوری طراحی هوافضا موسسه آموزش عالی صنعتی امیرکبیر دایر بوده و دارای کلیه ابزار آلات مورد نیاز تست های آیرودینامیکی مانند سنسورهای فشار، بالانس نیرو، انواع سرعت سنج های هات وایر، روش های آشکارسازی و انوع ستاپ های تست است.

کیفیت آیرودینامیکی و اعتبار سنجی طراحی هواپیما بررسی شد

عضو پروژه طراحی هواپیمای مسافربری جت ۷۲ نفره، هدف از تست های تونل باد را بررسی کیفیت آیرودینامیکی و اعتبار سنجی طراحی هواپیمای مسافربری در مقایسه با سایر محصولات هوانوردی عنوان کرد و گفت: این تونل باد دارای توانایی سرعت جریان هوا تا ۲۶۰ کیلومتر بر ساعت را با شدت اغتشاشات کمتر از ۰/۱ درصد دارا است.

به گزارش مهر، توسعه فناوری‌های کلیدی طراحی هواپیمای مسافربری جت، به عنوان بزرگترین طرح کلان ملی مصوب شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری در سال ۹۱ به تصویب رسید. این طرح با همکاری موسسه آموزش عالی‌های صنعتی امیرکبیر، علم و تولیدی، موسسه آموزش عالی صنعتی اصفهان و صنعتی شریف با حمایت معاونت علمی و فناوری و مشارکت وزارت دفاع، از سال ۹۱ آغاز به کار کرد.


در حال حاضر تست های آشکارسازی هواپیما تمام شده و در حال شروع تست های نیرویی هستیم. این تست ها همگی در آزمایشگاه دانشکده هوافضای موسسه آموزش عالی صنعتی امیرکبیر انجام شده است. تست های آشکارسازی با استفاده از روش های نوین در تونل باد به آشکارسازی خطوط جریان هوا حول هواپیمای جت ۷۲ نفره پرداخته می شود. در تست های نیرویی با استفاده از دقیق ترین ابزارآلاتِ اندازه گیری، نیروهای وارد بر هواپیمای جت ۷۲ نفره در سرعت ها و شرایط پروازی مختلف اندازه گیری شده و مورد مطالعه قرار می گیرد تا طراحی هواپیما بررسی شده و اصلاحات لازم پیش از پرواز صورت گیرد. اگر تست های نیرویی هواپیما به خوبی انجام شود، این هواپیما وارد مرحله ساخت می شود و به مجموعه های دفاعی واگذار می شود. تونل باد مادون باز دانا، به عنوان یکی از کامل ترین و مجهزترین تونل بادهای کشور از سال ۱۳۹۱ در خدمت جامعه صنعتی و علمی کشور بوده و در پروژه های بزرگ همکاری داشته است. هدف از تست های تونل باد بررسی کیفیت آیرودینامیکی و اعتبار سنجی طراحی هواپیمای مسافربری در مقایسه با سایر محصولات هوانوردی است. این تونل باد دارای توانایی سرعت جریان هوا تا ۲۶۰ کیلومتر بر ساعت را با شدت اغتشاشات کمتر از ۰/۱ درصد دارا است. توسعه فناوری‌های کلیدی طراحی هواپیمای مسافربری جت، به عنوان بزرگترین طرح کلان ملی مصوب شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری در سال ۹۱ به تصویب رسید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *