نشست تنظیم گری و مقابله با تحکم در دانش مالی دیجیتال برگزار شد.

نشست تنظیم گری و جلوگیری از انحصار در اقتصاد دیجیتال برگزار شد


در این متن، گزارشی از نشست هماندیشی به منظور بررسی تنظیم گری و جلوگیری از شکل‌گیری انحصار در بازارها و دانش مالی دیجیتال ارائه شده است. در این نشست، بحث‌هایی در خصوص ویژگی‌های بازارهای دیجیتال و بستر نرم‌افزاری‌های آنلاین مطرح شده و نکات مختلفی در مورد چرایی و علت نیاز به تنظیم‌گری، تجارب دیگر کشورها در حوزه تنظیم‌گری بازار دیجیتال و مدلهای کسب وکار بحث شده است. همچنین، صاحبنظران به اهمیت مواجهه ساختار حکمرانی با بازار رقابتی و زیرساخت‌های رقابت در دانش مالی دیجیتال اشاره کرده و نیاز به کنترل سطح انحصارگرایی در این بازار را مورد تأکید قرار داده‌اند.

به گزارش دیجیاتور به نقل از مرکز معاونت علمی، فناوری و دانش مالی دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری در راستای همکاری با اندیشکده‌ها، مراکز علمی و پژوهشی و صاحب‌نظران و تحلیل و بررسی دقیق مسایل و چالش‌های مختلف کشور و ارائه راه‌حل‌های مناسب، نشست هم اندیشی با موضوع «تنظیم گری و جلوگیری از شکل‌گیری انحصار در بازارها و دانش مالی دیجیتال» توسط دفتر روابط حکومتی‌گذاری معاونت علمی، فناوری و دانش مالی دانش‌بنیان و با مشارکت اندیشکده رهگشا و با حضور چندتن از اعضای هیات‌علمی، صاحب‌نظران و مدیران مرکز ملی رقابت، وزارت مخابرات و تکنولوژی مخابرات و مرکز مطالعات توسعه و رقابت در محل این معاونت برگزار شد.

در نشست هم‌اندیشی «تنظیم گری و جلوگیری از شکل‌گیری انحصار در بازارها و دانش مالی دیجیتال»، نخست ویژگی‌های بازارهای دیجیتال و بستر نرم‌افزاری آنلاین همچون «واسطه گری» که موجب سهولت دسترسی بازیگران به یکدیگر می‌شود، «مقیاس‌پذیری» که به دنبال آن، دامنه فعالیتها در بازارهای دیگر گسترش می‌یابد و «اثرات شبکه» بدین معنا که جذب کاربر بیشتر در بستر نرم‌افزاری، موجب افزایش ارزش می‌شود به عنوان ویژگی‌های این بازار مطرح شد.

در ادامه، محورهایی همچون چرایی و علت نیاز به تنظیم‌گری، تجارب دیگر کشورها در حوزه تنظیم‌گری بازار دیجیتال، محدوده ورود، نحوه دخالت در این بازار، سازوکار و ابزارهای اتخاذی، چشم‌انداز دانش مالی دیجیتال در ایران و مدلهای کسب وکار به بحث گذاشته‌ شد و هر یک از حضار به ارائه نکاتی در خصوص محورهای طرح‌شده پرداختند.

به زعم صاحبنظران، مواجهه ساختار حکمرانی با بازار رقابتی باید بررسی شود و در این راستا، برخی بر این باور بودند که به دلیل وجود دانش مالی سیاسی قدرتمند در این حوزه، تنظیم‌گری (رگولاتوری) رقابت با چالش‌های زیادی مواجه است. دوم اینکه باید به این مهم توجه شود که در عمل چقدر زیرساخت رقابت فراهم است؟

برخی از حاضران چنین عنوان ‌کردند که قوانین کنونی ما در موضوع بازار رقابت، برآمده از رویکردهای سنتی است و بسترهای جدید در آن دیده نشده‌ است. نکته دیگری که از سوی صاحبنظران مطرح شد این بود که در بحث تنظیمگری بازار رقابت و دانش مالی دیجیتال ابتدا باید مصادیق آن‌را پیدا کنیم و به تعبیری باید از رویداد به رگولاتور و از جزء به کل برسیم. همچنین برخی هم بر این باور بودند که این بازار( دانش مالی دیجیتال) ذاتا انحصارگرا است و کاری که ما در مواجهه با عرصه باید در دستور کار قرار دهیم، کنترل سطح این انحصارگرایی است؛ بدین معنا که بررسی شود چگونه کنشگران این بازار انحصار خود را به بخش‌های مختلف گسترش می‌دهند.


متن فوق درباره نشست هم اندیشی با موضوع “تنظیم گری و جلوگیری از شکل‌گیری انحصار در بازارها و دانش مالی دیجیتال” است. در این نشست بحث و تبادل نظر درباره ویژگی‌ها، چرایی و علت نیاز به تنظیم‌گری، تجارب دیگر کشورها در این زمینه، سازوکارها و ابزارهای اتخاذی در بازارهای دیجیتال صورت گرفت. همچنین برخی از حضار باور داشتند که با توجه به وجود دانش مالی سیاسی قدرتمند در این حوزه، تنظیم‌گری رقابت دچار چالش‌های زیادی است. در این نشست نیز مورد بحث قرار گرفت که در بحث تنظیم‌گری باید مصادیق انحصار و کنشگران آن شناسایی و بررسی شوند. همچنین نشست هم اندیشی به نتیجه رسید که بازار دانش مالی دیجیتال ذاتا انحصارگرا است و باید کاری در جهت کنترل سطح این انحصارگرایی انجام شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *