معرفی سرمایه‌گذاران در اثر سینمایی‌های فجر/ محصولات مشترک فارابی

نگاهی به سرمایه‌گذاران در فیلم فجر/محصولات مشترک فارابی رابشناسید


درباره جشنواره بین‌المللی اثر سینمایی فجر که تا ۲۰ روز دیگر برگزار می‌شود، گمانه‌زنی‌ها درباره کیفیت ۳۴ اثر سینمایی این دوره جشنواره انجام شده است. عکس‌ها و خلاصه روایت خیالی و بازیگران و کارگردانان اثر سینمایی‌ها، مردم را تحت تأثیر قرار داده است و نظر آن‌ها درباره اثر سینمایی‌ها را شکل داده است. یکی از ویژگی‌های جالب این دوره حضور اثر سینمایی‌های مشترک با سهامداران ۲ و ۳ ضلعی است. تعداد ۱۲ اثر سینمایی از بنیاد فارابی حضور در جشنواره دارند و به نظر می‌رسد رکوردی جدید برای حمایت از اثر سینمایی‌ها توسط این بنیاد تثبیت شده است. امسال برای نخستین بار اثر سینمایی مشترک بین بنیاد فارابی و سازمان اوج در جشنواره حضور دارد. در سال‌های اخیر، تعداد اثر سینمایی‌های بنیاد فارابی در جشنواره روند رشد داشته است و اسامی برخی از آن‌ها شامل «ماجرای نیمروز»، «بنفشه آفریقایی»، «مردن در منابع آبی مطهر»، «تی تی»، «زالاوا» و «جنگل پرتقال» است. اسامی و نام اثر سینمایی‌های بنیاد فارابی در سال‌های اخیر در جشنواره نیز معرفی شده است.

دیجیاتور-گروه آثار خلاقانه، در حالی که کمتر از ۲۰ روز به آغاز چهل و دومین جشنواره بین المللی اثر سینمایی فجر باقی مانده است گمانه زنی‌ها درباره کیفیت و ویژگی‌های ۳۴ اثر سینمایی این دوره از جشنواره قوت گرفته است و اهالی رسانه و علاقه مندان به هنر هفتم براساس عکس‌ها و خلاصه روایت خیالی و شناختی که از بازیگران و کارگردان اثر دارند، درباره کم و کیف اثر سینمایی‌ها نظر می‌دهند. یکی از ویژگی های که دیدن اثر سینمایی‌های این دوره را برای علاقه‌مندان جذاب‌تر می‌کند توجه به این نکته است که هر اثر سینمایی محصول کدام سازمان، ارگان و یا بخش خصوصی است.

یکی از ویژگی های جشنواره اثر سینمایی فجر امسال حضور اثر سینمایی‌های مشترک با سهامداران ۲ و ۳ ضلعی در بخش مسابقه است. پس از نهایی شدن رای هیات انتخاب و مشخص شدن اثر سینمایی‌های بخش خصوصی و نهادها در ترکیب امسال جشنواره فجر، تهیه کنندگان، مالکان و سرمایه گذاران رکوردهای جالبی داشتند. در بین نهادها نیز سازمان سینمایی اوج ۴ اثر سینمایی، سازمان سینمایی سوره ۷ اثر سینمایی، بنیاد روایت فتح ۱ اثر سینمایی و سازماندهی شهری هم ۱ اثر سینمایی داشتند. در این بین اما رکورد حمایت اثر سینمایی‌های امسال را فارابی با ۱۲ اثر سینمایی به نام خود ثبت کرد.

در حالی که تهیه کنندگان و کمپانی های اثر سینمایی‌سازی تا زمان مشخص شدن اسامی اثر سینمایی ها، خبر روشنی از ترکیب آثار و فهرست شرکای خود نداده بودند، بنیاد فارابی در اطلاعیه ای رسمی مشارکت خود در ۱۲ اثر سینمایی را علنی و همه طرفین قرارداد خود را معرفی کرد. مدیر ارتباطات سازمانی فارابی هم در توییتی اعلام کرد تولیدات این بنیاد با رویکرد شتاب‌ دهندگی ساخت و ساز و راهبرد محصول مشترک به جای محصول انحصاری، به منظور گسترده شدن چتر حمایتی بالای سر سینمای ایران بوده است.

فارابی اعلام کرد در ۶ اثر سینمایی این بنیاد تهیه کنندگان بخش خصوصی هم سهام مالکیت دارند. فارابی امسال برای نخستین بار با سازمان اوج یک اثر سینمایی مشترک دارد تا لگوی این ۲ نهاد در کنار یکدیگر ثبت شود. علاوه بر سازمان اوج، سازمان سوره، بنیاد روایت فتح، بهمن سبز، وزارت میراث فرهنگی و بنیاد شهید و امور ایثارگران و … هم با فارابی اثر سینمایی مشترک دارند.

با روشن شدن این ترکیب، نگاهی به آرایش اثر سینمایی‌های بنیاد فارابی در سال‌های اخیر می اندازیم. بر اساس جستجوی اطلاعات و اخبار جشنواره های‌ سال‌های اخیر در سایت‌های خبری، در سال ۱۳۹۷ تعداد ۹ اثر سینمایی، سال ۱۳۹۸ تعداد ۶ اثر سینمایی، سال ۱۳۹۹ تعداد ۵ اثر سینمایی، سال ۱۴۰۰ تعداد ۷ اثر سینمایی، سال ۱۴۰۱ تعداد ۹ اثر سینمایی و امسال تعداد ۱۲ اثر سینمایی تولیدی، سهم فارابی است که روند روبه رشد این بنیاد را نشان می دهد. اثر سینمایی های جشنواره‌ای فارابی امسال ۲ رقمی بود.

در این بین اسامی و نام اثر سینمایی‌های بنیاد فارابی که در سال‌های اخیر روانه جشنواره شده اند، نیز جالب توجه است از اثر سینمایی هایی چون «ماجرای نیمروز» و «بنفشه آفریقایی» گرفته تا «مردن در منابع آبی مطهر»، «تی تی»، «زالاوا» و «جنگل پرتقال».

در ذیل اثر سینمایی‌هایی بنیاد سینمایی فارابی بین سال های ۱۳۹۷ تا ۱۴۰۲ که در بخش مسابقه سینمای ایران جشنواره اثر سینمایی فجر حضور داشتند، معرفی می‌شوند:

دوره سی و هفتم «اثر سینمایی فجر»، سال ۱۳۹۷: ۱- «تختی»، ۲- «ماجرای نیمروز»، ۳- «قصر شیرین»، ۴- «مردی بدون سایه»، ۵- «سمفونی نهم»، ۶- «بنفشه آفریقایی»، ۷- «خون خدا»، ۸- «سونامی»، ۹- «یلدا».

دوره سی و هشتم «اثر سینمایی فجر»، سال ۱۳۹۸: ۱- «مردن در منابع آبی مطهر»، ۲- «پدران»، ۳- «ابر بارانش گرفته»، ۴- «مغز استخوان»، ۵- «هنر هفتم شهر قصه»، ۶- «من می‌ترسم».

دوره سی و نهم «اثر سینمایی فجر»، سال ۱۳۹۹، ۱- «تی تی»، ۲- «زالاوا»، ۳- «رمانتیسم عماد و طوبا»، ۴- «یدو»، ۵- «گیج‌گاه».

دوره چهلم «اثر سینمایی فجر»، سال ۱۴۰۰: ۱- «بدون قرار قبلی»، ۲- «بیرو»، ۳- «دسته دختران»، ۴- «شادروان»، ۵- «لایه های دروغ»، ۶- «ماهان»، ۷- «نگهبان شب».

دوره چهل و یکم «اثر سینمایی فجر»، سال ۱۴۰۱: ۱- «بعد از رفتن»، ۲- «جنگل پرتقال»، ۳- «شماره ۱۰»، ۴- «هوک»، ۵- «کاپیتان»، ۶- «کت چرمی»، ۷- «پالایشگاه»، ۸- «هنر هفتم متروپل»، ۹- «روایت ناتمام سیما».

دوره چهل و دوم «اثر سینمایی فجر»، ۱۴۰۳: ۱- «آبی روشن»، ۲- «آپاراتچی»، ۳- «آسمان غرب»، ۴- «بهشت تبهکاران»، ۵- «دست ناپیدا»، ۶- «دو روز دیرتر»، ۷- «شور عاشقی»، ۸- «شه سوار»، ۹- «صبح اعدام»،
۱۰- «قلب رقه»، ۱۱- «معجزه پروین»، ۱۲- «میرو».


۴۲ اثر سینمایی تاکنون در بخش مسابقه سینمایی جشنواره اثر سینمایی فجر حضور داشته‌اند. بیشترین تعداد اثر سینمایی متعلق به بنیاد فارابی است که در امسال با ۱۲ اثر سینمایی در جشنواره حضور دارد. همچنین سازمان سینمایی اوج با ۴ اثر سینمایی و سازمان سینمایی سوره با ۷ اثر سینمایی در مجموعه‌ای دست نداده‌اند. بنیاد روایت فتح و سازماندهی شهری هم در بین نهادها حضور دارند و هر یک ۱ اثر سینمایی را در جشنواره معرفی کرده‌اند. در میان اثر سینمایی‌های بنیاد فارابی قابل توجه است که طی سال‌های اخیر اثر سینمایی‌هایی همچون «ماجرای نیمروز»، «بنفشه آفریقایی»، «مردن در منابع آبی مطهر» و «جنگل پرتقال» معرفی شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *