ما به هنر هفتم مخاطبان خاموش را جلب می‌کنیم/ حذف معرفی محصولات انحصاری در هنر هفتم

مخاطبان خاموش را به سینما می‌آوریم/ حذف تبلیغات انحصاری در سینما


در این متن، گزارش یک‌ساله فعالیت موسسه سینماشهر به تفصیل توضیح داده شده است. در این گزارش، مدیرعامل موسسه جزئیاتی از عملکرد موسسه در سال ۱۴۰۲ راشرح داده و اهداف و برنامه‌های آینده موسسه را بیان کرده است. همچنین موضوعاتی از جمله ایجاد زیرساخت ملی، بالا رفتن کیفیت پخش اثر سینمایی‌ها در سینماها، معرفی محصولات انحصاری در سینماها، ایجاد زیرساخت‌های فروش بلیت آنلاین، سامانه فروش بلیت و نقش آن در توسعه هنر هفتم و سخنان درباره تقسیم سهام و حمایت از سینماها مورد بحث قرار گرفته‌اند. به طور کلی، این متن به تشریح فعالیت‌ها و برنامه‌های موسسه سینماشهر و تحولاتی که در حوزه هنر هفتم صورت گرفته است، می‌پردازد.

به گزارش خبرنگار دیجیاتور، نشست خبری تشریح گزارش عملکرد یک‌ساله موسسه سینماشهر یکشنبه ۲۰ اسفند ماه با حضور هاشم میرزاخانی مدیرعامل این موسسه برگزار شد.

در ابتدای نشست، میرزاخانی سال ۱۴۰۲ را سال رونق سینمای ایران خواند و گفت: بخشی از تصاویر اولین گردهمایی سینماداران کشور را پخش کردیم که قریب به ۳۰۰ سینمادار در هنر هفتم میراث دورهم جمع شده بودند و تلاش داشتیم بتوانیم انسجامی بین سینماداران به منظور توسعه سینماها برقرار کنیم و باهم، هم پیمان شویم.

وی بیان کرد: فعالیت‌های سالانه ما در قالب اثر ادبی «ره‌توشه» ارایه خواهد شد چراکه درگیری رسانه‌ها در آن ایام زیادی بود و برنامه‌هایی که آن‌جا ارایه شد، الان به سرانجام رسیده است. یازده بند فعالیت در اساسنامه تنظیم شده که بر اساس آن‌ها شاکله فعالیت‌ها را برنامه‌ریزی کردیم.

میرزاخانی درباره ایجاد زیرساخت ملی توضیح داد: با توجه به زیرساخت‌های شهرهای مختلف، فیبر نوری، شبکه اینترانت داخلی و شبکه جهانی را در قالب یک شبکه اختصاصی برای هر هنر هفتم راه‌اندازی کردیم. امسال در ۳۳ شهر اثر سینمایی‌های جشنواره اثر سینمایی فجر توسط شبکه شناسا ارسال شد که کار قابل قبولی ارزیابی می‌شود. در کل اتفاق خوبی که افتاد، کل کشور در آن واحد از طریق استوریج سینماشهر می‌توانستند اثر سینمایی‌ها را دریافت کنند. قرار است بیشترین استفاده را بر این مورد بگذاریم چراکه وقتی هارد حذف شود، سرعت عمل نیز بیشتر می‌شود.

تلاش برای بالا رفتن کیفیت پخش اثر سینمایی در سینماها

وی در ادامه به سرورهای سینمایی اشاره کرد و گفت: بحث میزبان داده سینمایی یکی از مباحث مهم است؛ مطلع شدیم یکی از شرکت‌های خارجی قرار نیست دیگر خدماتی بدهد و یکی دیگر از شرکت‌ها نیز، تاییدیه (لایسنس) خود را از دسترس خارج کرد که ما به مشکل برخوردیم. اما اکنون توانستیم چند مدل میزبان داده به سینمای کشور اضافه کنیم. به عنوان وظیفه ذاتی‌مان، از سرورهای نام امن نیز استفاده نکردیم و توانستیم کیفیت نمایش را از اچ دی به 2k افزایش دهیم. این مسأله از دغدغه‌های جدی است که به سطح 4k برسد و امیدواریم برای اوایل سال آتی شاهد بالا رفتن کیفیت سینماهای کشور باشیم.

میرزاخانی در ادامه به بحث هنر هفتم کارت اشاره کرد و توضیح داد: در بحث اکران حمایتی و مواردی از این دست، تکنولوژی زمانه طوری بود که از طریق کارت‌های اعتباری و پوز مرتبط با آن، کار را جلو ببرند و نمی‌دانم چقدر به سرانجام رسید اما ما در برنامه‌ریزی جدید، از طریق سمفا نسبت به ارایه تخفیف‌های ارگانی اقدام و این موضوع را پشتیبانی کردیم که از طریق یک شماره تلفن می‌توانند تعداد نامحدود بلیت هنر هفتم را دریافت کنند. تلاش داریم از طریق تعاملات بین دستگاهی، زمینه حضور خانواده‌ها را در سینماهای کشور فراهم کنیم.

وی افزود: با توجه به این قابلیت، کیف پول هر شخص با توجه به آیدی شخصی قابل ارایه است تا این اتفاق توسعه حضور مخاطبان هنر هفتم را رقم بزند.

میرزاخانی تاکید کرد: امید دارم از طریق تعاملات مختلف و معرفی محصولات بتوانیم جامعه خاموش سینمای ایران را برای حضور دعوت کنیم.

وی با اشاره به سایت موسسه سینماشهر بیان کرد: مسأله بعدی بحث سایت سینماشهر است که مدت هاست از دسترس خارج است. چون فضایی برای تجمیع سالن‌های سینمایی کشور و خدماتی که در سالن‌ها ارایه می‌شود، نداشتیم، از همین رو لازم بود روی سایت اقدامی را صورت دهیم که مقرر شد اطلس سینمایی را بارگزاری کنیم و تلاش داریم اطلاعات مختلفی از سینماهای سراسر کشور را در آن درج کنیم تا علاقه‌مندان با اطلاعات کامل وارد سینماها شوند تا بشود درجه‌بندی سینماها را به مخاطبان ارایه کنیم.

مدیرعامل موسسه سینماشهر عنوان کرد: از طرفی، تلاش داریم قیمت‌گذاری را برای سینماداران در سایت ارایه کنیم. همچنین گزارش فروش سینماها در سمفا منتشر می‌شود اما تلاش داشتیم هفتگی به صورت نموداری ارایه شود.

وی همچنین با اشاره به بیش از ۱۲۰ اصلاحی که به سامانه سمفا خورده است، درباره سامانه فروش بلیت گفت: تلاش داشتیم سامانه‌های فروش بلیت هنر هفتم، سامانه‌های راحت برای همگان باشد، ضمن اینکه تلاش کردیم امسال دامنه فروشندگان سینمای ایران را راه‌اندازی کنیم؛ «آی تیکت» امکان تجمیع فروشندگان خدمات را فراهم کرد. تجربه ثابت کرد سوپراپلیکیشن‌ها در این رقم‌های خرد وارد نمی‌شوند اما تلاش کردیم این خدمات را ارایه کنیم و آن‌ها نیز از این ترمینال بهره بگیرند تا با هماهنگی، طرح تبلیغاتی فروش را توسعه دهیم. امیدواریم با برنامه تلفن همراه‌های اصلی این اتفاق رقم بخورد تا به راحتی جامعه هدف سینمای ایران را پوشش دهد.

با گیشه سیار کلیه خدمات هنر هفتم را دریافت کنید

میرزاخانی با اشاره به گیشه سیار، اظهار کرد: با استفاده از این گیشه امکان کلیه خدمات موجود در هنر هفتم را فراهم کردیم که کلیه سینماهای ایران در این سامانه قرار دارند و امیدواریم این گیشه سیار در مراکز پر تردد، برای مخاطبان جلب توجه کند تا از آن استفاده کنند. لذا این طراحی انجام شد و رونمایی به عمل آمد و در عید نوروز در مراکز سینمایی بزرگ کلان‌شهرها مستقر خواهد شد.

وی به موضوع تسهیم از مبدأ فروش هنر هفتم اشاره و تاکید کرد: این مسأله به مسأله تقسیم سهام هر صاحب اثر، پخش کننده و صاحب هنر هفتم ارتباط دارد که این امکان، نیازمندی‌های سخت افزاری و نرم‌افزاری دارد، به همین دلیل با بانک‌های مختلف وارد مذاکره شدیم تا همان شبانه، سهم‌های مقرر تقسیم شود. همچنین جلساتی با سینماداران، کانون پخش کنندگان و جامعه تهیه‌کنندگان داشتیم و امیدواریم سال آینده ماژول سمفا نیز برای آن تعبیه شود تا چرخه ساخت و ساز بیش از پیش به گردش درآید.

میرزاخانی در بخش دیگری از نشست گفت: بحث دیگرم درباره پروژه‌هایی است که سالیان سال در حال انجام است که به دلایل مختلفی چون تورم، نشده که به سرانجام برسند. بنابراین تصمیم گرفتیم از پتانسیل‌های موجود استفاده کنیم و توانستیم تایید وزیر میراث و ارشاد اسلامی را برای تجهیز آمفی‌تئاترهای شهرستان‌ها بگیریم و با مساعدت‌های سازمان سینمایی، در کلان‌شهرها توانستیم این توافق را با استانداران برای ایجاد سالن‌های هنر هفتم تحقق بخشیم. برای این منظور در هر استان سه شهر را در نظر گرفتیم و سالن‌های آمفی‌تئاترشان را تجهیز کردند.

وی افزود: همچنین، در بحث حمایت از سینماها، تلاش داشتیم تمامی سینماهای کشور را تجهیز کنیم تا از حمایت‌های کلان چند میلیاردی که صرفا از چند هنر هفتم می‌شد، به سمت حمایت از چندین سینمای شهرستان برویم. درباره لابراتوارها نیز تلاش شد حمایت شود؛ بر این اساس، هزینه دی سی پی شدن اثر سینمایی‌ها را می‌پردازیم تا هم چرخ لابراتوارها بچرخند و هم حمایتی از اثر سینمایی‌ها باشد.

مدیرعامل موسسه سینماشهر به بحث معرفی محصولات انحصاری در سینماها اشاره کرد و گفت: از دیگر کارهای مهم ما، راه‌اندازی شبکه معرفی محصولات و بازرگانی سینمای ایران است تا کلیه سینماهای کشور بتوانند از خدمات استفاده کنند. بیش از ۳۰۰ هنر هفتم از این امکان بی بهره هستند اما وقتی بحث توسعه و عدالت اجتماعی می‌شود، باید این امکان به همه اقشار اختصاص پیدا کند و ما هم دغدغه این موضوع را داریم که بر این اساس، امکان نمایش معرفی محصولات کلیه شرکت‌های طرف قراردادمان را نمایش دهیم. مبلغ این معرفی محصولات نیز به همه سینماها تعلق می‌گیرد و در نهایت هر آن‌چه کسب می‌شود، به همه سینماها ارسال می‌شود. برنامه‌ریزی کردیم اگر مشکلی پیش نیاید شروع این اتفاق از نوروز فراهم شود تا بتوانیم از درآمد معرفی محصولات هزینه‌های جاری هنر هفتم را برای سینماداران در بیاوریم تا خدمات بهتری به مردم ارایه کنند.

وی در پایان نشست به ارایه گزارش فروش سالانه سینماها پرداخت و توضیح داد: فروش سه سال اخیر سینماها به دلیل خروج از دوران کرونا رونق داشته است؛ بر این اساس در سال ۱۴۰۰، بالاترین فروش یعنی سهم ۸۲ درصدی فروش اختصاص به ۵ استان کشور داشته است؛ استان‌های تهران، خراسان رضوی، البرز و فارس بالاترین فروش سینماها را داشتند. همچنین ۱۰ استان در کشور ۹۰ درصد فروش را داشتند و بقیه استان‌ها ۱۰ درصد باقی‌مانده را فروش کردند. در این سال، ۴۹ درصد فروش متعلق به تهران بوده و کل فروش سینماها در سال ۱۴۰۰، مبلغ ۱۷۴ میلیارد تومان بوده است.

میرزاخانی گفت: در سال ۱۴۰۱، پنج استان بالای جدولی، ۸۲.۲ درصد و تهران ۴۹.۹۶ درصد فروش داشته است و فروش کل سال، ۴۲۷ میلیارد تومان بوده است. در سال ۱۴۰۲، پنج استان اول جز پیشتازان هستند اما سهم شهرستان‌های دیگر با توجه به توسعه‌ای که ایجاد شده، بالاتر رفته است. در کل، امسال ۱۳ میلیون و ۹۳۱ هزار و ۹۰۴ بیننده و حدود ۴۲۸ میلیارد تومان فروش داشته است.


گزارش عملکرد یک‌ساله موسسه سینماشهر تشریح شد. ابتدای نشست، سال ۱۴۰۲ را سال رونق سینمای ایران خوانده شد. تصاویر اولین گردهمایی سینماداران کشور پخش شد که قریب به ۳۰۰ سینمادار در هنر هفتم میراث جمع شده بودند. فعالیت‌های سالانه در قالب اثر ادبی «ره‌توشه» ارایه خواهد شد. ایجاد زیرساخت ملی شامل فیبر نوری و شبکه شبکه جهانی برای هر هنر هفتم توضیح داده شد. بحث میزبان داده سینمایی و بالا رفتن کیفیت پخش اثر سینمایی در سینماها مطرح شد. ایجاد زیرساخت‌های توسعه‌یافته از طریق تنظیم لیستی از سینماهای کشور بحث شد. معرفی محصولات انحصاری در سینماها و راه‌اندازی شبکه معرفی محصولات و بازرگانی سینمای ایران برای کلیه سینماها اظهار شد. گزارش فروش سینماها در سال‌های ۱۴۰۰، ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ ارایه شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *