عوامل تأثیرگذار بر حجم بازرگانی بین‌الملل بنزین در سال آینده

عوامل موثر در میزان واردات بنزین در سال آینده


در این متن با اشاره به مصرف بنزین در ایران، جلیل سالاری، مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی، اعلام می‌کند که مصرف بنزین در ابتدای سال تا به حال برای متوسط بالغ بر ۱۱۶ میلیون لیتر بوده است. او همچنین به افزودن ظرفیت ساخت و ساز بنزین در پالایشگاه‌های آبادان و اصفهان اشاره می‌کند. سپس معاون وزیر منابع هیدروکربن، در مورد بستگی بازرگانی بین‌الملل بنزین به مصرف و سطح فرسودگی خودروها تاکید می‌کند و همچنین بر اهمیت رعایت استانداردها در توزیع بنزین در ایران اشاره می‌کند.

به گزارش دیجیاتور، جلیل سالاری، مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی در حاشیه مراسم امضای قرارداد واگذاری زمین پتروپالایشگاه شهید سلیمانی در جمع خبرنگاران اظهار داشت: متوسط مصرف بنزین از ابتدای سال تا امروز بالغ بر ۱۱۶ میلیون لیتر بوده، البته این رقم در زمستان کاهش یافته و متوسط مصرف بنزین در ماه جاری به ۱۱۳ میلیون لیتر در روز رسیده است.

وی افزود: با تکمیل بخشی از طرح‌های توسعه کیفی پالایشگاه آبادان حدود یک تا ۲ میلیون لیتر به ساخت و ساز بنزین کشور تا پایان سال افزوده خواهد شد، همچنین با به‌مدار آمدن بخشی از افزایش ظرفیت پالایشگاه اصفهان ۲ تا ۳ میلیون لیتر به ظرفیت ساخت و ساز بنزین کشور افزوده خواهد شد.

معاون وزیر منابع هیدروکربن در خصوص میزان بازرگانی بین‌الملل بنزین در سال آینده گفت: بازرگانی بین‌الملل بنزین بستگی به میزان مصرف بنزین دارد و همچنین بستگی به این دارد که چه‌مقدار وسایل نقلیه به ناوگان حمل‌و نقل کشور افزوده شود و در حالی که ۵۵ درصد خودروهای در حال تردد در کلانشهرها فرسوده هستند، به این بستگی دارد که چقدر در زمینه از مدار خارج شدن خودروهای فرسوده اقدام شود و ناوگان حمل‌و نقل نوسازی شود که تمامی این مسائل به میزان مصرف بنزین مرتبط است.

وی ادامه داد: نمونه‌هایی که سازمان حفاظت اکوسیستم از بنزین توزیعی کشور گرفته و نمونه‌هایی که همکاران خودمان گرفته‌اند، نشان می‌دهد که توزیع بنزین در کشور بر اساس استاندارد یورو در حال انجام است و اکتان بنزین نیز بر اساس استاندارد ملی است.


ساخت و ساز بنزین کشور در حال افزایش است. میزان مصرف بنزین در سال جاری کاهش یافته و متوسط مصرف روزانه در حال حاضر 113 میلیون لیتر است. با تکمیل بخشی از طرح‌های توسعه کیفی پالایشگاه آبادان و افزایش ظرفیت پالایشگاه اصفهان، ساخت و ساز بنزین کشور افزایش خواهد یافت و تا پایان سال تقریباً یک تا ۳ میلیون لیتر بنزین به ساخت و ساز کشور افزوده خواهد شد. بازرگانی بین‌الملل بنزین در سال آینده بستگی به میزان مصرف بنزین و تعداد خودروهای جدید افزوده شده به ناوگان حمل‌و نقل دارد. البته نوسازی ناوگان حمل‌و نقل و خروج خودروهای قدیمی از مدار نیز تأثیر زیادی در میزان مصرف بنزین دارد. توزیع بنزین در کشور بر اساس استاندارد‌های یورو و استاندارد ملی انجام می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *