عدم تامین یک ریال از صندوق خسارت‌های بدنی برای نقاط حادثه‌ای

عدم تامین یک ریالی از صندوق خسارت‌های بدنی بابت نقاط حادثه خیز


وزیر راه و شهرسازی، مهرداد بذرپاش، در مراسم آغاز اجرای پوشش “چشم به راهیم” اعلام کرد که امسال تعداد ۷۲۵ نقطه حادثه خیز بزرگراه‌ای در کشور رفع شده است، که این عمل، رکوردی در خصوص رفع مشکلات حادثه‌های بزرگراه‌ای است. وی بیان کرد که ۸۸۷ نقطه حادثه خیز باید تا پایان حکومت رفع شود و هنوز ۴۱۲ نقطه از این تعداد پایان یافته است. همچنین، وی به مشکلات مالی در تأمین منابع برای ترانزیت عمومی اشاره کرد و نیاز به تغییرات سیستمی و بروکراسی اداری تأکید کرد تا رفع این مشکلات صورت گیرد. او همچنین اظهار کرد که توسعه ناوگان از اولویت‌های وزارتخانه است و باید به تسهیلات برای بخش خصوصی کمک کرد تا مشکلات این بخش حل شود.

به گزارش خبرنگار دیجیاتور، مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی امروز در مراسم سراسری آغاز اجرای پوشش “چشم به راهیم، گفت: امسال در مجموع ۷۲۵ نقطه از نقاط حادثه خیز بزرگراه‌ای رفع مشکل شد که رکوردی در این زمینه است.

وزیر راه و شهرسازی در ادامه تاکید کرد: مطابق آمارها ۸۰ درصد دلایل تصادفات منجر به فوت در کشور به عوامل انسانی نظیر سرعت غیر مجاز، انحراف به چپ و خواب آلاینده‌ها رانندگان است. برای سال جاری تا پایان حکومت، رفع ۸۸۷ نقطه حادثه خیز هدف گذاری شد که تاکنون ۴۱۲ نقطه رفع خطر شده است.

وی ادامه داد: مقرر بود منابعی از صندوق خسارت‌های بدنی به این منظور تأمین شود که تاکنون حتی یک ریال آن تأمین نشده است و همه آنچه انجام شده از منابع داخلی سازمان راهداری بوده است. انتظار می‌رود این منابع مالی تأمین شود، چرا که هر ریال آن برای نجات جان انسان‌ها هزینه می‌شود و جز تأکیدات حکومت و شخص مقام عالی رتبه است.

بذرپاش به جابه‌جایی بیش از ۱۷ میلیون مسافر نوروزی با استفاده از متدهای ترانزیت عمومی اشاره کرد و گفت: بخش اعظم جابه‌جایی‌ها در ناوگان بزرگراه‌ای انجام می‌شود، با این حال کمبودهایی در ناوگان داریم که مجوزهای رفع آنها صادر شده است و در وهله نخست با استفاده از توان داخلی و دوم، انجام بازرگانی بین‌الملل بدون هیچ ملاحظه‌ای خواهد بود، زیرا توسعه ناوگان روابط حکومتی اصلی وزارتخانه است.

وی اظهار داشت: عمده مشکلات در این بخش تأمین منابع مالی و همچنین بروکراسی اداری است، همچنین باید تسهیلاتی برای بخش خصوصی به این منظور در نظر گرفته شود. خودروهایی که از مدار ترانزیت عمومی خارج شده و در شرکت‌ها سرویس دهی می‌کنند، باید به ناوگان بازگردانده شوند تا بخشی از نقصان در این زمینه حل و فصل شود.

عضو کابینه حکومت سیزدهم خاطرنشان کرد: برای امسال ساخت سه‌هزار کیلومتر راه روستایی هدف گذاری شده بود که با رشد ۲۰ درصدی نسبت به سال ۱۴۰۱ از این هدف عبور کردیم. توسعه روستایی با تأمین و ساخت مسکن، راه و زمین میسر می‌شود. در این زمینه از ساخت ۱۷۰ هزار واحد مسکونی در روستاها عبور کردیم، ۶۰۰ هزار قطعه زمین در روستاها تأمین شد و همچنین بهسازی و روکش آسفالت ۶ هزار و ۶۰۰ کیلومتر از راه‌های روستایی به انجام رسید.


اجرای پوشش بزرگراه‌ای بهبود یافته، رفع مشکلات در نقاط حادثه‌خیز، تأکید بر اهمیت اقدامات پیشگیرانه، جابه‌جایی مسافران نوروزی، کمبودهای در ناوگان بزرگراه‌ای، مشکلات تأمین منابع مالی و بروکراسی اداری، نیاز به تسهیلات برای بخش خصوصی، بازگرداندن خودروها به ناوگان عمومی، افزایش تعداد کیلومترهای راه روستایی، ایجاد واحدهای مسکونی در روستاها، تأمین قطعات زمین، بهسازی و روکش آسفالت راه‌های روستایی.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *