کشف عرضه اسباببازی های قاچاق در بازار!
0 نظر
این متن درباره گزارشی از مرکز پژوهشهای مجلس است که به بررسی چالشهای تولیدی اسباب بازی و ارائه راهکارهای تقنینی در این زمینه میپردازد. گزارش آورده است که اسباب بازیها در حوزه فرهنگی مهم و الگوساز در شخصیت و مهارت کودکان و نوجوانان است و تولیدی اسباب بازی نیز از صنایع فرهنگی و خلاق است که با تنوع بالا وسیعی از علایق و سلایق را در بستر سرگرمی و رفتارسازی فرهنگی در بر میگیرد. با این حال، تولیدی اسباب بازی در ایران با مشکلات مختلفی روبهرو است از جمله کمبود اطلاعات در بازار، کمبود روابط حکومتیها و مصوبات مشخص در این حوزه و وجود اسباب بازیهای قاچاق که نه تنها به تولیدکنندگان واردآورد آسیب میزند، بلکه ارزشها و نمادهای آسیب زا و غیرقانونی نیز دارد. برای حل این مشکلات، ارائه راهکارهایی مانند افزودن محصولات اسباب بازی به فهرست کالاهای فرهنگی مشمول تسهیلات مالیاتی، رویکرد های آماری و مشورتی مناسب، صیانت از حقوق مالکیت معنوی، تقویت نظام صنفی، مقابله با کپی غیرقانونی و قاچاق و تقویت پیوست فرهنگی پیشنهاد میشود.
به گزارش دیجیاتور، مرکز پژوهشهای مجلس در گزارشی به واکاوی چالشهای تولیدی اسباب بازی و ارائه راهکارهای تقنینی پرداخته است.
در ابتدای این گزارش آمده است که اسباب بازی محصولی فرهنگی و از مهمترین عوامل الگوساز و تأثیرگذار در شکلگیری شخصیت و پرورش خلاقیت و مهارتهای کودکان و نوجوانان و حتی بزرگسالان است. تولیدی اسباب بازی نیز ازجمله صنایع فرهنگی و خلاق است که با تنوع بالای خود گستره وسیعی از علایق و سلایق را در بستر سرگرمی و رفتارسازی فرهنگی در برگرفته و از گردش مالی قابل توجهی نیز در تولیدی سرگرمی برخوردار است. در بازار اسباب بازی ایران، مغایرتها و کمبودهای اطلاعاتی پرشماری در آمارهای موجود، قابل تشخیص است.
با این حال، در مجموع سهم پایین تولیدات داخلی استنباط میشود. در بُعد اسناد و مصوبات نیز رویکرد سیاستی مشخص و هدفمندی قابل دریافت نیست و به طور کلی به سیاستگذاری در این حوزه کم توجهی شده است.
در بخشی از این گزارش در مورد اسباب بازیهای قاچاق تاکید شده که در میان کالاهای قاچاق موجود در کشور کالایی مانند اسباب بازی وجهه آسیب زنندگی بیشتری دارد (برای مثال در مقایسه با لوازم خانگی). به این ترتیب در مواقع برخورد با چنین اسباب بازیهایی سخت گیری کافی انجام نشده و بخش زیادی از اسباب بازیهای قاچاق کشف و ضبط شده، به روشهای مختلفی مانند فروش از طریق مزایده سازمان جمعآوری و فروش اموال تملیکی دوباره وارد بازار میشود. این اسباب بازیها علاوه بر اینکه ضربهای جدی بر پیکره تولیدکنندگان واقعی وارد میکند از لحاظ فرهنگی نیز عمدتاً حاوی ارزشها و نمادهای آسیبزا و مهاجم است.
از سویی دیگر میزان تقاضای موجود در بازار اسباب بازی کشور ایجاب میکند که واردکنندگان توزیع کنندگان و فروشندگان برای تأمین نیاز بازار به کالاهای قاچاق روی بیاورند. در این راستا نیاز است که روابط حکومتیها و اقدامات مدنظر بر افزایش کمی و کیفی تولیدات داخلی متمرکز شده تا به تدریج کالاهای ساخت و ساز داخل جایگزین کالاهای قاچاق شوند، البته طی سالهای فعالیت حوزه اسباب بازی در کشور با اقدامات انجام شده و شرایط به وجود آمده (از قبیل افزایش تولیدکنندگان داخلی، ایجاد محدودیت در بازرگانی بینالملل و بالا رفتن نرخ ارز)، به تدریج سهم کالاهای ساخت و ساز داخل در بازار رشد قابل توجهی یافته و از میزان بسیار اندک زیر ۱۰ درصد به حدود یک سوم و حتی طبق برخی آمارهای اعلامی که پیشتر اشاره شد نزدیک به پنجاه درصد از بازار اسباب بازی رسیده است. با این حال، چه از لحاظ ذائقه و گرایش مخاطبان و چه از لحاظ گردش مالی اسباب بازیهای قاچاق همچنان حضوری مؤثر و چشمگیر در بازار اسباب بازی کشور دارند.
از این منظر، اصلیترین و اولویت ترین چالشهای تولیدی اسباب بازی عبارتند از برخوردار نشدن تولیدی اسباب بازی از تسهیلات بخش میراث، کاستیهای جدی در نظام آماری و سازماندهی دانش، رعایت نشدن حقوق مالکیت معنوی تولیدکنندگان داخلی و رواج کپی غیرقانونی، خلأ نظام صنفی تولیدی اسباب بازی، سهم بالای کالای قاچاق در بازار و کم توجهی به پیوست نگاری و بازارپردازی فرهنگی.
با تمرکز بر مسائل یادشده، راهکارهایی شامل افزودن محصولات اسباب بازی به فهرست کالاهای فرهنگی مشمول تسهیلات مالیاتی، ایجاد نظام آماری و بسترهای مشورتی و توسعه دهنده (نظیر استارت آپ و انکوباتور)، صیانت از حقوق مالکیت معنوی طراحان و تولیدکنندگان با بهرهگیری توأمان از ابزارهای سلبی و ایجابی، تشکیل و تقویت نظام صنفی تولیدی اسباب بازی، مقابله با کپی غیرقانونی و قاچاق و طراحی الزامات و مشوقهای تقویت پیوست فرهنگی پیشنهاد میشود.
برای مطالعه متن کامل این گزارش اینجا را کلیک کنید.
مرکز پژوهشهای مجلس در گزارشی به واکاوی چالشهای تولیدی اسباب بازی و ارائه راهکارهای تقنینی پرداخته است. اسباب بازی محصولی فرهنگی و از مهمترین عوامل الگوساز و تأثیرگذار در شکلگیری شخصیت و پرورش خلاقیت و مهارتهای کودکان و نوجوانان و حتی بزرگسالان است. تولیدی اسباب بازی نیز ازجمله صنایع فرهنگی و خلاق است که با تنوع بالای خود گستره وسیعی از علایق و سلایق را در بستر سرگرمی و رفتارسازی فرهنگی در برگرفته و از گردش مالی قابل توجهی نیز در تولیدی سرگرمی برخوردار است. در بازار اسباب بازی ایران، مغایرتها و کمبودهای اطلاعاتی پرشماری در آمارهای موجود، قابل تشخیص است. در بُعد اسناد و مصوبات نیز رویکرد سیاستی مشخص و هدفمندی قابل دریافت نیست و به طور کلی به سیاستگذاری در این حوزه کم توجهی شده است. در بخشی از این گزارش در مورد اسباب بازیهای قاچاق تاکید شده که در میان کالاهای قاچاق موجود در کشور کالایی مانند اسباب بازی وجهه آسیب زنندگی بیشتری دارد (برای مثال در مقایسه با لوازم خانگی). به این ترتیب در مواقع برخورد با چنین اسباب بازیهایی سخت گیری کافی انجام نشده و بخش زیادی از اسباب بازیهای قاچاق کشف و ضبط شده، به روشهای مختلفی مانند فروش از طریق مزایده سازمان جمعآوری و فروش اموال تملیکی دوباره وارد بازار میشود. این اسباب بازیها علاوه بر اینکه ضربهای جدی بر پیکره تولیدکنندگان واقعی وارد میکند از لحاظ فرهنگی نیز عمدتاً حاوی ارزشها و نمادهای آسیبزا و مهاجم است. از سویی دیگر میزان تقاضای موجود در بازار اسباب بازی کشور ایجاب میکند که واردکنندگان توزیع کنندگان و فروشندگان برای تأمین نیاز بازار به کالاهای قاچاق روی بیاورند. در این راستا نیاز است که روابط حکومتیها و اقدامات مدنظر بر افزایش کمی و کیفی تولیدات داخلی متمرکز شده تا به تدریج کالاهای ساخت و ساز داخل جایگزین کالاهای قاچاق شوند، البته طی سالهای فعالیت حوزه اسباب بازی در کشور با اقدامات انجام شده و شرایط به وجود آمده (از قبیل افزایش تولیدکنندگان داخلی، ایجاد محدودیت در بازرگانی بینالملل و بالا رفتن نرخ ارز)، به تدریج سهم کالاهای ساخت و ساز داخل در بازار رشد قابل توجهی یافته و از میزان بسیار اندک زیر ۱۰ درصد به حدود یک سوم و حتی طبق برخی آمارهای اعلامی که پیشتر اشاره شد نزدیک به پنجاه درصد از بازار اسباب بازی رسیده است. با این حال، چه از لحاظ ذائقه و گرایش مخاطبان و چه از لحاظ گردش مالی اسباب بازیهای قاچاق همچنان حضوری مؤثر و چشمگیر در بازار اسباب بازی کشور دارند. از این منظر، اصلیترین و اولویت ترین چالشهای تولیدی اسباب بازی عبارتند از برخوردار نشدن تولیدی اسباب بازی از تسهیلات بخش میراث، کاستیهای جدی در نظام آماری و سازماندهی دانش، رعایت نشدن حقوق مالکیت معنوی تولیدکنندگان داخلی و رواج کپی غیرقانونی، خلأ نظام صنفی تولیدی اسباب بازی، سهم بالای کالای قا