باز شدن مسیر ورود داروهای ایرانی به بازار آفریقا

مسیر ورود داروهای ایرانی به بازار آفریقا باز شد


شرکت‌های دارویی ایرانی با هماهنگی خانه پیشرفت و فناوری ایران در کنیا (iHiT)، توانستند برای ورود به بازار کنیا، گواهی GMP را از سازمان سلامت کنیا دریافت کنند. این گواهی نه تنها نشان از توانمندی فنی و کیفیت بالای خطوط ساخت و ساز شرکت‌های داروسازی ایرانی استانداردهای بین المللی را دارد، بلکه امکان همکاری‌های دوجانبه در زمینه سلامت و داروسازی را نیز فراهم می‌کند. این حضور بیش از پیش شرکت‌های ایرانی در بازار دارویی کنیا به رشد مالی تولیدی دارو و افزایش سهم فروش خارجی دانش بنیان به شرق افریقا کمک خواهد کرد. در حال حاضر شرکت‌های داروسازی زیست دارو دانش، زهراوی، البرز دارو ، دارودرمان آرنگ، اکتورکو، اکترو ، آریوژن فارمد، واریان فارمد، اکسیر، سبحان دارو و سبحان آنکولوژی گواهی GMP از سازمان سلامت کنیا را دریافت کرده‌اند. بازار دارویی کنیا با حجم بالای آن و رشد سالانه 12 درصدی این بازار، به شرکت‌های ایرانی فرصت مناسبی برای توسعه و فروش خارجی به این کشور را فراهم می‌کند.

به گزارش دیجیاتور به نقل از معاونت علمی، فناوری و دانش مالی دانش‌بنیان ریاست جمهوری، با هماهنگی خانه نواوری و فناوری ایران در کنیا (iHiT) و اعلام آمادگی شرکت‌های دارویی ایرانی برای ورود به بازار کنیا، اقدامات لازم برای اعزام یک تیم بازرسی از سوی سازمان سلامت کنیا به ایران انجام شد. پس از انجام بازرسی دقیق از ۱۳ خط ساخت و ساز مختلف از ۱۱ شرکت داروسازی مستقر در هفت شهر کشور و انجام بررسی‌های تخصصی، این گواهی‌ها برای شرکت‌های ایرانی توسط سازمان سلامت کنیا صادر شده است.

این موفقیت نه تنها نشان از توانمندی‌های فنی و کیفیت بالای خطوط ساخت و ساز این شرکت‌ها بر اساس استانداردهای بین المللی دارد، بلکه امکان گسترش همکاری‌های دوجانبه دو کشور در زمینه سلامت و داروسازی را نیز فراهم می‌کند.

بازار دارویی کنیا با ۵۴ میلیون نفر جمعیت از ظرفیتی بالغ بر یک میلیارد دلار برخوردار است که سالانه رشد ۱۲ درصدی را تجربه می‌کند. ۷۰ درصد از حجم داروی مورد نیاز در آن کشور وارداتی و ۳۰ درصد ساخت و ساز داخل است. از میان صادرکنندگان دارو، کشور هند با سهم بازار ۶۰ درصدی بازیگر اصلی حوزه دارو در این کشور است.

با در نظر گرفتن حجم بالای بازار دارو در کنیا و توسعه ایجاد شده، حضور بیش از پیش شرکت‌های ایرانی در این بازار به رشد مالی این تولیدی و افزایش سهم فروش خارجی دانش بنیان به شرق افریقا کمک بسزایی خواهد کرد.

زیست دارو دانش، داروسازی زهراوی، البرز دارو ، دارودرمان آرنگ، داروسازی اکتورکو، دارویی اکترو ، آریوژن فارمد، تحقیقاتی و تولیدی واریان فارمد، داروسازی اکسیر، سبحان دارو و داروسازی سبحان آنکولوژی شرکت های داروساز ایرانی هستند که موفق به اخذ گواهی GMP از سازمان سلامت کنیا شده اند.


انجام بازرسی دقیق از ساخت و ساز داروهای ۱۱ شرکت داروسازی ایرانی در هفت شهر کشور و بررسی تخصصی، منجر به صدور گواهی GMP برای شرکت‌های ایرانی توسط سازمان سلامت کنیا شده است. این موفقیت علاوه بر نشان دادن توانمندی‌ها و کیفیت بالای خطوط ساخت و ساز ایرانی، امکان گسترش همکاری‌های دوجانبه در زمینه سلامت و داروسازی را فراهم می‌کند. بازار دارویی کنیا با جمعیت ۵۴ میلیون نفر و ظرفیت بالغ بر یک میلیارد دلار، از رشد ۱۲ درصدی سالانه برخوردار است. با حضور بیش از پیش شرکت‌های ایرانی در بازار کنیا، به رشد مالی تولیدی داروسازی و افزایش سهم فروش خارجی دانش بنیان در شرق افریقا کمک بسزایی خواهد کرد. برخی از شرکت‌های داروساز ایرانی که موفق به اخذ گواهی GMP از سازمان سلامت کنیا شده‌اند عبارتند از: زیست دارو دانش، داروسازی زهراوی، البرز دارو، دارودرمان آرنگ، داروسازی اکتورکو، دارویی اکترو، آریوژن فارمد، تحقیقاتی و تولیدی واریان فارمد، داروسازی اکسیر، سبحان دارو و داروسازی سبحان آنکولوژی.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *