نقش مطبوعات در تحقیقات هنر صوتی چیست؟

مطبوعات در پژوهش‌های موسیقایی چه نقشی دارند؟


در پنجمین نشست پژوهشی جشنواره سی و نهم در برنامه زنده گفت‌وگوی ویژه فرهنگی «رادیو گفتگو» شامگاه ۲۷ بهمن‌ ساعت ۲۰، با اجرای مهدی امین‌فروغی به عنوان مجری کارشناس برگزار شد. مهدی نورمحمدی در این نشست در مورد نقش اسناد تاریخی و مطبوعات در پژوهش‌های هنر صوتی صحبت کرد و بیان کرد که از آن‌جا که اهالی هنر صوتی در ایران اهل نوشتن نبودند، مطبوعات بهترین منبع برای پژوهش هستند. همچنین اظهارات او نیز درباره اهمیت شناخت گذشته و تاثیر آن بر آینده بود. این جلسه به مناسبت سی‌ونهمین جشنواره بین‌المللی هنر صوتی فجر برگزار شده بود که امسال در تهران و ۱۴ استان دیگر برگزار شد.

به گزارش دیجیاتور به نقل از روابط‌عمومی جشنواره هنر صوتی فجر، پنجمین نشست پژوهشی جشنواره سی و نهم در برنامه زنده گفت‌وگوی ویژه فرهنگی «رادیو گفتگو» شامگاه ۲۷ بهمن‌ ساعت ۲۰ با اجرای مهدی امین‌فروغی به عنوان مجری کارشناس برگزار شد.

مهدی نورمحمدی که سخنان خود را با موضوع «نقش اسناد تاریخی و مطبوعات در پژوهش‌های هنر صوتی» ارایه داد، گفت: وقتی می‌خواهیم راجع به یک شخصیت تاریخی یا موسیقایی تحقیق کنیم، با اسناد متفاوتی طرف هستیم؛ مثل اثر ادبی‌ها، نامه‌ها و منابع شفاهی و البته مهم‌ترین منبع مطبوعات است که همیشه بسیار مورد توجه پژوهشگران بوده است. این مطبوعات در زمان حیات افراد منتشر شده و بسیار مستند است.

وی ادامه‌ داد: پژوهش هنر صوتی در ایران مغفول مانده است؛ چرا که موسیقیدانان ما اهل نوشتن نبودند و بیشتر حرفشان را با سازشان می‌زنند. با توجه به فقر پژوهشی که در زندگینامه اهالی هنر صوتی داریم، مطبوعات بهترین منبع ما برای پژوهش هستند؛ هرچند که آرشیوداری در ایران چندان دقیق نبوده است. متاسفانه باید بگویم در برخی عناوین مطبوعات‌ها، تمام شماره‌ها آرشیو نشده‌اند؛ البته رفته‌رفته شرایط خیلی بهتر شده است.

این پژوهشگر همچنین گفت: با بررسی دقیق مطبوعات ما مجهولات زیادی را روشن می‌کنیم و حتی با این منابع اثر ادبی‌های زندگینامه از هنرمندان قدیمی هنر صوتی نوشته و منتشر شده‌اند. من به شدت نسبت به مسائل تاریخی و موسیقایی علاقه و عطش دانستن داشتم؛ داشته‌های موجود هم عطش بنده را پاسخ نمی‌داد. درباره موسیقیدانان اطلاعات دقیقی در دست نیست؛ مثلا در مورد خیلی از موسیقیدانان ما مطالعات تاریخی تولد، فوت یا محل دفنشان نداریم.

نورمحمدی در بخش دیگری از سخنانش اظهار کرد: دستیابی به آینده بدون توجه به گذشته مبهم خواهد بود. ما باید گذشته را بشناسیم. هویت، خیلی مهم است. کشورهایی هستند که سال استقلالشان با هویت ما قابل مقایسه نیست. ما باید به این پشتوانه افتخار کنیم.

سی‌ونهمین جشنواره بین‌المللی هنر صوتی فجر به همت دفتر هنر صوتی معاونت امور هنری وزارت میراث و ارشاد اسلامی، توسط انجمن هنر صوتی ایران با همکاری بنیاد رودکی به دبیری رضا مهدوی از ۲۳ تا ۲۸ بهمن، امسال در بخش‌های رقابتی (جایزه باربد) و غیررقابتی همزمان در تهران و ۱۴ استان دیگر برگزار شد.

جایزه ترانه، ‌جایزه هنر صوتی و رسانه، بخش سرود و نشست‌های پژوهشی برنامه‌های دیگر این دوره بودند.


پنجمین نشست پژوهشی جشنواره هنر صوتی فجر در برنامه زنده گفت‌وگوی ویژه فرهنگی «رادیو گفتگو» شامگاه ۲۷ بهمن‌ ساعت ۲۰ با اجرای مهدی امین‌فروغی به عنوان مجری کارشناس برگزار شد.
مهدی نورمحمدی که سخنان خود را با موضوع «نقش اسناد تاریخی و مطبوعات در پژوهش‌های هنر صوتی» ارایه داد، اظهار کرد که پژوهش هنر صوتی در ایران مغفول مانده است.
وی همچنین گفت: با بررسی دقیق مطبوعات ما مجهولات زیادی را روشن می‌کنیم و حتی با این منابع اثر ادبی‌های زندگینامه از هنرمندان قدیمی هنر صوتی نوشته و منتشر شده‌اند.
نورمحمدی در بخش دیگری از سخنانش اظهار کرد: دستیابی به آینده بدون توجه به گذشته مبهم خواهد بود.
سی‌ونهمین جشنواره بین‌المللی هنر صوتی فجر به همت دفتر هنر صوتی معاونت امور هنری وزارت میراث و ارشاد اسلامی، توسط انجمن هنر صوتی ایران با همکاری بنیاد رودکی به دبیری رضا مهدوی از ۲۳ تا ۲۸ بهمن، امسال در بخش‌های رقابتی (جایزه باربد) و غیررقابتی همزمان در تهران و ۱۴ استان دیگر برگزار شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *