۱۰+۱ نکته درباره افتتاحیه فجر ۴۲: مرتب، متحمّل انرژی اما با تاخیر
0 نظر
مراسم افتتاحیه جشنواره اثر سینمایی فجر در تالار وحدت برگزار شد. هرچند که برخی نقصها در این مراسم وجود داشت، اما اجرا منظم و جذاب بود. از مسائل ایرادات این مراسم میتوان به تأخیر در برگزاری و سلیقهمندی در انتخاب میزبان اشاره کرد. همچنین بخش بزرگداشت هنرمندان و اجرای قطعات هنر صوتی توسط ارکستر ملی از جمله جذابیتهای این مراسم بودند. به طور کلی، افتتاحیه فجر ۴۲ متفاوت و شاد بود و بر دوش امیدواری برای برگزاری یک اختتامیه همچنین مثبتگرایی بر رویدادهای سینمایی در کشور است.
به گزارش خبرنگار دیجیاتور، شامگاه چهارشنبه ۱۱ بهمن ماه، پس از سال ها، تالار وحدت میزبان مراسم افتتاحیه جشنواره اثر سینمایی فجر بود. آیینی که برخلاف انتظار، منظم و جذاب برگزار شد اما خالی از اشکال نبود. مروری داریم بر چند ویژگی افتتاحیه فجر ۴۲.
۱۱/ در کارتهای دعوت اعلام شده بود مراسم ساعت ۱۸:۳۰ آغاز میشود اما بیش از ۴۵ دقیقه بعد، افتتاحیه کلید خورد. این بزرگترین ایراد تیم برگزاری بود که هنوز یک رویداد رسمی پس از اعلام ستاد برگزاری و اطلاعرسانی درباره آن، اینچنین بینظم برگزار میشود.
۱۰/ انتخاب محمد سلوکی برای اجرا، درست بود. او مجری مراسم و به اصطلاح استیج است، برخلاف اغلب مجریان پرگو نیست و اظهار فضل نمیکند. برای وزیر و وکیل، چاپلوسی نمیکند و شوخیهای بیجا ندارد. سلوکی دیشب، تقریبا اجرای کاملی داشت. به موقع از پشت استیج روی صحنه آمد و اجازه داد مهمانها به اندازه صحبت کنند.
۹/ ضرباهنگ مراسم مناسب و فضای آن در عین رسمی بودن شاد بود. نفس مراسم با وجود ۲ ساعت اجرای باتاخیر، به شماره نیفتاد و پرفورمنس آغازین ورودی خوبی برای افتتاحیه بود.
۸/ یکی از بهترین و جذابترین بخشهای هر رویدادی بزرگداشت و نکوداشت هنرمندان است. اثر سینماییهای ساخته شده برای بزرگداشتهای این دوره تماشایی بودند. کارنامه آن هنرمند و جایگاهش به خوبی در اثر سینماییهای کوتاه بزرگداشت لحاظ شده بود. وجه تجاری و ستارهگون ابوالفضل پورعرب، وجه هنری جایگاه محمدرضا علیقلی و کارنامه فریبا کوثری و پرویز شیخ طادی در آثار قابل ارزیابی بود.
۷/ شیوه برگزاری بزرگداشت هم مهم است، ورود بازیگران به صحنه با هنر صوتی مختص خودشان، ایده خوبی بود که درست اجرا شد. حضور حسین فرحبخش و سیدضیا هاشمی برای اهدای جایزه ابوالفضل پورعرب به عنوان ستاره، درست بود. اما برای دیگران، هنرمندی روی صحنه نیامد. برای فریبا کوثری بهتر بود یک خانم بازیگر هم حضور داشته باشد. برای علیقلی، میشد از حضور رضا میرکریمی استفاده کرد، حضور محمد خزاعی به عنوان تهیهکننده در زمان تقدیر از پرویز شیخ طادی، منطقی بود.
۶/ اجرای قطعات هنر صوتی توسط ارکستر ملی در انتهای مراسم، از ۲ جهت قابل بررسی است. از یک سو تماشاگران قدرت انتخاب برای ترک سالن را داشتند، اما از سوی دیگر آن بخش جذاب، عملا از دست رفت.
۵/ اشاره کوتاه و موجز به حوادث غزه و بمبگذاری در کرمان و شهادت هموطنان، از امتیازهای کارگردانی مراسم بود. افتتاحیه نه تلخ و غمگین شد، نه شعارزده و ملالانگیز.
۴/ شبکه نمایش در پوشش مراسم، حرفهای و صادقانه عمل کرد. حتی صحبتهای پرویز شیخ طادی و واکنش حاضران در سالن، کامل پخش شد.
۳/ با توجه به برگزاری چندین رویداد سینمایی سرد و بیروح و خسته کننده در یکی دو دوره اخیر و اختتامیه ناامیدکننده سال پیش جشنواره فجر، برگزاری این افتتاحیه سرحال و سر ضرب را میشود به فال نیک گرفت.
۲/ یکی از آفتهای مراسم هنری در ایران، شلوغ بودن استیج است. خوشبختانه دیشب بیش از سه نفر روی صحنه نرفتند، مجتبی امینی دبیر جشنواره تمایلی به حضور مکرر روی صحنه نداشت و این رویکرد درستی است، اگر چه مجری او را بالا برد. اما امید است در اختتامیه، استیج شلوغ نباشد.
۱/ جشنوارهها برای شادی و لذت بردن از آثار خلاقانه متولد شدهاند. معمولا در ایران جشنوارهها، فرصت سخنرانی مدیران و عکس گرفتن آنهاست. افتتاحیه فجر ۴۲ برای هنر هفتم و سینمادوستان بود، کاش که اختتامیه هم چنین فضایی داشته باشد. بدون حرفهای کلیشهای و بدون شعارهای مطالعات تاریخی مصرف گذشته.
افتتاحیه جشنواره اثر سینمایی فجر ۴۲ به طرز جذاب و منظمی برگزار شد. تاخیر در آغاز برنامه، ایرادی بود که تیم برگزاری باید به آن دقت میکرد. محمد سلوکی به عنوان مجری، اجرای خوبی داشت و به هیچ کس چاپلوسی نکرد. مراسم با ضرباهنگ مناسب و فضای شاد همراه بود. بخش بزرگداشت هنرمندان با اثر سینماییهای تماشایی و کارنامههای متنوع، جذابیت بیشتری به مراسم داد. اما حضور برخی هنرمندان در بخش بزرگداشت ناکافی بود. اجرای قطعات هنر صوتی توسط ارکستر ملی در انتهای مراسم، انتخاب خوبی بود اما تماشاگران بنا به دلایل مختلف، ترک سالن کردند. اشاره کوتاه به حوادث غزه و بمبگذاری در کرمان و شهادت هموطنان، از جمله موارد مثبت کارگردانی برگزاری افتتاحیه بود. شبکه نمایش در پوشش مراسم، صادقانه و حرفهای عمل کرد. با توجه به برگزاری رویدادهای سینمایی خسته کننده در گذشته، افتتاحیه جشنواره فجر ۴۲ خوشحالکننده بود و امیدواریم اختتامیه نیز به همین شکل خوبی برگزار شود. استیج شلوغ نبودن نیز یکی از مثبتهای این مراسم بود. در کل، افتتاحیه جشنواره فجر ۴۲ توانست با جذابیتها و منظم بودن، تماشاگران را راضی سازد و به شادی و لذت بردن از آثار خلاقانه بپردازد.