عدم دانش فنی باعث هدر رفت ۳۰درصد منابع پروژه‌ها می‌شود

هدر ۳۰درصدی منابع پروژه‌ها به دلیل عدم دانش فنی


مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل اعلام کرده است که از سال ۱۴۰۴ ناظران پروژه‌های شرکت مجاز به ارائه گواهی صلاحیت مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی خواهند بود. او همچنین بر ارزیابی صلاحیت فنی و ارتقای دانش نظارت کنندگان و اجرا کنندگان پروژه‌های راه‌سازی توسط مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی تأکید کرده و ضعف دانش فنی این عوامل را عاملی برای طراحی نامناسب، کیفیت پایین اجرا، هدررفت منابع پروژه و کاهش طول عمر زیرساخت‌ها خوانده است. همچنین او تأکید کرده است که نظام نامه حرفه‌ای کردن مشاغل حمل‌ونقل باید به طور سنتی اجرا گردد و مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی برنامه‌هایی برای ارزیابی صلاحیت و ارتقای دانش فنی ناظرین پروژه‌های شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل طراحی کند. در نهایت، او ورود و استفاده از فناوری نوین در پروژه‌های ساخت و استفاده از حمایت و حمایت می‌کند، اما تأکید می‌کند که باید ضوابط و دستورالعمل‌های استفاده از این فناوری توسط مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی تدوین و توسط نظام فنی واجرایی تصویب و ابلاغ شود.

به گزارش دیجیاتور، خیراله خادمی مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل با تأکید بر صیانت از سرمایه‌های ملی در حوزه زیرساخت‌های حمل‌ونقل، گفت: از سال ۱۴۰۴ ناظران پروژه‌های شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل، به ارائه گواهی صلاحیت مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی ملزم خواهند شد.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل با تأکید بر ارزیابی صلاحیت فنی و ارتقای دانش ناظرین و عوامل اجرایی پروژه‌های راه‌سازی توسط مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی گفت: هزینه‌های پنهان پروژه‌های عمرانی توسط عواملی تحمیل می‌شوند که هیچ‌گاه پاسخ‌گو نیستند و ضعف دانش فنی این عوامل، باعث طراحی نامناسب، کیفیت پایین اجرا، هدر رفت بیش از ۳۰ درصد منابع پروژه و کاهش طول عمر زیرساخت‌ها می‌شود.

خادمی با تأکید بر ضرورت احیای نظام‌نامه حرفه‌ای کردن مشاغل بخش حمل‌ونقل ابلاغی توسط شورای عالی فنی و امور زیربنایی گفت: با توجه به جایگاه حاکمیتی، مأموریت و شرح وظایف مرکز تحقیقات انتظار داریم مرکز در یک برنامه‌ریزی دوساله نسبت به ارزیابی صلاحیت و ارتقای دانش فنی ناظران پروژه‌های شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل اقدام کند. همچنین با همکاری نظام فنی و اجرایی کشور، نسبت به الزامی شدن آموزش و ارتقای دانش فنی سایر عوامل اجرایی پروژه‌ها، همت گمارد.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل همچنین ساخت و استفاده از فناوری نوین در پروژه‌های عمرانی را منوط به الزام به‌کارگیری، آموزش و انتقال دانش فنی دانست و افزود: این شرکت از ورود هر نوع فناوری که به افزایش کیفیت، طول ع مر و کاهش هزینه‌های ساخت و بهره‌برداری پروژه‌های راه‌سازی کمک کند استقبال و حمایت می‌کند ولیکن باید ضوابط و دستورالعمل‌های به‌کارگیری آن فناوری توسط مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی تدوین و توسط نظام فنی و اجرایی تصویب و ابلاغ شود.


مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل تأکید کرده است که ناظران پروژه‌های شرکت به ارائه گواهی صلاحیت مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی ملزم خواهند شد. همچنین او بیان کرده است که هزینه‌های پنهان پروژه‌های عمرانی توسط عواملی که ضعف دانش فنی دارند و نیستند پاسخگو، تحمیل می‌شوند و باعث طراحی نامناسب، کیفیت پایین اجرا، هدر رفت منابع پروژه و کاهش عمر زیرساخت‌ها می‌شود. به همین دلیل، او تأکید کرده است که نظام فنی و اجرایی باید بر آموزش و ارتقای دانش فنی عوامل اجرایی پروژه‌ها تاکید کند. او همچنین بیان کرده است که شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل از استفاده از فناوری‌های نوین در پروژه‌های عمرانی حمایت می‌کند، اما ضوابط و دستورالعمل‌های استفاده از این فناوری‌ها باید توسط مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی تدوین و تصویب شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *