کاهش قابل توجه حجم حرکت کشتی‌ها در دریای سرخ

کاهش شدید حرکت کشتی ها از دریای سرخ


پس از آغاز منازعه در فلسطین اشغالی و حملات یمن به کشتی‌های مرتبط با رژیم صهیونیستی، گذرگاه دریای سرخ مملو از خطرات شده است. دریای سرخ، ۳۰ درصد از تردد جهانی کانتینر را دریافت می‌کند. در حال حاضر، در ماه نوامبر ۲۰۲۳ روزانه ۵۰۰ هزار کانتینر از این گذرگاه عبور می‌کردند، اما در ژانویه ۲۰۲۴ این میزان به ۲۰۰ هزار کانتینر در روز کاهش یافته است. بسیاری از کشتی‌ها مسیر خود را تغییر داده‌اند و به جای عبور از دریای سرخ، از آفریقا و دماغه امید عبور می‌کنند که زمان ترانزیت را افزایش داده است. با این حال، تأثیر این موضوع بر قیمت‌ها و بازرگانی جهانی قابل اندازه‌گیری نیست. البته رئیس جدید شاخص بازرگانی کیل معتقد است که وضعیت کنونی با حادثه اور گیون و همه‌گیری کرونا قابل مقایسه نیست.

به گزارش دیجیاتور از زمانی آغاز منازعه در فلسطین اشغالی در اکتبر ۲۰۲۳ و حملات یمن به کشتی‌های مرتبط با رژیم صهیونیستی، این گذرگاه مملو از خطراتی شده است که نگرانی‌ها را نسبت به پیامدهای بازرگانی جهانی افزایش می‌دهد.

دریای سرخ یکی از پرترافیک‌ترین مسیرهای دریایی است که ۳۰ درصد از تردد جهانی کانتینر را اداره می‌کند. بر اساس آخرین داده‌های ارائه شده توسط مؤسسه کیل برای دانش مالی جهانی، در ماه نوامبر ۲۰۲۳، روزانه ۵۰۰ هزار کانتینر از این گذرگاه عبور می‌کردند، در حال حاضر، در ژانویه ۲۰۲۴، این میزان به ۲۰۰ هزار کانتینر در روز رسیده که ۶۰ درصد در مقایسه با نوامبر ۲۰۲۳ کاهش یافته است.

بسیاری از کشتی‌ها مسیر خود را تغییر داده‌اند و اکنون از آفریقا و دماغه امید نیک عبور می‌کنند، با این تغییر به‌ویژه زمان ترانزیت را افزایش داده‌اند. مؤسسه کیل در گزارش خود نوشت «زمان مسافرت طولانی‌تر به‌طور قابل توجهی نرخ ترانزیت را افزایش داده است، به‌طوری‌که ترانزیت یک کانتینر استاندارد ۴۰ فوتی بین چین و اروپای شمالی در حال حاضر بیش از ۴۰۰۰ دلار آمریکا هزینه دارد، در حالی که در ماه نوامبر حدود ۱۵۰۰ دلار آمریکا بود».

با این حال، پیش‌بینی نمی‌شود که این مورد تأثیر بزرگی بر قیمت‌های مصرف‌کننده یا به‌طور کلی بازرگانی جهانی داشته باشد، زیرا جولیان هینز، رئیس جدید شاخص بازرگانی کیل، معتقد است که وضعیت کنونی با حادثه اور گیون (Evergiven) و همه‌گیری کرونا قابل مقایسه نیست. حادثه اور گیون مسدود شدن کانال سوئز در پی گیر کردن یک کشتی غول‌پیکر است. این کشتی با نام اور گیون با پرچم پاناما، حامل محموله‌ای بزرگ از آسیا به مقصد اروپا بود. وقوع چنین سانحه‌ای در مطالعات تاریخی ۱۵۰ ساله کانال سوئز بی‌سابقه است.


پس از آغاز منازعه در فلسطین اشغالی و حملات یمن به کشتی‌های مرتبط با رژیم صهیونیستی، دریای سرخ به گذرگاهی پر از خطرات تبدیل شده است. این موضوع نگرانی‌هایی درباره بازرگانی جهانی را افزایش داده است. در حال حاضر، تردد کانتینر در این گذرگاه کاهش یافته و بسیاری از کشتی‌ها مسیر خود را تغییر داده و از آفریقا و دماغه امید عبور می‌کنند. این تغییر به‌ویژه زمان ترانزیت را افزایش داده است. افزایش زمان مسافرت نرخ ترانزیت را به صورت قابل توجهی افزایش داده است. پیش‌بینی نمی‌شود که این مورد تأثیر بزرگی بر قیمت‌های مصرف‌کننده یا به‌طور کلی بازرگانی جهانی داشته باشد. این وضعیت با حادثه اور گیون و همه‌گیری کرونا قابل مقایسه نیست. حادثه اور گیون مسدود شدن کانال سوئز در پی گیر کردن یک کشتی غول‌پیکر است و در مطالعات تاریخی ۱۵۰ ساله کانال سوئز بی‌سابقه است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *