پتروشیمی مکران با ظرفیت ۲۰ میلیارد یورو سرمایه گذاری خواهد کرد.

ظرفیت ۲۰ میلیارد  یورویی سرمایه گذاری در پتروشیمی مکران


مرتضی شاهمیرزایی، مدیر عامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی، در مورد توسعه تولیدی پتروشیمی در ایران صحبت کرده است. او از تلاش هایی که در سال های قبل تحول اساسی در زمینه پتروشیمی انجام شد صحبت کرده و به تحدیدت وابستگی ایران به فناوری خارجی اشاره کرده است. شاهمیرزایی همچنین از توسعه تولیدی پتروشیمی در ایران پس از تحول اساسی صحبت کرده و تعداد مجتمع های پتروشیمی در ایران را افزایش داد و ساخت و ساز و ظرفیت پتروشیمی را افزایش داده است. وی همچنین از طرح های جدید پتروشیمی در دستور کار در طول سال استفاده کرده است و در مورد منافع و اهمیت استفاده از محصولات پتروشیمی در منطقه مکران نیز صحبت کرده است. به طور کلی، مقاله در مورد توسعه تولیدی پتروشیمی در ایران و روند تحول آن پس از تحول اساسی صحبت می کند.

به گزارش خبرنگار دیجیاتور، مرتضی شاهمیرزایی مدیر عامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی به مناسبت روز تولیدی پتروشیمی و حاشیه بازدید از مجتمع‌های پتروشیمی مکران در جمع خبرنگاران با بیان اینکه امسال شصت و پنجمین سال آغاز عملیات اجرایی اولین طرح پتروشیمی گفت: تا قبل از تحول اساسی توسعه پتروشیمی محدود بود گرچه در سال‌های ۱۳۳۷ تا ۱۳۵۷ تلاش‌های زیادی در این حوزه صورت گرفت اما تنها ۷ محصول در آن زمان ساخت و ساز می‌شد اما در کل از لحاظ کاتالیست، طراحی و اجرا و تجهیزات تولیدی صددرصد وابسته بودیم، به لحاظ نیروی انسانی نیز اوضاع خوب نبود، درواقع هسته اصلی اداره پتروشیمی به دست خارجی‌ها بود.

وی افزود: بعد از تحول اساسی تولیدی پتروشیمی توسط مهندسان اداره شد، از سال ۵۷ تا پایان ۱۴۰۲ شاهد بودیم که تعداد مجتمع‌ها به عدد ۷۵ رسیده و از ۱.۵ میلیون تن ساخت و ساز و ۲ میلیون تن ظرفیت به ۹۴ میلیون‌تن رسیده و تا پایان سال از مرزی ۹۵ میلیون تن عبور خواهیم کرد.

مدیر عامل شرکت صنایع ملی پتروشیمی اضافه کرد: امسال ۱۲ طرح در پتروشیمی در دستور کار است که از این تعداد NGL۳۲۰۰ از جمله طرح‌های زیست محیطی بوده است که عمده گازهای غرب کارون از این مسیر جمع آوری خواهد شد.

به گفته وی متان به شبکه سراسری و C2+ به عنوان خوراک پتروشیمی مصرف می‌شود.

وی اضافه کرد: در مکران از جمله مناطق ماندگار پتروشیمی در جنوب شرقی ترین منطقه که ویژگی ممتازی دارد، پی ریزی شد و تا پایان برنامه هشتم به ۲۰ میلیارد یورو حجم سرمایه گذاری در این منطقه می رسیم.

شاهمیرزایی ادامه داد: فعالیت‌های جانبی در شهرک‌های پایین دست در مجاورت طرح‌های بالادست یعنی متانول هدایت می‌شود و تا محصول نهایی پتروشیمی به بازار عرضه می‌شود. همچنین بازچرخانی ۱۰۰ درصدی پساب بدون بازگشت به دریا از جمله مختصات این شهرک است و انتظار می‌رود از جمله هاب هایی باشد که برای سایر مناطق الگو شود.

به گفته این مقام مسئول طرح نیروگاه برق از دیگر دستاوردهای این منطقه است.

وی اضافه کرد: مکران نسبت به دیگر مناطق دارنده مجتمع‌های پتروشیمی به بازارهای جهانی نزدیک‌تر است، پاکستان و افغانستان و حتی با اجرای خط ریلی آسیای میانه از جمله بازارهای محصولات پتروشیمیایی این منطقه هستند.

شاهمیرزایی افزود: انتظار می‌رود زیرساخت ریلی به همسایگان شرقی تمام شود و تا در بلندمدت محصولات آزادانه به بازارهای هدف ارسال شود.

وی با بیان اینکه بزودی ۲۰ هزار نفر در منطقه مکران اشتغال پایدار و دائم خواهیم داشت، گفت: پتروشیمی بزرگ‌ترین تولیدی استان سیستان و بلوچستان است و علاوه بر شغل؛ پرهیز از فروش خارجی محصولات خام و نیمه خام را خواهیم داشت.

مدیر عامل شرکت صنایع ملی پتروشیمی با بیان اینکه الگوی توسعه تولیدی پتروشیمی در مکران همتراز با منویات مقام معظم رهبری است، خاطرنشان کرد: ایجاد ارزش افزوده از محصولات خام و نیمه خام و ساخت و ساز محصول نهایی از جمله مختصات ساخت و ساز در این منطقه است.

همچنین در ادامه مدیر عامل شرکت توسعه پتروشیمی نگین مکران گفت: در انتهای دهه ۸۰ و ابتدای دهه ۹۰ مسأله ای مبنی بر ضرورت توسعه سواحل مکران مورد برسی قرار گرفت و در بهار سال ۹۰ مصوب شد هاب پتروشیمی ایجاد شود.

وی ادامه داد: بر اساس روابط حکومتی‌های شرکت صنایع ملی پتروشیمی و مقرر شد زنجیره خوراک تکمیل شود و طی هماهنگی‌های انجام شده وزارت منابع هیدروکربن و وزارت منابع هیدروکربن مقرر شد شرکت شستان سرمایه گذاری و توسعه این پروژه را انجام دهد.

وی افزود: ۴ تا ۵ سال اول پروژه صرف آماده سازی زیر ساخت‌ها شد و با هماهنگی‌های صورت گرفته با شرکت ملی گاز برای خط خوراک از طریق ایران شهر به شهرک پتروشیمی چابهار منتقل شود و این موضوع در شهریور سال ۹۸ ساماندهی شد و سال گذشته خوراک را به شهرک پتروشیمی رساندیم.

وی ادامه داد: ۶ پلن تعریف شد که ۵ تای آن gts است.

به گفته این مقام مسئول پیش بینی می‌شود ۲۰ میلیارد یورو ظرفیت سرمایه گذاری در این منطقه وجود دارد و بالغ بر ۲۰ هزار شغل ایجاد می‌کند که ابتدا استفاده از ظرفیت بومی استفاده می‌کنیم و در این راستا هنرستان پتروشیمی را راه اندازی کرده ایم.


تولیدی پتروشیمی در ایران در طول سالیان زیادی در آینده ایجاد شد. قبل از تحول اساسی، توسعه این تولیدی محدود بود و تنها ۷ محصول ساخت و ساز می‌شد. اما بعد از تحول اساسی با تلاش مهندسان به تعداد ۷۵ مجتمع پتروشیمی دست یافتیم. در حال حاضر تولیدات پتروشیمی به ۹۴ میلیون تن رسیده است و در آینده از مرز ۹۵ میلیون تن نیز عبور خواهیم کرد. علاوه بر این، در امسال ۱۲ طرح پتروشیمی در دستور کار قرار دارد که از آنها NGL۳۲۰۰ معتبر است. توسعه پتروشیمی در مکران نیز به خاطر مزایای منطقه از جمله منطقه‌ای است که نسبت به بازارهای جهانی نزدیک‌تر است و با اجرای خط ریلی آسیای میانه، محصولات پتروشیمی می‌تواند به این بازارها ارسال شود. منطقه مکران به عنوان یکی از مناطق ماندگار پتروشیمی در ایران شناخته شده است و جهت توسعه این تولیدی، نیاز به ایجاد زیرساخت‌های ریلی است. این تولیدی می‌تواند بیش از ۲۰ هزار شغل به منطقه مکران ایجاد کند و باعث حجم بالا بودن سرمایه گذاری شود. از طرفی، ایجاد ارزش افزوده از محصولات خام و نیمه خام و ساخت و ساز محصول نهایی نیز در طرح توسعه تولیدی پتروشیمی مکران مهم است. به این ترتیب، با آماده سازی زیرساخت‌ها، تا حد بیشتری به خوراک پتروشیمی از طریق خط خوراک ایران شهر به شهرک پتروشیمی چابهار می‌رسیم. با احداث شهرک پتروشیمی در مکران و بهره‌برداری از بستر نرم‌افزاری‌های تأمین کربن و تأمین تأسیسات نیروگاه برق، می‌توانیم محلی مناسب برای تولیدی پتروشیمی در خلیج فارس و خاورمیانه فراهم آوریم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *