یک مطالعه جدی در دیدگاه راهبردی به هنر صوتی

پژوهشی که باید جدی گرفت/ اندر احوالات نگاه راهبردی به موسیقی


به گزارش دیجیاتور، سومین نشست پژوهشی جشنواره هنر صوتی فجر با موضوع “نگاه راهبردی به حوزه هنر صوتی” برگزار شد. ساعد آذری در این نشست به اهمیت راهبرد در هنر صوتی، رابطه هنر صوتی و زبان فارسی، و نقش هنر صوتی در زندگی اشاره کرد. او همچنین برنامه‌ریزی راهبردی هنر صوتی در یک بازه زمانی مشخص را پیشنهاد داد و بر اهمیت تنوع محتوای هنر صوتی برای صدهای مختلف سنی در ایران تاکید کرد. این نشست در راستای فعالیت‌های جشنواره بین‌المللی هنر صوتی فجر، که در حال برگزاری در تهران و ۱۴ استان دیگر است، برگزار شد.

به گزارش دیجیاتور به نقل از روابط‌عمومی جشنواره هنر صوتی فجر، سومین نشست پژوهشی جشنواره سی و نهم در برنامه زنده گفت‌وگوی ویژه فرهنگی «رادیو گفتگو» شامگاه ۲۵ بهمن‌ ساعت ۲۰ با اجرای مهدی امین‌فروغی به عنوان مجری کارشناس برگزار شد.

ساعد آذری که سخنان خود را با موضوع «نگاه راهبردی به حوزه هنر صوتی» ارایه داد، بیان کرد: کلمه راهبرد در هنر صوتی اهمیت زیادی دارد که هدف یا اهداف ما را پررنگ می‌کند و البته سمت و سوی این هدف‌گذاری هم مهم است. ما در این حوزه ارگان‌های مختلفی داریم که هر کدام مسیر خود را دارند. اینجا طراحی برای رسیدن به هدف مطرح می‌شود که خیلی اهمیت دارد. ضمن اینکه نگاه تاریخی همیشه به گذشته است اما نگاه راهبردی کمی متفاوت است.

آذری به عنوان مثال رابطه هنر صوتی و زبان فارسی را بررسی کرد و توضیح داد: هنر صوتی و زبان فارسی از هم جدا نیستند؛ چرا که خیلی وقت‌ها هنر صوتی و حوزه آواز در هم تنیده می‌شوند. ما باید این موضوع را هم در نظر بگیریم آثار خلاقانه هنر صوتی یکی از انتزاعی‌ترین هنرهای موجود است و باید به این موضوع توجه زیادی داشت.

وی در بخش دیگری از سخنانش به نقش پررنگ هنر صوتی در زندگی اشاره و اضافه کرد: یک جوان از لحظه‌ای که از خواب بیدار می‌شود، درگیر هنر صوتی است و این آثار خلاقانه تقریبا در تمام لحظات زندگی ما جریان دارد.

آذری با اشاره به اینکه تنوع محتوای هنر صوتی برای سنین مختلف در ایران کافی نیست، اظهار کرد: برعکس تفکر ما که هنر صوتی را صرفا برای نوجوان و جوان می‌بینیم؛ غرب برای هر سن و سال و هر فردی با علایق مختلف برنامه خودش را دارد. ما در این مسیر برنامه و تعریفی نداشتیم و محتواها باید به صورت راهبردی به مخاطب عرضه شوند.

این پژوهشگر در بخشی از سخنانش به عنوان مثال فضای هنر صوتی ایران در سال ۹۲ و شرایط مخاطب و هنر صوتی در آن برهه زمانی را مورد بررسی قرار داد و اظهار کرد که باید برنامه‌های راهبردی هنر صوتی در یک بازه ساله مثلا از سال از سال ۱۳۹۲ تا سال ۱۴۰۲ مورد برنامه‌ریزی و بررسی قرار گیرد.

سی‌ و نهمین جشنواره بین‌المللی هنر صوتی فجر به همت دفتر هنر صوتی معاونت امور هنری وزارت میراث و ارشاد اسلامی، توسط انجمن هنر صوتی ایران با همکاری بنیاد رودکی به دبیری رضا مهدوی از ۲۳ تا ۲۸ بهمن، امسال در بخش‌های رقابتی (جایزه باربد) و غیررقابتی همزمان در تهران و ۱۴ استان دیگر در حال برگزاری است و جایزه ترانه،‌ جایزه هنر صوتی و رسانه، بخش سرود و نشست‌های پژوهشی برنامه‌های دیگر این دوره است.


سومین نشست پژوهشی جشنواره فجر برگزار شد ، ساعد آذری موضوع “نگاه راهبردی به حوزه هنر صوتی” را بیان کرد و به اهمیت آن اشاره کرد. به عنوان مثال، رابطه هنر صوتی و زبان فارسی را بررسی کرد و به نقش پررنگ هنر صوتی در زندگی اشاره کرد. همچنین، اشاره کرد که تنوع محتوای هنر صوتی برای سنین مختلف در ایران کافی نیست و باید برنامه‌های راهبردی هنر صوتی در یک بازه زمانی مشخص مورد بررسی قرار گیرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *