مهلت درخواست اخذ سند مالکیت در سکونت‌های غیررسمی خوزستان تا پایان سال

مهلت اخذ سند مالکیت در سکونت‌های غیر رسمی خوزستان تا پایان سال


در این متن، خبرنگار دیجیاتور در گفت‌وگویی با محمد جامع در مورد صدور سند مالکیت برای اراضی سکونتگاه‌های غیر رسمی در شهرها صحبت می‌کند. جامع توضیح می‌دهد که برای دریافت سند مالکیت رسمی در این سکونتگاه‌ها تا پایان سال جاری مهلت وجود دارد و به متصرفانی که قبل از سال ۱۳۹۴ در این اراضی مصوبات دارند، امکان اخذ سند مالکیت رسمی داده می‌شود. همچنین متقاضیان باید فاقد مسکنی باشند و بنای احداثی آنها باید با طرح‌های شهری مطابقت داشته باشد. جامع به برخی از مزایای دریافت سند شامل تسهیل در نوسازی و استحکام بنا، امکان استفاده از سند به عنوان وثیقه برای دریافت وام نوسازی مسکن و افزایش تامین مالی در محله اشاره می‌کند. متقاضیان باید پیش ثبت‌نام خود را در سامانه تسهیلات بافت فرسوده انجام دهند و سپس مدارک ملکی و شناسنامه به اداره واگذاری مربوطه مراجعه کنند.

به گزارش خبرنگار دیجیاتور، محمد جامع عصر امروز شنبه در گفت‌وگویی رسانه‌ای با اشاره به صدور سند مالکیت برای اراضی واقع در محلات بازآفرینی شهری (سکونت‌های غیر رسمی)، اظهار کرد: برای دریافت سند مالکیت رسمی در این سکونتگاه‌ها طبق دستورالعمل اجرایی بند (م) تبصره ١١ مقررات برنامه‌ریزی مالی سال ١۴٠٢ کشور تا پایان سال جاری مهلت باقی است.

وی در خصوص محدوده مشمول اخذ سند مالکیت رسمی عنوان کرد: متصرفان حقیقی یا حقوقی قبل از سال ۱۳۹۴ که در اراضی دولتی واقع در سکونتگاه‌های غیر رسمی مصوب در مالکیت وزارت راه و شهرسازی، سازمان ملی زمین و مسکن و یا شرکت بازآفرینی شهری ایران بنای احداثی دارند، می‌توانند تا پایان سال جاری برای تشکیل پرونده و دریافت سند به ادارات راه و شهرسازی مراجعه کنند.

جامع ادامه داد: متقاضی یا همسر وی در حال حاضر باید فاقد مسکن بوده و از حکومت یا مؤسسات و نهادهای عمومی غیردولتی زمین یا واحد مسکونی دریافت نکرده باشند. همچنین هر یک از متصرفان صرفاً نسبت به یک زمین امکان بهره‌مندی را دارند و بنای احداثی نیز باید با طرح‌های مصوب شهری مطابقت داشته باشد.

وی گفت: افزایش تمایل به نوسازی و استحکام بنای مسکونی، امکان صدور پروانه و پایان‌کار، تعریض و بهسازی معابر و جلوگیری از وقوع فاجعه انسانی به هنگام لرزه‌نگاری و آتش‌سوزی، امکان استفاده از سند به عنوان وثیقه برای دریافت وام نوسازی مسکن، امکان افزایش تامین مالی در محله و امنیت در مالکیت واحد مسکونی و ایجاد حس تعلق خاطر به محیط از مزایای دریافت سند است.

جامع اظهار کرد: پیش ثبت‌نام متقاضیان باید در سامانه تسهیلات بافت فرسوده به آدرسhttp: / /facility.udrc.ir انجام شود و سپس متقاضی باید به همراه مدارک ملکی، کارت ملی و قبض منابع آبی و برق به اداره واگذاری (معاونت املاک اداره کل راه و شهرسازی) شهر محل قرارگیری ملک مراجعه کند.


با توجه به گفته‌های محمد جامع، صدور سند مالکیت برای اراضی واقع در سکونتگاه‌های غیر رسمی، براساس دستورالعمل اجرایی بند م تبصره 11 مقررات برنامه‌ریزی مالی سال 1402 کشور، تا پایان سال جاری مهلت دارد. متصرفان حقیقی یا حقوقی قبل از سال 1394 که در اراضی دولتی واقع در سکونتگاه‌های غیر رسمی مصوب در مالکیت وزارت راه و شهرسازی، سازمان ملی زمین و مسکن و یا شرکت بازآفرینی شهری ایران بنا دارند، می‌توانند تا پایان سال جاری برای تشکیل پرونده و دریافت سند به ادارات راه و شهرسازی مراجعه کنند. برای صدور سند مالکیت رسمی، متقاضی یا همسر وی باید فاقد مسکن بوده و از حکومت یا مؤسسات و نهادهای عمومی غیردولتی زمین یا واحد مسکونی دریافت نکرده باشند. علاوه بر این، هر فرد فقط به یک زمین امکان بهره‌مندی را دارد و بنای احداثی هم باید با طرح‌های مصوب شهری مطابقت داشته باشد. بهره‌برداری از سند مالکیت رسمی دارای مزایایی نظیر افزایش تمایل به نوسازی و استحکام بنای مسکونی، صدور پروانه و پایان‌کار، تعریض و بهسازی معابر و جلوگیری از وقوع فاجعه انسانی به هنگام لرزه‌نگاری و آتش‌سوزی، امکان استفاده از سند به عنوان وثیقه برای دریافت وام نوسازی مسکن، امکان افزایش تامین مالی در محله و ایجاد حس تعلق خاطر به محیط است. برای ثبت‌نام متقاضیان باید به سامانه تسهیلات بافت فرسوده مراجعه کنند و سپس همراه با مدارک ملکی، کارت ملی و قبض منابع آبی و برق به اداره واگذاری شهر مراجعه کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *