پرداخت بدهی راه آهن به شرکت‌های مالک لکوموتیو از طریق دریافت مطالبات

پرداخت بدهی راه آهن به شرکت های مالک لکوموتیو از محل وصول مطالبات


شرکت راه آهن به دلیل بودن شرکت کاملاً دولتی، به منابع مالی جاری احتیاج دارد تا بتواند هزینه‌های خود را پرداخت کند و برنامه‌های خود را اجرایی کند. این شرکت اقداماتی را برای وصول مطالبات از شرکت‌های ترانزیت ریلی انجام داده است تا بخشی از بدهکاری‌های آن پرداخت شود. با تأمین منابع مالی مناسب و وصول مطالبات، وضعیت شرکت‌ها و لکوموتیوها بهبود می‌یابد و حمل بارها سرعت بیشتری پیدا می‌کند. همچنین، شرکت‌های ترانزیت ریلی برای استفاده از شبکه ریلی باید شرایط فنی و ایمنی لازم را داشته باشند و هزینه استفاده خود را بپردازند. تأمین منابع مالی ضروری برای جبران هزینه‌های شبکه ریلی و تقویت تامین مالی‌ها، نقشی مهم در جذب سرمایه‌گذاران در حوزه ریلی دارد.

به گزارش دیجیاتور، محمد هادی ضیایی‌مهر، گفت: یکی از الزامات اجرای برنامه‌های هر مجموعه یا شرکت، الزامات مالی آن مجموعه است به طوری که تمام هزینه‌های آن شرکت، بایستی از محل منابع درآمدی آن، عملیاتی شود تا بتواند برنامه‌های خود را اجرایی کند. شرکت راه آهن شرکتی کاملاً دولتی است و تأمین هزینه‌های جاری این شرکت که شامل پرداخت دستمزد کارکنان و نگهداشت زیرساخت شبکه ریلی و ناوگان که بخشی مربوط به شرکت‌های خصوصی است، باید از محل تأمین این منابع صورت بگیرد.

معاون ناوگان راه آهن ادامه داد: در جلسات کمیسیون وصول مطالبات به ریاست مدیرعامل راه آهن، این موضوع بررسی شد و از ابتدای مهرماه سال جاری وصول مطالبات شرکت راه آهن از شرکت‌های ترانزیت ریلی با جدیت بیشتری مورد پیگیری قرار گرفت. این پیگیری‌ها موجب شد بخشی از انباشت بدهکاری در حوزه ناوگان که عمدتاً مربوط به بدهکاری شرکت‌های مالک لکوموتیو است پرداخت شود. در ۳ ماهه فصل پاییز با تأمین منابع مالی بهتر ناشی از وصول مطالبات شرکت راه آهن، ۶ صورت وضعیت شرکت‌های مالک لکوموتیو پرداخت شد که این میزان پرداخت، در سنوات گذشته تا کنون بی نظیر و بنا به نظر شرکت‌های ترانزیت ریلی اقدامی جهادی و خوب بوده که در افزایش آماده به کاری لکوموتیوها مؤثر بوده است.

ضیایی مهر با بیان اینکه در گذشته چرخه معیوبی وجود داشت که ناشی از پرداخت نکردن به موقع بدهی برخی از شرکت‌های ریلی به راه آهن بود خاطرنشان کرد: این موضوع باعث شده بود اثربخشی خوبی برای حمل بار نداشته باشیم. اگر وصول مطالبات و چرخه نقدینگی بهتر شود، وضعیت گذشته، به چرخه سالم و بهتر تغییر پیدا می‌کند و اثر این بهبود وضعیت، به خود شرکت‌ها بر می‌گردد و لکوموتیوها مجدد در چرخه حمل بار قرار گرفته و سرعت سیر بار شرکت‌ها نیز بیشتر می‌شود.

وی تاکید کرد: درآمد شرکت راه آهن وابسته به حق دسترسی به شبکه ریلی است که عمدتاً از شرکت‌های ترانزیت ریلی باری در قبال استفاده از شبکه گرفته می‌شود که باید صرف زیرساخت‌های ریلی و لکوموتیوهای بخش خصوصی شود.
عضو هیئت مدیره شرکت راه آهن با اشاره به مقررات دسترسی آزاد به شبکه ترانزیت ریلی گفت: هر شرکت ترانزیت ریلی باری و یا مسافری که از شبکه ریلی استفاده می‌کند همانطور که در این مقررات آمده، باید دو موضوع را مد نظر قرار دهد تا از خدمات راه آهن بهره مند شود و آن این است که ناوگان ریلی، شرایط فنی و ایمنی لازم برای سیر در شبکه راه آهن داشته باشد و هزینه استفاده از خدمات ریلی را بپردازد.

وی خاطرنشان کرد: شرکت راه آهن همیشه حمایت‌های لازم را از بخش خصوصی داشته و خواهد داشت. این حمایت‌ها طی سال‌های گذشته موجب شده سرمایه گذاری‌های خوبی در حوزه ناوگان شکل گیرد به طوری که در سال گذشته ۱۶۰۰ واگن باری از سوی شرکت‌های سرمایه گذار به شرکت‌های سازنده واگن باری سفارش گذاری و موجب شد رکورد ساخت و ساز واگن باری در سال گذشته از ابتدای ساخت و ساز واگن در کشور، پشت سر گذاشته شود.

ضیایی مهر گفت: در صورت تأمین منابع مالی مورد نیاز برای جبران هزینه‌های جاری شبکه ریلی از محل منابع حاصل از دسترسی به شبکه ریلی بخصوص در بخش بار و تقویت سایر مشوق‌های سرمایه گذاری از قبیل ماده ۱۲ مقررات رفع موانع ساخت و ساز رقابت‌پذیر و بند الف تبصره ۱۸، سرمایه گذاران با اشتیاق بیشتری سرمایه گذاری خود را در حوزه ریلی انجام می‌دهند.


برنامه‌های هر مجموعه یا شرکت، باید هزینه‌های آن شرکت را از منابع درآمدی خود تأمین کنند. شرکت راه آهن یک شرکت دولتی است و هزینه‌های جاری آن باید از محل تأمین منابع درآمدی شرکت صورت بگیرد. در جلسات کمیسیون وصول مطالبات، وصول مطالبات شرکت راه آهن از شرکت‌های ترانزیت ریلی با جدیت بیشتری پیگیری شد. با تأمین منابع مالی بهتر، بدهکاری شرکت‌های مالک لکوموتیو پرداخت شد و پیشرفت قابل توجهی در آماده به کاری لکوموتیوها و سرعت حمل بار شرکت‌ها صورت گرفت. درآمد شرکت راه آهن از حق دسترسی به شبکه ریلی است که باید به زیرساخت‌ها و لکوموتیوهای بخش خصوصی صرف شود. هر شرکت ترانزیت ریلی باید ناوگان ریلی شرایط لازم برای سیر در شبکه راه آهن را داشته باشد و هزینه استفاده از خدمات ریلی را پرداخت کند. شرکت راه آهن در سال‌های گذشته حمایت‌های لازم را از بخش خصوصی داشته است و سرمایه گذاری‌های خوبی در حوزه ناوگان صورت گرفته است. در صورت تأمین منابع مالی مورد نیاز، سرمایه گذاران بیشتر در حوزه ریلی سرمایه گذاری خواهند کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *