موفقیت پرتاب ماهواره ثریا و ثبت رکورد جدید

ماهواره ثریا با موفقیت پرتاب شد/ ثبت رکورد جدید در پرتاب ماهواره


ماهواره بومی “ثریا” ساخت پژوهشگاه فضایی ایران در مدار ۷۵۰ کیلومتری زمین قرار گرفت و رکورد جدیدی از نظر ارتفاع پرتاب ماهواره در کشور به ثبت رسید. این ماهواره قابلیت حمل اجرامی به بزرگی ۱۰۰ کیلوگرم را داراست و با ثبت رکورد جدیدی در پرتاب‌های بومی، با موفقیت یک ماهواره تحقیقاتی با جرم حدود ۵۰ کیلوگرم را در مدار ۷۵۰ کیلومتر دایروی قرار داد. این پرتاب قدمی مهم در راستای افزایش توانمندی تزریق ماهواره در مدارهای بالاتر محسوب می‌شود و به توسعه تولیدی فضایی بومی ایران کمک می‌کند.

به گزارش دیجیاتور به نقل از وزارت مخابرات و تکنولوژی مخابرات، ماهواره بر قائم ۱۰۰، ماهواره بومی ثریا از سری ماهواره‌های تحقیقاتی SRI ساخت پژوهشگاه فضایی ایران را با موفقیت در مدار ۷۵۰ کیلومتری زمین قرار داد تا رکورد جدیدی از نظر ارتفاع پرتاب ماهواره در کشور به ثبت برسد.

این ماهواره بر سوخت جامد قابلیت حمل اجرامی به بزرگی ۱۰۰ کیلوگرم در مدار حدود ۵۰۰ کیلومتر را دارا است، که در سومین پرتاب آزمایشی خود با ثبت رکورد جدیدی در پرتاب‌های بومی، با موفقیت ماهواره ثریا با جرم حدود ۵۰ کیلوگرم را در مدار ۷۵۰ کیلومتر دایروی قرار دهد.

بر اساس داده‌های دریافتی از ماهواره عملیات تزریق در مدار به خوبی و با دقت انجام شده و هم اکنون داده‌های تله متری ماهواره در حال دریافت است.

با پرتاب این ماهواره تحقیقاتی بسیاری از زیرسیستم‌های توسعه یافته شده توسط پژوهشگاه فضایی ایران نیز در شرایط تست مداری قرار می‌گیرند و راه برای توسعه سریع تولیدی فضایی بومی ایران هموارتر می‌شود. ضمن اینکه این پرتاب قدمی مهم در راستای افزایش توانمندی تزریق ماهواره در مدارهای بالاتر محسوب می‌شود.

عیسی زارع پور وزیر مخابرات و تکنولوژی مخابرات در بستر نرم‌افزاری مجازی ویراستی در خصوص این ماهواره گفت: به فضل الهی، دهمین پرتاب فضایی در حکومت مردمی انجام و رکورد جدیدی در ارتفاع پرتاب ثبت شد.

وی در پایان گفت: ساعتی پیش، ماهواره‌بر قائم ۱۰۰ با موفقیت محموله خود را در مدار ۷۵۰KM قرار داد. قائم ۱۰۰ که قابلیت حمل تا صد کیلو را دارد، در سومین پرتاب آزمایشی خود، یک محموله تحقیقاتی با جرم تقریبی ۵۰KG را در مدار ۷۵۰KM دایروی قرار داد.

ماهواره ثریا با موفقیت پرتاب شد/ ثبت رکورد جدید در پرتاب ماهواره


ماهواره بومی ثریا توسط پژوهشگاه فضایی ایران با موفقیت در مدار ۷۵۰ کیلومتری زمین قرار گرفت و رکورد جدیدی در ارتفاع پرتاب ماهواره در کشور ثبت شد. این ماهواره بر سوخت جامد قابلیت حمل اجرامی به بزرگی ۱۰۰ کیلوگرم را دارا است و با ثبت رکورد جدید در پرتاب‌های بومی، ماهواره ثریا با جرم حدود ۵۰ کیلوگرم را در مدار ۷۵۰ کیلومتر دایروی قرار داد. عملیات تزریق ماهواره در مدار به خوبی و با دقت انجام شده و داده‌های تله متری ماهواره هم اکنون در حال دریافت است. با پرتاب این ماهواره، زیرسیستم‌های توسعه یافته توسط پژوهشگاه فضایی ایران نیز در شرایط تست مداری قرار می‌گیرند و راه برای توسعه سریع تولیدی فضایی بومی ایران هموارتر می‌شود. این پرتاب قدمی مهم در افزایش توانمندی تزریق ماهواره در مدارهای بالاتر محسوب می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *