فعالیت سی طرفه ۳۰ میلیون وسیله نقلیه سبک و موتورسیکلت در حوزه ترانزیت ایران

فعالیت ۳۰ میلیون خودروسبک و موتورسیکلت در چرخه حمل و نقل ایران


متن به گزارش شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران پیرامون ساخت و ساز و مصرف هیدروژن در کشور خلاصه شده است. طبق گفته ی جلیل سالاری، مدیرعامل شرکت، بالاترین ساخت و ساز هیدروژن در کشور در شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران انجام می‌شود و نیاز واحدهای تصفیه منابع هیدروکربن به هیدروژن همراه با کیفی‌سازی و کمی‌سازی فرآورده‌ها مد نظر است. همچنین، با توجه به سنگین شدن منابع هیدروکربن خام ایران، استفاده از واحدهای شکست مولکولی در کنار هیدروژن مورد نیاز است. در روزانه ۱۰ پالایشگاه منابع هیدروکربن، حدود ۳۰۰ میلیون فوت‌مکعب هیدروژن ساخت و ساز می‌شود که در کشور مصرف می‌شود. از طرفی، برای بهینه‌سازی مصرف انرژی در کشور، تلاش به سمت کیفی‌سازی و کاهش ساخت و ساز منابع هیدروکربن کوره و گوگرد صورت می‌گیرد. در این راستا، از دانش‌های فنی بومی استفاده شده و تا دو سال آینده، ساخت و ساز منابع هیدروکربن کوره به یک سوم کنونی و مقدار گوگرد آن نیز از سه درصد به زیر یک درصد کاهش می‌یابد. در نهایت، ورود هیدروژن به سبد سوخت کشور و تعیین روش‌های حمل و مصرف مهم است و قیمت‌گذاری حامل‌های انرژی و رقابتی می‌تواند تأثیرگذار باشد.

به گزارش دیجیاتور به نقل از شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران، جلیل سالاری با تأکید بر اینکه بالاترین ساخت و ساز هیدروژن در کشور در شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران انجام می‌شود، افزود: به لحاظ نوع کاربری در واحدهای تصفیه نیاز به هیدروژن داریم که در این مسیر در کنار کیفی‌سازی فرآورده‌ها، کمی‌سازی نیز مورد توجه قرار گیرد.

وی با اشاره به اینکه منابع هیدروکربن خام ایران به‌تدریج سنگین‌تر می‌شود، ادامه داد: با توجه به شرایط استانداردهای زیست محیطی به دنبال واحدهای شکست مولکولی در مجاورت هیدروژن هستیم. روزانه در ۱۰ پالایشگاه منابع هیدروکربن، حدود ۳۰۰ میلیون فوت‌مکعب هیدروژن ساخت و ساز شده و در کشور مصرف می‌شود.

سالاری با بیان اینکه با تلاشی که در شرکت‌های دانش‌بنیان و مجموعه‌های علم و فناوری اتفاق افتاده، در ساخت و ساز هیدروژن و واحدهای هیدروژن از نظر تجهیزات، دانش فنی و کاتالیست بومی‌سازی محقق شده است، گفت: امروز از مرزهای داخل کشور عبور کردیم. پروژه‌ای که در پالایشگاه ال‌پالیتو ونزوئلا داشتیم نشان می‌دهد که دانش فنی ایران از مرزهای کشور گذشته است، زیرا کمپرسور ایرانی در این پالایشگاه نصب شده و ۱.۶ میلیون قلم کالای ایرانی را به عنوان خدمات فنی و فناوری طراحی صادر کردیم.

وی با تاکید بر اهمیت هیدروژن در زندگی امروز افزود: ساخت و ساز هیدروژن با توجه به منابع موجود هزینه‌بر است. با این حال هیدروژن در سبد سوخت کشور می‌تواند جایگاه داشته باشد، به شرط آن که نسبت به حامل‌های انرژی نگاه ویژه داشته باشیم.

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی با اشاره به این که در شهر تهران روزانه ۱۰۰ میلیون مترمکعب گاز مصرف می‌شود، ادامه داد: این مقدار مصرف ۵ برابر گازی است که در پالایشگاه‌ها به‌عنوان سوخت استفاده می‌شود و مصرف آن در ۱۰ پالایشگاه کشور روزانه ۱۸ تا ۲۰ میلیون مترمکعب گاز است، با توجه به این اعداد اولویت نخست این است که به‌دنبال بهینه‌سازی مصرف باشیم.

سالاری تأکید کرد: ۳۰ میلیون وسایل نقلیه سبک و موتورسیکلت در چرخه ترانزیت ایران فعال است که روزانه ۱۱۵ میلیون لیتر بنزین مصرف می‌کنند که با استانداردهای جهانی همخوانی ندارد. ۸۰۰ تا ۹۰۰ هزار خودروی سنگین پایه دیزلی در چرخه ترانزیت حضور دارند که روزانه ۶۳ میلیون لیتر منابع هیدروکربن‌گاز مصرف می‌کنند، در حوزه نیروگاه‌ها نیز در روزهای اخیر ۷۰ میلیون لیتر منابع هیدروکربن‌گاز مصرف شده است.

معاون وزیر منابع هیدروکربن در امور پالایش و پخش با بیان اینکه این اعداد نشان‌دهنده بالا بودن شدت مصرف انرژی در کشور است، گفت: باید تلاش کنیم فرآورده‌های نفتی به جای سوخت‌محوری به سمت تکمیل زنجیره ارزش و سودمحوری در کشور هدایت شوند.

سالاری با اشاره به اینکه بهینه‌سازی مصرف انرژی بسیار کم هزینه‌تر از ساخت و ساز انرژی است، افزود: بنابراین بهینه‌سازی مصرف انرژی باید در اولویت باشد؛ به موازات آن در بخش ساخت و ساز هیدروژن اگر از منابع هیدروکربنی استفاده کنیم در واحدهای هیدروژن با توجه به فرآیند قیمت تمام شده، تابعی از قیمت گاز خواهد بود. با توجه به قیمت‌های کنونی منابع انرژی در کشور، قیمت تمام‌شده یک تن هیدروژن معادل ۴۰۰ دلار است.

ورود هیدروژن به سبد سوخت کشور

وی تأکید کرد: ورود هیدروژن به سبد سوخت کشور به قیمت‌گذاری حامل‌های انرژی و رقابتی که می‌تواند به‌عنوان سوخت سبز و پاک در سبد سوخت داشته باشد، بستگی دارد، همچنین روش حمل و مصارف تعریف شده برای هیدروژن، موضوعی دیگر است که در ورود آن به سبد سوخت نقش دارد.

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی با اشاره به برنامه ورود سی‌ان‌جی به سبد سوخت حمل‌ونقل کشور در دهه ۸۰ شمسی گفت: بر اساس مقررات تکلیف شد ۳۵ درصد از تأمین سوخت بخش ترانزیت با سی‌ان‌جی انجام شود و از همین رو ۲۵۰۰ جایگاه عرضه سی‌ان‌جی و ۴ میلیون خودروی پایه‌گازسوز کارگاهی و کارخانه‌ای ایجاد شد.

سالاری افزود: هیدروژن نیز برای ورود به سبد سوخت از این موضوع مستثنی نیست و باید منبع ساخت و ساز، روش مصرف و مقدار مصرف مشخص شود. امیدورایم این رویدادها به‌عنوان نخستین رویداد تداوم داشته باشد و ما هم در این حوزه با توجه به نیازی که داریم به درستی نقش ایفا کنیم.

معاون وزیر منابع هیدروکربن به اجرای طرح‌های کیفی‌سازی در پالایشگاه‌های کشور اشاره کرد و گفت: اکنون روزانه ۶۰ میلیون لیتر منابع هیدروکربن کوره در پالایشگاه‌های کشور ساخت و ساز می‌شود که باید این مقدار کاهش یابد و کیفی‌سازی هم انجام شود.

کاهش ساخت و ساز منابع هیدروکربن کوره و گوگرد تا ۲ سال آینده

سالاری با بیان اینکه برای کیفی‌سازی منابع هیدروکربن کوره در پالایشگاه‌های کشور از دانش‌های فنی بومی استفاده کردیم، افزود: تا ۲ سال آینده مقدار ساخت و ساز منابع هیدروکربن کوره به یک سوم کنونی و مقدار گوگرد آن نیز از سه درصد به زیر یک درصد می‌رسد. در تولیدی پالایش و تکمیل زنجیره ارزش در بخش پایین‌دستی تولیدی منابع هیدروکربن به روند بومی‌سازی و نام تجاری سازی، صدور خدمات فناوری طراحی و استفاده از دانش بومی کشور دست یافتیم.

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی گفت: استفاده از دانش بومی در کیفی‌سازی منابع هیدروکربن کوره و شکست مولکولی در کشور محقق شد و این طرح نیمه صنعتی که در کشور بومی شده در پالایشگاه‌ها اجرا خواهد شد تا در تولیدی پالایش بومی‌سازی را تکمیل کنیم و ظرفیت‌ها را به سمت مشارکت و توسعه در حوزه‌های برون مرزی ببریم. با این اقدام منابع هیدروکربن خام را در قطب مصرف تصفیه و عرضه خواهیم کرد.


بالاترین ساخت و ساز هیدروژن در شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران انجام می‌شود.
لحاظ نوع کاربری در واحدهای تصفیه نیاز به هیدروژن داریم.
منابع هیدروکربن خام ایران به‌تدریج سنگین‌تر می‌شود.
به دنبال واحدهای شکست مولکولی در مجاورت هیدروژن هستیم.
روزانه در ۱۰ پالایشگاه منابع هیدروکربن، حدود ۳۰۰ میلیون فوت‌مکعب هیدروژن ساخت و ساز شده و در کشور مصرف می‌شود.
دانش فنی و کاتالیست هیدروژن در ساخت و ساز واحدهای هیدروژن بومی‌سازی محقق شده است.
نیازی به دانش بومی در کیفی‌سازی و تکمیل زنجیره ارزش در بخش پایین‌دستی تولیدی منابع هیدروکربن است.
تا ۲ سال آینده مقدار ساخت و ساز منابع هیدروکربن کوره و گوگرد کاهش می‌یابد.
استفاده از دانش بومی در کیفی‌سازی منابع هیدروکربن کوره و شکست مولکولی در کشور محقق شده است.
طرح نیمه صنعتی در پالایشگاه‌ها اجرا خواهد شد تا در تولیدی پالایش بومی‌سازی را تکمیل کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *