مشکلات کمترین ارتباطی در روز رأی‌گیری / مقابله با حملات سایبری

کمترین مشکل ارتباطی را در روز انتخابات داشتیم/ دفع حملات سایبری


در گفت و گو با خبرنگار دیجیاتور، امیر محمد زاده لاجوردی، رئیس سازمان تنظیم مقررات و مخابرات رادیویی، اعلام کرد که در رأی‌گیری اخیر، ۹۹ درصد استعلامات به صورت برخط انجام شدند. وی بیان کرد که با ایجاد پوشش مخابرات در نقاط کوهستانی صعب العبور، مشکلات ارتباطی کمتری در روز رأی‌گیری وجود داشته است و در این راستا برخی دستورالعمل‌ها برای اپراتورها صادر شده است. همچنین، انجام ۹۹ درصد استعلامات نیاز به پایداری تجهیزات و پایداری باطری پشتیبانی سایت‌ها داشته است.لاجوردی ادامه داد که در صورت کشف مشکلات ارتباطی، مانورها و ترمیم‌های لازم اجرا شده و حملات سایبری در روز رأی‌گیری هم با موفقیت دفع شدند. در نهایت، او تأکید کرد که مسائلی مانند پایداری شبکه و افزایش پوشش، مهمترین اولویت‌ها در این امور بوده‌اند.

امیر محمد زاده لاجوردی رئیس سازمان تنظیم مقررات و مخابرات رادیویی در گفت و گو با خبرنگار دیجیاتور در خصوص انجام ۹۹ درصد استعلامات (احراز هویت) رأی‌گیری به صورت برخط گفت: با توجه به اینکه موضوع ممهورشدن شناسنامه‌ها امسال در دستور کار نبود و با توجه به لزوم احراز هویت افراد به صورت لحظه‌ای، موضوع مخابرات بسیار موضوع مهم بود چراکه در این رأی‌گیری ۹۹ درصد استعلام‌ها برخط انجام شد و نتیجه و ثمره آن را نیز دیدیم.

وی تاکید کرد: در بسیاری از نقاط که کوهستانی و صعب العبور است و بزرگراه‌ای نیست، مخابرات داشتیم.

رییس سازمان تنظیم مقررات مخابرات رادیویی با بیان اینکه کمترین میزان مشکل ارتباطی را در روز رأی‌گیری داشتیم، افزود: این پوشش ارتباطی خوب و انجام ۹۹ درصد استعلام رأی‌گیری به صورت برخط حاصل فعالیت چند روز نیست، بلکه از ماه‌ها قبل قرارگاهی در وزارت مخابرات تشکیل شد و ما نیز در سازمان تنظیم این قرارگاه را داشتیم و با اپراتورها جلسات متعددی برگزار کردیم.

لاجوردی ادامه داد: در ادامه برگزاری این جلسات با اپراتورها دستورالعمل‌هایی متعددی از جمله دستورالعمل بازیابی زیرساخت، دستورالعمل مقابله با حملات سایبری، دستورالعمل نحوه نظارت و پایش شبکه و دستورالعمل پدافند غیرعامل و…را به اپراتورها ابلاغ کردیم.

وی به ارتقای پایداری تجهیزات و پایداری باطری پشتیبانی سایت‌ها اشاره کرد و گفت: تعویض باطری سایت‌های اپراتورها یکی دیگر از مسائلی بود که اپراتورها باید انجام می‌دادند.

لاجوردی تصریح کرد: در راستای پایداری شبکه و مخابرات خوب در رأی‌گیری، گلوگاه‌های ارتباطی را شناسایی و سعی کردیم آنها را ترمیم کنیم، چندین مانور ارتباطی و چندین کشف سیگنال‌های مزاحم و رفع آن مشکلات را داشتیم، مسیرهای پشتیبان متعدد ایجاد کردیم که همه این موارد باعث شد بتوانیم استعلام ۹۹ درصدی داشته باشیم.

معاون وزیر مخابرات در خصوص شیوه و شرایط رأی دهی در دورهای رأی‌گیری گذشته تصریح کرد: شرایط و شیوه رأی گیری در دوره‌های قبلی رأی‌گیری متفاوت بود در این رأی‌گیری درصد بیشتر رای گیری ها با کارت ملی انجام شد که باعث تسهیل فرایند رأی دهی شد.

وی افزود: البته باید گفت که در دوره قبلی این اطلاعات در بستر ارتباطی منتقل می‌شد اما همانند این دوره ضروری نبود و این دوره لازم بود که به صورت برخط اطلاعات منتقل شود و رخداد جدیدی بود.

لاجوردی در خصوص تأثیر پوشش مخابرات ثابت و سیار گفت: بیشتر شعب، اطلاعات را با شبکه سیار ارسال کردند و برای شعب خاص و مسیرهای پشتیبانی و مخابرات درون شهری پوشش ثابت نیز داشتیم. ولی برای تجهیزات احراز هویت مخابرات بیشتر مبتنی بر سیار بود.

وی در خصوص حمله سایبری در روز رأی‌گیری نیز گفت: حملات سایبری هم در روز قبل ازانتخابات و هم در روز رأی‌گیری داشتیم اما اتفاقی نیافتاد و با موفقیت دفع شد.

لاجوردی در خصوص تأثیر پهنای باند در رأی‌گیری گفت: در رأی‌گیری پهنای باند زیادی مصرف نمی‌شود، موضوعی که در رأی‌گیری مهم است افزایش پوشش و پایداری شبکه است که هر دو بالای ۹۹ درصد است و آن یک درصد مربوط به مناطق خاص خیلی دور و دور از دسترس می‌شود.


با انجام ۹۹ درصد استعلامات رأی‌گیری به صورت برخط، مشکلات ارتباطی کمتری وجود داشته و پوشش ارتباطی خوبی بین مردم و اپراتورها برقرار شده است. مناطق کوهستانی و صعب العبور نیز پوشش ارتباطی داشته‌اند و در رأی‌گیری پوشش و پایداری شبکه به حد خوبی ارتقا پیدا کرده است. رأی گیری بیشتر با کارت ملی انجام شده و اطلاعات به صورت برخط منتقل شده‌اند. حملات سایبری هم داشته اما به‌موفقیت دفع شده‌اند و پهنای باند در رأی‌گیری به‌طور چشمگیری مصرف نشده و افزایش پوشش و پایداری شبکه مهم‌ترین مسائل در رأی‌گیری بوده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *