نقد و بررسی یک پیانیست ارمنی درباره جشنواره هنر صوتی فجر

نظرات یک پیانیست ارمنستانی درباره جشنواره موسیقی فجر


هایک ملیکیان، هنرمند شرکت‌کننده در جشنواره بین‌المللی هنر صوتی فجر، در مصاحبه‌ای پس از اجرای برنامه موسیقایی خود، تجربه‌اش از حضور در تهران و در جشنواره را به نمایش گذاشت. وی درباره آشنایی با هنر صوتی ایرانی و ارمنستانی و تصمیم‌هایی که برای اجرا در این جشنواره گرفته، صحبت کرد و توضیحاتی درباره رپرتواری که اجرا کرده بود، ارائه داد.

به گزارش خبرنگار دیجیاتور، هایک ملیکیان از هنرمندان شرکت کننده در بخش بین الملل سی‌ونهمین جشنواره بین المللی هنر صوتی فجر، پس از اجرای برنامه موسیقایی خود در جمع خبرنگاران از تجربه اش پس از حضور در تهران برای برگزاری یک رپرتوار سخن گفت.

ملیکیان بیان کرد: زمانی که سال ۲۰۱۲ برای اولین بار به ایران آمدم، هنر صوتی ایران را بازشناسی کردم. همواره با کشور ایران و هنر صوتی ایرانی آشنایی داشتم اما هیچ وقت تا این حد به این فضا نزدیک نبودم. البته در سال ۲۰۱۲ کنسرتی را در سالن رودکی داشتم که باعث آشنایی با هنر صوتی ایرانی بود زیرا آن کنسرت با همکاری نوازندگان و به دعوت آهنگسازان ایرانی انجام گرفت.

وی افزود: طبیعتا زمانی به جشنواره بین المللی هنر صوتی فجر دعوت شدم بسیار خرسند شدم زیرا هنر صوتی فجر یک فستیوال ساده و بازدید ساده از یک کشور برای من محسوب نمی شود. برداشت من برای حضور در جشنواره هنر صوتی فجر این بود که تکه‌ای از میراث ارمنستان را به اینجا بیاوریم. قطعا به ذهن من رسید که در این جشنواره از بخشی از هنر صوتی ایرانی به ویژه آثار جورج گورجیف که ملودی بر اساس هنر صوتی ایرانی ساخته است، استفاده کنم اما در نهایت تصمیم به اجرای رپرتواری از آثار معاصر هنر صوتی ارمنستان گرفتم.

این نوازنده در بخش دیگری از صحبت های خود بیان کرد: اولین حضورم در ایران اجرای آثار از هنر صوتی ایرانی بود، دومین حضورم با اجرای آثار هنر صوتی ارمنستان همراه بود و سومین حضور در ایران در آینده منجر به اجرایی از هنر صوتی تلفیقی ایران و ارمنستان خواهد بود.

ملیکیان در پایان درباره رپرتواری که در کنسرت جشنواره هنر صوتی فجر اجرا کرده است، توضیح داد: اجرای ما در سی‌ونهمین جشنواره بین المللی هنر صوتی فجر مربوط به هنر صوتی ارمنستان در قرن بیستم بود. این رپرتوار با اثری از کمیتاس بنیان‌گذار هنر صوتی کلاسیک ارمنستان در ابتدای قرن بیستم آغاز شد و در ادامه از آثار دوره هنر صوتی روسی ارمنستان از آرام خاچاطوریان و دیگر آهنگسازان استفاده کردم و ۲ قطعه دیگر هم از ۲ آهنگساز بسیار جوان ارمنستان است و در چهارمین بخش این رپرتوار نیز از کارهای آهنگسازان ارمنی خارج از ارمنستان استفاده شده است.


این نشان دهنده تجربه هنری هایک ملیکیان در جشنواره بین المللی هنر صوتی فجر است و نشان می دهد که او برنامه های موسیقایی خود را در ایران برگزار کرده و از این تجربه خود لذت می برد. او در آینده قصد دارد تا نسل های جوانتر هنر صوتی ارمنستان و ایران را ارائه دهد. او همچنین توضیح می دهد که در کنسرت هنر صوتی فجر، او مجموعه ای از آثار هنر صوتی ارمنستان را اجرا کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *