کاهش ۴۳ درصد منابع منابع آبی حوضه فلات مرکزی

کاهش ۴۳ درصدی منابع آب حوضه فلات مرکزی


رئیس حوضه آبریز فلات مرکزی و شرقی در دومین نشست مدیران و رؤسای امور منابع آبی شهرستان‌های حوضه آبریز فلات مرکزی و شرقی، در پاسخ به حادثه تروریستی کرمان، به بحران کم‌آبی به مدت چهار سال پیاپی اشاره کرده و از بدتر شدن شرایط منابع و ذخایر آبی در سال جاری نسبت به سال گذشته نواحی هشدار داده است. وی بر شیوه‌های سازماندهی توأمان منابع آبی و برق و منع چاه‌های غیرمجاز و نصب کنتور هوشمند تاکید کرده و به تنزل ۳۵ درصدی منابع منابع آبی کشور نسبت به زمان بلندمدت و تنزل ۴۳ درصدی در حوضه فلات مرکزی و شرقی اشاره کرده است. او از بررسی عملکرد استان‌ها در اجرای شیوه توأمان منابع آبی و برق و دستورالعمل‌های مربوطه در نشست آینده خبر داده و اهمیت این موضوع را تأکید کرده است.

به گزارش دیجیاتور، علی پوراحمد رییس حوضه آبریز فلات مرکزی و شرقی در دومین نشست مدیران و رؤسای امور منابع آبی شهرستان‌های حوضه آبریز فلات مرکزی و شرقی با تسلیت حادثه تروریستی کرمان، گفت: اکنون چهارمین سال خشک را سپری می‌کنیم، پیش‌بینی‌ها برای بارندگی و گذر از این بحران محقق نشد و از لحاظ منابع و ذخایر آبی با شرایط بدتری نسبت به سال گذشته نواحی هستیم.

وی با اشاره به اینکه سپری کردن چهار سال کم‌آبی پیاپی، کار را با سختی رو به رو می‌کند، خاطرنشان کرد: یکی از راهکارهای سازماندهی منابع آبی، شیوه‌های سازماندهی توأمان منابع آبی و برق است و پر و مسدود کردن چاه‌های غیرمجاز، همچنین نصب کنتور هوشمند نیز از دیگر اقدامات این سازماندهی به شمار می‌رود که هر یک در جای خود با جدیت انجام و پیگیری می‌شود.

این مسؤول ادامه داد: امسال منابع منابع آبی کل کشور نسبت به سال قبل ۱۵ درصد و نسبت به زمان بلندمدت ۳۵ درصد تنزل داشته است. البته این میزان در حوضه فلات مرکزی و شرقی نسبت به سال گذشته سه درصد و در مقایسه با دوره بلندمدت ۴۳ درصد کاهش داشته است.

رئیس حوضه آبریز فلات مرکزی و شرقی با اشاره به اینکه در نشست پیش‌رو به بررسی عملکرد استان‌ها در خصوص شیوه نامه ابلاغی توأمان منابع آبی و برق و اجرای دستورالعمل ابلاغ شده در این خصوص پرداخته می‌شود، ادامه داد: این موضوع مورد تاکید مؤکد مقام عالی وزارت نیرو بوده است و چندی است که مقام عالی رتبه نیز نسبت به این موضوع دقیق شده و جهت اجرایی شدن این شیوه‌نامه مطالبه‌ گری داشته است.


در این متن آمده که چهارمین سال خشکی را زندگی می‌کنیم وبر اساس پیش‌بینی‌ها بارش و رفع بحران کم‌آبی حاصل نشده است و همچنین منابع و ذخایر منابع آبی نسبت به سال گذشته وضعیت بدتری دارند. برای سازماندهی منابع آبی، شیوه‌های سازماندهی توأمان منابع آبی و برق، مسدود کردن چاه‌های غیرمجاز و نصب کنتور هوشمند مورد استفاده قرار می‌گیرد. منابع منابع آبی در کشور در مقایسه با سال قبل 15 درصد نقصان داشته است و در حوضه فلات مرکزی و شرقی کاهش 43 درصدی داشته است. همچنین در نشست پیش‌رو عملکرد استان‌ها در اجرای شیوه‌نامه توأمان منابع آبی و برق بررسی خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *