باید واقعیت بی‌توجهی به هنر صوتی سنتی را بپذیریم و تلاش برای به روزرسانی کنیم

واقعیت بی‌توجهی به موسیقی سنتی را بپذیریم/ تلاش برای به روزرسانی


در چهارمین نشست پژوهشی سی و نهمین جشنواره بین‌المللی هنر صوتی فجر، مقوله «تکثرگرایی و ذائقه شنیداری نسل نو» توسط مسعود کوثری پژوهشگر ایرانی حوزه مخابرات، میراث، هنر صوتی و توسعه، استادیار و مدیر گروه مخابرات اجتماعی موسسه آموزش عالی تهران مورد بررسی قرار گرفت. او در این نشست درباره تکثرگرایی و تغییر سلیقه‌های هنر صوتی در جوانان توضیحاتی ارائه کرد و تأکید کرد که نیاز به توجه به تکثر نسل‌ها و تکثر شنیداری و شناخت هنر صوتی برای جامعه داریم. این نشست در رادیو گفتگو با اجرای مهدی امین‌فروغی برگزار شد و سی‌ونهمین جشنواره بین‌المللی هنر صوتی فجر توسط انجمن هنر صوتی ایران در حال برگزاری است.

به گزارش دیجیاتور به نقل از ارتباطات سازمانی جشنواره هنر صوتی فجر، در چهارمین نشست پژوهشی سی و نهمین جشنواره بین‌المللی هنر صوتی فجر، مقوله «تکثرگرایی و ذائقه شنیداری نسل نو» توسط مسعود کوثری پژوهشگر ایرانی حوزه مخابرات، میراث، هنر صوتی و توسعه، استادیار و مدیر گروه مخابرات اجتماعی موسسه آموزش عالی تهران مورد بررسی قرار گرفت.

کوثری سخنان خود را با موضوع «تکثرگرایی و ذائقه شنیداری نسل نو» آغاز کرد و در سخنانی گفت: مساله مهمی که باید به آن توجه کرد، مساله فضای شنیداری است که هرچه را می‌شنویم از صدای بوق ماشین‌ها تا هنر صوتی آسانسور را در برمی‌گیرد. مهم است، بدانیم در سبد شنیداری مردم چه چیزی وجود دارد؟ آیا تکثر دارد؟ آیا نسل‌های مختلف از پیر تا جوان را پوشش می‌دهد؟ ما در جامعه‌ای که متشکل از نسل‌هاست، زندگی می‌کنیم و هرکس ذایقه خودش را دارد. منظور بنده نه گسست نسل‌ها بلکه تکثر نسل‌هاست.

وی درباره تکثرگرایی با بیان مثالی ادامه داد: شما نمی‌توانید در بزرگراه و در زمان رانندگی سمفونی گوش کنید و در آن غرق شوید و در واقع به هنر صوتی نیاز دارید که ذهن شما را درگیر نکند. اینجا باید درباره تکثرگرایی صحبت کنیم. این‌ها مسایلی است که نشان می‌دهد یک نوع هنر صوتی برای ما کافی نخواهد بود؛ حتی اگر آن هنر صوتی برای ما محترم باشد.

این استاد موسسه آموزش عالی در بخش دیگری از سخنانش گفت: چه بخواهیم و چه نخواهیم شکل مصرف هنر صوتی در جوانان عوض شده و سلیقه‌ها متفاوت شده است. این در حالی است که به هنر صوتی سنتی توجه چندانی نمی‌شود. این واقعیتی است که همه ما از مسؤولان فرهنگی گرفته تا متولیان ساخت و ساز هنر صوتی باید آن را بپذیرند. درست است که روابط حکومتی‌های فرهنگی همیشه و در همه حال اعمال می‌شود اما جلوی تکثر را نمی‌توان گرفت و من انتظار دارم که همه ما این تکثر را به رسمیت بشناسیم.

کوثری همچنین اضافه کرد: جایگاه هنر صوتی ما در جهان باید شناخته شود. نباید فقط با یک ژانر جایگاه خود را تعریف کنیم. ما نیاز به به‌روز رسانی داریم. شما آقای کیهان کلهر را ببینید که با کمانچه چه می‌کند و چگونه مخاطب خارجی را جذب کرده است.

چهارمین نشست پژوهشی جشنواره سی و نهم هنر صوتی فجر در برنامه زنده گفت‌وگوی ویژه فرهنگی «رادیو گفتگو» شامگاه ۲۶ بهمن‌ ماه ساعت ۲۰ با اجرای مهدی امین‌فروغی به عنوان مجری کارشناس برگزار شد.

سی‌ونهمین جشنواره بین‌المللی هنر صوتی فجر به همت دفتر هنر صوتی معاونت امور هنری وزارت میراث و ارشاد اسلامی، توسط انجمن هنر صوتی ایران با همکاری بنیاد رودکی به دبیری رضا مهدوی از ۲۳ تا ۲۸ بهمن، امسال در بخش‌های رقابتی (جایزه باربد) و غیررقابتی همزمان در تهران و ۱۴ استان دیگر در حال برگزاری است و جایزه ترانه، ‌جایزه هنر صوتی و رسانه، بخش سرود و نشست‌های پژوهشی برنامه‌های دیگر این دوره است.


مقوله مورد بررسی در چهارمین نشست پژوهشی سی و نهمین جشنواره بین‌المللی هنر صوتی فجر، استاد موسسه آموزش عالی درباره تکثرگرایی و ذائقه شنیداری نسل نو صحبت کرد. وی به این نکته اشاره کرد که هنر صوتی نباید تنها به یک ژانر محدود شود و باید تنوع و تکثر در هنر صوتی به رسمیت شناخته شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *