مطالبه فعالان بازار سرمایه: ورود رسمی سازمان بازار سهام

مطالبه فعالان بازار سرمایه: سازمان بورس رسما وارد شود


فعالان بازار سرمایه درخواست کنترل ریزش بازار سهام را از سازمان بازار سهام خواسته‌اند. بیانات مهدی افضلیان کارشناس بازار سرمایه نشان می‌دهد که او نمی‌فهمد چرا با وجود منابعی که سازمان بازار سهام در اختیار دارد، کاری در این زمینه انجام نمی‌دهد و چطور با ابزارهای موجود و مصاحبه‌های انجام شده، بازار رشد را کنترل نمی‌کند. افزایش سرمایه و اصلاح ساختار شرکت‌ها در کنار بسته‌های حمایتی، تأثیر بیشتری در دانش مالی و کاهش تورم خواهد داشت. موج بی‌اعتمادی در بازار نشان می‌دهد که تقاضا کنندگان در حال کاسته شدن بوده و کاهش علاقه به خرید و فروش نمادها را نشان می‌دهند. تغییر رویه حکومت و صادقانه حمایت از بازار سهام می‌تواند اعتماد مردم و سهامداران را بهبود بخشد. تجربه ناموفق حکومت در سال ۹۹ و سقوط بازار سهام باعث از بین رفتن اعتماد شده است.

به گزارش خبرنگار دیجیاتور، فعالان بازار سرمایه در مطالبه‌ای از سازمان بازار سهام خواستند برای کنترل ریزش بازار سهام اقدام کند، مهدی افضلیان کارشناس بازار سرمایه در این باره نوشت: من واقعاً نمی‌فهمم که چرا سازمان با منابعی که در اختیار دارد تحرکی در بازار ایجاد نمی‌کند، چطور زمانی که بازار در حال رشد بوده با ابزارهایی که در اختیار دارد و مصاحبه‌ها به بازار جهت داده و رشد را کنترل می‌کند.

افضلیان افزود: این بازار هم مانند بازارهای دیگر بوده و باید از تهدید به سمت ایجاد فرصت رفت. باید این بازار را سرپا نگهدارید که پول از این بازار به سمت بازارهای دیگه نرود، نمی دانم چرا این بازار اولویتی برای متولیان امر ندارد؟

شاخص فقط نیم درصد منفی است

نوید رجایی فعال بازار سرمایه نوشت: سرتاسر بازار سهام قرمز است اما جالب است بدانید شاخص فقط نیم درصد منفی است. در حال حاضر حکومت باید به بازار سهام توجه ویژه ای داشته باشد و با عرضه اوراق بهادار و سایر روش‌ها تأمین مادی را انجام دهد. از سوی دیگر شرکت‌ها را مکلف به افزایش سرمایه و اصلاح ساختار در کنار بسته‌های حمایتی کند تا در نتیجه بازار سهام در دراز مدت بتواند تأثیر بهتری بر دانش مالی و معکوس کردن تورم داشته باشد.

موج بی اعتمادی در بازار سهام

علی فراقی کارشناس بازار سرمایه با بیان این که در این ناحیه حساس بازار شاهد تزریق بی اعتمادی در بازار هستیم، به خبرنگار دیجیاتور گفت: به خوبی می‌توان انتظار کاسته شدن عده زیادی از تقاضا کنندگان در بازار را دانست که حتی به صورت دسته‌ای با رفتاری تکرار شونده به سمت پله‌های خروج بازار حرکت کنند و هم نظر روی دکمه فروش نمادهای خود در بازار بزنند موردی که شاید در نحوه رفتار افراد غیرمنطقی به نظر برسد ولی عملاً در وضعیت حاضر شکل گرفته بازار گزینه کنار رفتن از آن منطقی‌ترین باشد و روابط حکومتی گذار باید با تغییر شرایط فعلی جذابیت‌های بازار سرمایه را به شدت افزایش یابد وگرنه رخ دادن اتفاقاتی مانند اردیبهشت امسال و خروج گروهی مردم از بازار سهام دور از دسترس نیست.

حکومت رویه خود را در بازار سهام تغییر دهد

سپیده منصوری کارشناس بازار سرمایه در این باره به مهر گفت: در هر صورت اگر حکومت صادقانه از بازار سهام حمایت کند می‌تواند این بازار را برای جذب نقدینگی مورد توجه قرار دهد. اما کارنامه ناموفق حکومت در بازار سهام سال ۹۹ و سقوط بازار بازار سهام در کنار آن رشد و سقف زنی بازارهای موازی باعث از بین رفتن اعتماد مردم و سهامداران نسبت بازار سهام شد.


تقاضا کنندگان در بازار با رفتار منطقی به سمت خروج از بازار حرکت می‌کنند و حکومت باید رویه خود را در بازار تغییر دهد تا بازار سهام مورد توجه قرار بگیرد. در غیر اینصورت، واقعه‌هایی مانند سقوط بازار سهام در سال ۹۹ و خروج گروهی مردم از بازار سهام حاصل می‌شود. علاوه بر این، فعالان بازار سرمایه همچنان انتظار دارند که سازمان بازار سهام برای کنترل ریزش بازار اقدامات لازم را انجام دهد و ابزارهای موجود را بهره‌برداری کند. با توجه به اینکه این بازار همانند سایر بازارهاست و قابلیت ایجاد فرصت را دارد، باید آن را سرپا نگه‌داشت تا پول از این بازار به سمت بازارهای دیگر نرود. به طور کلی، تغییر در رویه حکومت، افزایش سرمایه شرکت‌ها و اصلاح ساختار همراه با بسته‌های حمایتی، می‌تواند باعث بهبود وضعیت بازار سهام شود و تأثیر مثبتی بر دانش مالی و کاهش تورم داشته باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *