تأثیر کیفیت نازلترین خودروهای داخلی بر ایجاد مشکلات در استفاده از بنزین
0 نظر
رضا پدیدار، رئیس کمیسیون انرژی و اکوسیستم اتاق بازرگانی تهران و عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و زراعت ایران در گفتگو با خبرنگار دیجیاتور، از وجود ناترازی بنزین در کشور و استفاده از ذخایر استراتژیک بنزین برای رفع آن، به عنوان یک روش اضطراری، خبر داد. او همچنین بیان کرد که ظرفیت پالایش بنزین و گازوئیل در کشور با مصرف همخوانی ندارد و یارانههای پنهانی نیز به سوختهای مختلف اعطا میشود. پدیدار افزود که علت افزایش مصرف بنزین در کشور عمده به کیفیت پایین خودروهای داخلی برمیگردد و ترددهای سنگین نیز موجب هدر رفت سوخت زیادی در سطح شهر میشود. او در نهایت تاکید کرد که آگاه سازی مردم در خصوص صرفه جویی در مصرف بنزین و استفاده کمتر از خودروهای شخصی وسیلهای مهم در رفع ناترازی بنزین است.
رضا پدیدار؛ رئیس کمیسیون انرژی و اکوسیستم اتاق بازرگانی تهران و عضو هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و زراعت ایران در گفتوگو با خبرنگار دیجیاتور، در خصوص ناترازی بنزین در کشور گفت: برای رفع ناترازی بنزین در حال حاضر از محل ذخایر استراتژیک بنزین برداشت میشود ولی قاعدتاً این ذخایر نباید استفاده شود و باید در مواقع اضطراری از آنها استفاده کرد. ولی حکومت تصمیم گیری کرده که برای رفع ناترازی از این ذخایر استراتژیک استفاده کند و پیش از این هم از این ذخایر برداشت نمی شده است.
عضو هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و زراعت ایران توضیح داد: ظرفیت پالایشی کشور در زمینه ساخت و ساز بنزین و گازوئیل با مقدار مصرف یکی شده است. موضوع مهم یارانه ی پنهانی است که به سوختهای مختلف اعطا میکنیم. بر اساس اعلام شرکت ملی پالایش و پخش سالانه ۸۰ میلیارد دلار یارانه سوخت در کشور پرداخت میکنیم.
وی در ادامه با بیان اینکه سالانه ۱۰ تا ۱۲ درصد مصرف سوخت مایع است افزود: اگر بخواهیم این میزان را هم در مصرف سوخت کشور محاسبه کنیم متوجه میشویم که در سال ۱۴۰۲ به نسبت ۱۴۰۱ روند افزایش مصرف بنزین را داشتهایم که مهمترین عامل آن کیفیت پایین خودروهای داخلی است، خودروهای خارجی در هر ۱۰۰ کیلومتر ۳ لیتر مصرف و خودروهای ایرانی ۱۰ تا ۱۲ لیتر مصرف دارند.
عضو هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و زراعت ایران بیان کرد: به همین دلیل هم بر ظرفیت پالایشگاه تبریز تهران و بندر عباس افزوده شد. رشد مصرف بنزین ما امسال پیش بینی شده بود که ۶ و نیم درصد باشد ولی بر اساس مطالعه مرکز پژوهشهای مجلس امسال ۱۲ و نیم درصد رشد مصرف بنزین در سال جاری داشتهایم.
رئیس کمیسیون انرژی و اکوسیستم اتاق بازرگانی تهران گفت: دلیل این افزایش ترددهای سنگین، جوابگو نبودن مترو و اتوبوسهای ترانزیت عمومی است. در این ترددهای سنگینی که در سطح شهر به وجود میآید سوخت زیادی هدر میرود.
پدیدار ادامه داد: حدود ۲۰ میلیون خودروی سواری و ۴ تا ۵ میلیون خودروی عمومی داریم که جمع آنها ۲۵ میلیون میشود. ولی تعداد کارت سوخت در دست مردم ۳۰ میلیون کارت سوخت است. دلیل این کارت سوختهای مازاد از چرخه خارج نکردن کارت سوختهای باطل شده است.
رئیس کمیسیون انرژی و اکوسیستم اتاق بازرگانی تهران بیان کرد: از ابتدای امسال بالاترین میزان مصرف بنزین ۱۲۷ میلیون لیتر در روز بوده است. در این روزها که مصرف بالایی داشتهایم از ذخایر استراتژیک استفاده کردهایم تا محتاج به بازرگانی بینالملل نشویم.
عضو هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و زراعت ایران با بیان اینکه در حال حاضر رشد مصرف بنزین در کشور ما وجود دارد و باید با آگاه سازی مردم به صرفه جویی ۵ میلیون لیتری بنزین در روز برسیم خاطرنشان کرد: باید مصرف بنزین را در روز به میانگین ۱۱۰ میلیون لیتر کاهش دهیم تا ناترازی از بین برود. مردم باید کمی کمتر از خودروهای شخصی استفاده کنند.
ناترازی بنزین در کشور رفع میشود. استفاده از ذخایر استراتژیک بنزین در حال حاضر صورت میگیرد. حکومت تصمیم گیری کرده استفاده بیشتری از این ذخایر را برای رفع ناترازی بنزین داشته باشد. ظرفیت پالایشی کشور در ساخت و ساز بنزین و گازوئیل با مقدار مصرف همخوانی دارد. یارانه پنهانی سوختهای مختلف در کشور داده میشود. مصرف بنزین در سال جاری افزایش یافته است. رشد مصرف بنزین در کشور به جهت ترددهای سنگین و نبود مترو و اتوبوسهای عمومی اتفاق افتاده است. تعداد کارت سوخت بیشتر از تعداد خودروهای موجود در کشور است. ابتدای امسال بالاترین میزان مصرف بنزین در یک روز رخ داده است. باید مصرف بنزین در کشور کاهش یابد تا ناترازی بنزین رفع شود. مردم باید کمتر از خودروهای شخصی استفاده کنند.