پیش بینی ساخت و ساز 600 هزار دستگاه موتورسیکلت در سال جاری
0 نظر
تولیدی موتورسیکلت در ایران با نزدیک به ۶۰ سال تاریخچهی فعالیت، از زمان بازرگانی بینالملل از کشورهای اروپایی و ژاپن، تا دورهی ورود بخش خصوصی به این تولیدی رشد یافته است. اما با سختتر شدن قوانین و استانداردها، تعداد کارخانههای فعال در این حوزه به ۴۵ و کارگران مستقیم ساخت و ساز و مونتاژ موتورسیکلت به ۲۰ هزار نفر رسیده است. از سال ۱۳۹۵ تا ۱۴۰۱، ساخت و ساز موتورسیکلتها در ایران رشد قابل توجهی داشته و در حال حاضر بیش از ۴۷۰ هزار دستگاه موتورسیکلت ساخت و ساز شده و به بازار عرضه شده است. این تولیدی همچنین به سمت بومیسازی پیشرفت کرده و برنامهریزیهای بزرگی برای افزایش ساخت و ساز داخلی در زمینه موتورسیکلتها صورت گرفته است.
به گزارش خبرنگار دیجیاتور، جلیل مجاهد رییس انجمن تولیدی موتورسیکلت با بیان اینکه تولیدی موتور سیکلت یکی از فعالترین و بیحاشیه ترین صنایع در کشور است، گفت: تولیدی موتور سیکلت ایران نزدیک به ۶۰ سال قدمت دارد که از بخش دولتی با بازرگانی بینالملل موتورسیکلت از اروپا و ژاپن آغاز و از دهه ۷۰ بخش خصوصی به این تولیدی ورود پیدا کرده است؛ با مونتاژ ۴ مدل تولیدات خود را آغاز و در نهایت در سال ۱۳۸۱ بیش از ۱۸۰ کارخانه در این حوزه فعال بودند که براساس قوانین سختگیرانه و افزایش استاندارها امروز فقط ۴۵ کارخانه در عرصه ساخت و ساز موتورسیکلت مشغول هستند که در حال حاضر تعداد ۲۰ هزار کارگر به صورت مستقیم در قطعه سازی و ساخت و ساز و مونتاژ مشغول به کار هستند.
رییس انجمن تولیدی موتورسیکلت در ادامه تاکید کرد: متوسط ساخت و ساز سالانه کارخانجات از سالهای (۱۳۹۵) الی (۱۴۰۰) حدود ۲۰۰ هزار دستگاه بوده که با شروع کار حکومت مردمی سیزدهم و در زمان فاطمی امین وزیر پیشین وزارت تولیدی، استخراج معدنی و بازرگانی با روابط حکومتی گذاری هم زمان رشد ساخت و ساز و بومی سازی را به همراه داشته است و در وزارت علی آبادی این امر با شدت و جدیت ادامه داشته و ساخت و ساز ۲۷۰ هزار دستگاه در سال (۱۴۰۰)و تعداد ۴۷۰ هزار دستگاه موتورسیکلت در سال (۱۴۰۱) ساخت و ساز و به بازار عرضه شده است.
وی افزود: در سال جاری نیز ساخت و ساز ۶۰۰ هزار دستگاه پیش بینی شده است. سهم ساخت و ساز عمق داخلی سازی ۴۰ درصد برنامهریزی شده که از سهم بیش از ۶۰ درصد بازار ۴۰ درصد آن محقق شده است که در برنامه وزارت تولیدی در پایان سال (۱۴۰۳) باید درصد ساخت داخل کلیه محصولات به عمق ۴۰ درصد برسد.
مجاهد تصریح کرد: در رابطه با ارزبری این تولیدی درست است که در سال جاری سهم این تولیدی نسبت به سالهای گذشته افزایش داشته اما معدل ارز بری به دلیل بالا رفتن عمق بومی سازی کاهش داشته و قیمت محصولات و شرایط فروش آن گواه بر صحت این موضوع است که نسبت به قیمت ارز با بهترین قیمتها و سهلترین شرایط به بازار عرضه و در اختیار مردم و ارگانهای دولتی قرار روابط حکومتی گذاری وزارت تولیدی و افزایش، ساخت و ساز قیمتها بسیار رقابتی شده است.
این مسؤول گفت: شایعاتی که در خصوص کاهش عمق ساخت داخل بومی سازی مطرح شده کذب محض بوده و انجمن تولیدی موتورسیکلت این مطلب را تکذیب کرده است و اسناد موجود در وزارت صمت گواه صحت این مطلب است؛ همچنین اعلام شده در تولیدی موتورسیکلت ارزپاشی شده و ده برابر افزایش مصرف ارزی شده است کاملاً کذب بوده و با هدف تشویش اذهان عمومی صورت گرفته است. تمامی اسناد لازم در این زمینه در وزارت محترم تولیدی و گمرک محترم موجود است.
تولیدی موتورسیکلت در ایران از دهه ۷۰ تا به امروز تا حد زیادی توسعه یافته است. با وجود قوانین سختگیرانه و افزایش استاندارها، تعداد کارخانههای فعال در این حوزه کاهش یافته است. اما با روابط حکومتیهای صادره، ساخت و ساز موتورسیکلتهای داخلی به نحو قابل توجهی افزایش یافته است. ساخت و ساز سالانه موتورسیکلتها در کشور به نظر میرسد که در آینده نیز ادامه پیدا خواهد کرد. با این وجود، شایعاتی مبنی بر کاهش عمق ساخت داخل بومی سازی و ارزپاشی در تولیدی موتورسیکلت تکذیب شده و اسناد موجود در وزارت تولیدی و اداره گمرک این ادعا را رد کرده است. از سوی دیگر، قیمتهای محصولات به بازار با شرایط رقابتی عرضه شده و این امر موجب افزایش استقبال از این محصولات شده است. در کل، تولیدی موتورسیکلت در ایران به سمت توسعه و رشد ادامه دارد و تولیدات داخلی نیز افزایش یافته است.