بازگرداندن بازرگانی بین‌الملل موقت گاز پس از گفتگوهای دیپلماتیک با ترکمنستان و آذربایجان

واردات موقت گاز پس از مذاکرات ترکمنستان و آذربایجان احیا می شود


مدیر عامل شرکت ملی گاز در مراسم امضای توافقنامه همکاری مشترک در زمینه بومی سازی تجهیزات و اقلام راهبردی تولیدی گاز اعلام کرد که بیش از ۱۲ گروه کالایی با ارز بالغ بر ۵۰۰ میلیون دلار این توافقنامه را امضا کرده اند و امیدوار است تا پایان حکومت سیزدهم عملیاتی شوند. هدف شرکت ملی گاز تا سقف دو میلیون دلار در حوزه دانش بنیان هزینه شود و وزارت منابع هیدروکربن نیز به عنوان وزارتخانه پیشرو در حوزه دانش بنیان ها در نظر گرفته می‌شود. در حال حاضر ظرفیت ساخت کنتورهای هوشمند در کشور وجود دارد و شرکت ملی گاز در پروژه هوشمندسازی نظام توزیع گاز از این ظرفیت استفاده خواهد کرد. همچنین، مسئولان وزارت منابع هیدروکربن تلاش می‌کنند تا با تعریف پروژه‌های جدید و بهینه سازی مصرف، ناترازی گاز در کشور را کاهش دهند و مقدار آن نسبت به گذشته کاهش یابد. درباره بازرگانی بین‌الملل گاز، توافق بین ترکمنستان و آذربایجان برای سوآپ گاز قطع شده است و احتمالاً مجدداً این سواپ برقرار خواهد شد و میزان بازرگانی بین‌الملل موقت به صورت سوآپ ۵ میلیون متر مکعب است.

به گزارش خبرنگار دیجیاتور مجید چگنی، مدیرعامل شرکت ملی گاز در مراسم امضای توافقنامه همکاری مشترک در زمینه بومی سازی تجهیزات و اقلام راهبردی تولیدی گاز در جمع خبرنگاران گفت: امروز توافق نامه بیش از ۱۲ گروه کالایی با ارز بالغ بر ۵۰۰ میلیون دلار به امضا رسید و امیدواریم تا پایان حکومت سیزدهم عملیاتی شوند.

وی ادامه داد: هدف گذاری شده تا سقف دو میلیون دلار در حوزه دانش بنیان در سال‌های آینده هزینه شود و وزارت منابع هیدروکربن در زمره وزارتخانه‌های پیشرو در حوزه دانش بنیان‌ها است و مسئولان عالی رتبه کشور هم به این موضوع تاکید داشتند و شرکت ملی گاز هم به دنبال این موضوع در سال‌های گذشته اقدامات مناسبی در این عرصه انجام دهد. اقلام و تجهیزات مهمی را بومی کرده و این روند با این توافقنامه سرعت خواهد گرفت.

چگنی اضافه کرد: خوشبختانه ظرفیت ساخت کنتورهای هوشمند در کشور وجود دارد و چندین حوزه دانش بنیان و در این حوزه فعالیت دارند و در پروژه هوشمند سازی نظام توزیع گاز کشور استفاده خواهیم کرد.

به گفته این مقام مسئول ناترازی گاز در کشور وجود دارد ولی تمام تلاش وزارت منابع هیدروکربن بر این بوده که با تعریف پروژه‌های جدید و بهینه سازی مصرف، ناترازی را کاهش دهد تا میزان آن نسبت به گذشته کاهش پیدا کند.

معاون وزیر منابع هیدروکربن در امور گازها خاطر نشان کرد: بازرگانی بین‌الملل به صورت موقت و توافقی که بین ترکمنستان و آذربایجان وجود داشت این توافق ادامه پیدا نکرد و سوآپ گاز قطع شد. احتمالاً این سواپ مجدداً بر قرار می‌شود و میزان بازرگانی بین‌الملل موقت ما به صورت سوآپ ۵ میلیون متر مکعب بود که پس از توافق ترکمنستان و آذربایجان مجدداً برقرار می‌شود.


توافق نامه همکاری مشترک در زمینه بومی سازی تجهیزات و اقلام راهبردی تولیدی گاز به بیش از ۱۲ گروه کالایی با ارز بالغ بر ۵۰۰ میلیون دلار امضا شد. امیدواریم تا پایان حکومت سیزدهم عملیاتی شوند. هدف گذاری شده است تا سقف دو میلیون دلار در حوزه دانش بنیان در سال‌های آینده هزینه شود. وزارت منابع هیدروکربن در زمره وزارتخانه‌های پیشرو در حوزه دانش بنیان‌ها است. شرکت ملی گاز نیز در سال‌های گذشته اقدامات مناسبی در زمینه بومی سازی اقلام و تجهیزات صورت داده است و این روند با توافقنامه سرعت خواهد گرفت. ظرفیت ساخت کنتورهای هوشمند در کشور وجود دارد و در پروژه هوشمند سازی نظام توزیع گاز کشور استفاده خواهد شد. تلاش وزارت منابع هیدروکربن بر تعریف پروژه‌های جدید و بهینه سازی مصرف برای کاهش ناترازی گاز در کشور بوده است. توافقی که بین ترکمنستان و آذربایجان وجود داشته بازرگانی بین‌الملل موقت و توافقی بوده که به علت قطع شدن سواپ گاز قطع شد. احتمالاً این سوآپ مجدداً بر قرار می‌شود و میزان بازرگانی بین‌الملل موقت ما به صورت سوآپ ۵ میلیون متر مکعب بود که پس از توافق ترکمنستان و آذربایجان مجدداً برقرار می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *