علی نصیریان در مراسم خاتمه دوره مکتبخانه سنگلج/ بومیسازی آثار خارجی

0 نظر
[ad_1]
مراسم جشن پایان دوره مکتبخانه سنگلج و اهدای رخصت نامه به هنرجویان این دوره از مکتبخانه با حضور افرادی معروف در حوزه هنرهای نمایشی، از جمله علی نصیریان و محمدحسین ایمانیخوشخو، در تماشاخانه سنگلج برگزار شد. در این مراسم، توسعه فرهنگی، اهمیت سازماندهی خوب، طرح گسترش تماشاخانه سنگلج، بنیاد صحنه نمایش ملی ایران، اقتباس ادبی در آثار هنری، و تشکیل نگارخانه صحنه نمایش مورد بحث و بررسی قرار گرفت. علی نصیریان و دیگران اهمیت آشنایی جوانان با آثار نویسندگان و هنرمندان ایرانی را تأکید کردند و در انتها با برش کیک جشن پایان دوره، مراسم به پایان رسید.
به گزارش دیجیاتور به نقل از ارتباطات سازمانی اداره کل هنرهای نمایشی، مراسم جشن پایان دوره مکتبخانه سنگلج و اهدای رخصت نامه به هنرجویان این دوره از مکتبخانه با حضور علی نصیریان، محمدحسین ایمانی خوشخو، کاظم نظری، ایرج راد، قطب الدین صادقی، هادی مرزبان، رضا بابک، داوود فتحعلی بیگی، محمدحسین ناصربخت، داریوش مودبیان، اصغر همت، مجید افشار (بازیگر پیشکسوت نمایشهای ایرانی و بازیگر نقش سیاه) اسرافیل فرجاللهی (مدیر عامل انجمن هنرهای نمایشی)، شهرام زرگر، پریسا مقتدی، افشین هاشمی، هادی عامل، عباس غفاری، شهاب شریفی، محمود زندهنام، مهرداد بیات (ادیران سابق اداره برنامههای صحنه نمایش)، مهدی صفاری نژاد و دیگر مدیران و هنرمندان صحنه نمایش و نمایش ایرانی روز ۲۱ اسفند ۱۴۰۲ در تماشاخانه سنگلج برگزار شد.
علی نصیریان در ابتدا از دیدار دوستان و هنرمندان پیشکسوت صحنه نمایش ابراز خوشحالی کرد و گفت: این تجدید دیدار برایم بسیار عزیز است آن هم در تماشاخانه ای که از زمان شکل گیریاش به آن رفت و آمد داشتهام.
وی توسعه فرهنگی را ناشی از سازماندهی خوب عنوان کرد و ادامه داد: توسعه فرهنگی با سازماندهی خوب رخ میدهد. سازماندهی فرهنگی بسیار دقیق و حساب شده است و ظرافت آن با دیگر شاخهها قابل مقایسه نیست.
پریسا مقتدی، مدیر تماشاخانه سنگلج نیز ضمن خیر مقدم به علی نصیریان گفت: به خانه خودتان خوش آمدید؛ شما خودتان سرسلسله سازماندهی هنری هستید.
وی با اشاره به طرح گسترش تماشاخانه سنگلج از همراهی نصیریان قدردانی کرد و از خریداری شدن ساختمان مجاور تماشاخانه که اقدامات آن در زمان سازماندهی علی نصیریان انجام شده، خبر داد. محمدحسین ایمانیخوشخو دبیر شورای عالی آثار خلاقانه نیز در این مراسم با اشاره به دغدغه صحنه نمایش ملی که از سوی استادان حاضر در مراسم بیان شده است، از تصویب «بنیاد صحنه نمایش ملی ایران» در جلسه شورای آثار خلاقانه که صبح ۲۱ اسفند برگزار شده است، خبر داد.
وی افزود: برنامهریزی مالی خوبی در اختیار این بنیاد برای ساخت و ساز نمایش ملی قرار خواهد گرفت و این برنامهریزی مالی غیر از برنامهریزی مالی مرکز هنرهای نمایشی است. آنچه در دنیا میتوانیم عرضه کنیم و مختص خود ماست، صحنه نمایش ملی و نمایش ایرانی است که در اولین فرصت، اساسنامه این بنیاد را تصویب میکنیم.
کاظم نظری مدیر کل هنرهای نمایشی نیز خبر داد: وزیر میراث و ارشاد اسلامی اعلام کرده است که ساختمان کناری تماشاخانه سنگلج به زودی در اختیار این تماشاخانه قرار میگیرد که امور آموزشی و حتی تکیه حکومت می تواند در آن قرار بگیرد.
نظری از تاسیس نگارخانه صحنه نمایش در ساختمان اداره صحنه نمایش خبر داد و افزود: با دستور وزیر میراث و ارشاد اسلامی، قرار است بخشی از این ساختمان به نگارخانه تبدیل شود.
علی نصیریان در این زمینه پیشنهاد کرد: این ساختمان به چند کارگاه برای فعالیت جوانان اختصاص داده شود. اگر نگارخانه در جایی مثل «صحنه نمایش نصر» که ریشه تاریخی دارد، برپا شود، بهتر است.
نصیریان همچنین تاکید کرد که ساختمان اداره صحنه نمایش، باید بازسازی شود تا از استحکام لازم برخوردار شود.
اصغر همت نیز با تایید صحبتهای علی نصیریان گفت: زمانی که هنرمندان در این ساختمان تمرین میکردند، دچار لرزش میشد، به همین دلیل هم بسته شد.
ایرج راد نیز عنوان کرد که بعضی سنگ اندازیها در گذشته، سبب تاخیر در تشکیل نگارخانه صحنه نمایش در ساختمان صحنه نمایش نصر شده است وگرنه بنای راهاندازی «نگارخانه صحنه نمایش نصر» گذاشته شده بود.
در ادامه مراسم، داود فتحعلی بیگی مدیر مکتبخانه سنگلج توضیحاتی درباره سبک و سیاق آموزشی این مکتبخانه که ویژه نمایشهای ایرانی راه اندازی شده است، ارایه کرد.
علی نصیریان درباره آموزش صحنه نمایش ایرانی و اهمیت شناخت پیشینه این آثار خلاقانه و شناخت کسانی همچون عباس جوانمرد، بهرام بیضایی، اکبر رادی و … که در شکلگیری پایههای این آثار خلاقانه نقش داشتهاند، صحبت و تاکید کرد که جوانان باید با آثار این نویسندگان و هنرمندان آشنا شوند.
وی همچنین با تاکید بر اهمیت اقتباس ادبی در آثار هنری و بومیسازی متنهای خارجی عنوان کرد: اقتباس اهمیت زیادی دارد. نمونه موفق آن اثر سینمایی «ناخدا خورشید» است که تماشاگر باور نمیکند از روی یک اثر خارجی اقتباس شده باشد. میشود متون خارجی را بومیسازی کرد.
وی ادامه داد: من متن تئاتر نویس و کارگردان نبودم، در اصل بازیگر بودم. آنچه نوشتم، دستمایهای بوده برای کارهای خودم. ما در زمینه اقتباس با آثار صادق هدایت آغاز کردیم. باید به هنرجویان این مکتبخانه پیشینه متن تئاتر نویسی ایران را بگویید، هنرجویان باید با آثار درخشانی مانند «مرگ یزدگرد» آشنا شوند. همچنان که زبان در صحنه نمایش خیلی مهم است.
در بخش پایانی برنامه، کیک جشن پایان دوره آموزشی مکتبخانه سنگلج توسط علی نصیریان بریده شد.
رضا بابک که این مراسم همزمان با زادروزش برگزار شد، ضمن ابراز خوشنودی از این که همزمان با بزرگان آثار خلاقانه کشور قد کشیده است، گفت: اولین نمایشی که دیدم، نمایش «چوب به دست های ورزیل» نوشته غلامحسین ساعدی بود.
بعد از این جمله، نصیریان به طنز گفت: بزرگان همه از دنیا رفتند و فقط من دوام آوردهام.
سپس لوح پایان دوره آموزشی مکتبخانه با عنوان «رخصت نامه» توسط علی نصیریان به هنرجویان این دوره آموزشی اهدا شد. این مراسم با اجرای قطعات هنر صوتی و تصنیف خوانی هنرمندان جوان صحنه نمایش و بیان خاطراتی از نمایشهای نصیریان به پایان رسید.
[ad_2]
مراسم جشن پایان دوره مکتبخانه سنگلج و اهدای رخصت نامه به هنرجویان این دوره در تماشاخانه سنگلج برگزار شد. این مراسم به حضور فرهیخانویان و هنرمندان پیشکسوت صحنه نمایش پر شور و شادابی برگزار شد. در این مراسم پیربنیان و جوانان همچنین از جایگاه و اهمیت آثار خلاقانه و صحنه نمایش در میراث و اجتماع گفتگو کردند.ضمن تقدیر از سازماندهی خوب و توسعه فرهنگی، مسائلی همچون تأسیس بنیاد صحنه نمایش ملی ایران و ایجاد نگارخانه صحنه نمایش مورد بررسی و تصمیمگیری قرار گرفت. همچنین بر روی اهمیت اقتباس ادبی در آثار هنری و بومیسازی متون خارجی تأکید شد و از جوانان خواسته شد که با آثار ناشناخته نویسندگان و هنرمندان محلی آشنا شوند. در پایان، لوح پایان دوره آموزشی به هنرجویان اهدا شد و مراسم با اجرای هنر صوتی و تصنیف خاتمه یافت.