طراحی استراتژی تبلیغاتی نیازمند مطالعه و ارزیابی بازار است

0 نظر
[ad_1]
با توجه به گزارش بازرگانی دیجیاتور، داشتن استراتژی مناسب در فروش و معرفی محصولات بسیار اهمیت دارد و برای انتخاب روشهای تبلیغاتی مناسب، باید به برنامهریزی مالی موجود توجه کرد. در یک نشست کارشناسی با بابک بادکوبه، بنیانگذار شرکت تبلیغات بادکوبه، استراتژی های تبلیغاتی و نقش آنها در تحقق اهداف نام تجاری بررسی شده و بحث شده است. از جمله اقدامات مؤثر برای متمایز کردن استراتژیهای تبلیغاتی از رقبا، برقراری ارتباط مؤثر و گرم بین دپارتمان معرفی محصولات نام تجاری و شرکت تبلیغات، اجرای معرفی محصولات بر مبنای تحقیقات و بررسی اثربخشی طرح تبلیغاتیها و برنامههای ارتباطی است. این اقدامات، بهبود استراتژیهای تبلیغاتی و ارتقای ارتباط با مشتریان را تضمین میکند.
به گزارش بازرگانی دیجیاتور، داشتن استراتژی مناسب بخش مهمی از روند فروش و معرفی محصولات است که بدون آن واقعاً نمیتوان به هیچ نتیجهای رسید. برای استراتژی تبلیغاتی میتوان اجزای مختلفی در نظر گرفت که با توجه به برنامهریزی مالیای که برای معرفی محصولات در نظر گرفتهایم میتوانیم روشهای تبلیغاتی مناسب را فیلتر و انتخاب کنیم. در این مطلب، در نشستی کارشناسی با بابک بادکوبه بنیانگذار شرکت تبلیغات بادکوبه، این موضوع را مورد تحلیل و بررسی قرار دادهایم.
چگونه میتوانید از معرفی محصولات به عنوان ابزاری جهت توسعه نام تجاری و ایجاد ارتباط با مشتریان استفاده کنید؟
ذات و ماهیت مخابرات، ارسال پیام از یک فرستنده به یک گیرنده خاص است. یکی از ابزارهایی که میتوان به کمک آن، پیامها را سریعتر، راحتتر اثربخشتر به مخاطبان رساند، معرفی محصولات است. از طریق بهکارگیری روشهای خلاقانه و هنرمندانه میتوان تأثیرگذاری و جذابیت معرفی محصولات را بیشتر کرد.
در چه مواقعی استراتژیهای تبلیغاتی میتوانند باعث تقویت شناخت نام تجاری و شناسایی آن توسط مشتریان شوند؟
وقتی استراتژی درست طراحی شده و از دل نام تجاری استخراج شود و ماهیت اصلی نام تجاری با استراتژی طراحی شده سازگار باشد، آن وقت است که این استراتژیهای تبلیغاتی میتوانند منجر به تقویت شناخت نام تجاری یا Brand Awareness یا همان آگاهی از نام تجاری شوند و کمک کنند مشتریان نام تجاری را راحتتر شناسایی کنند؛ اما اگر استراتژیهای تبلیغاتی مغایر با ذات اصلی نام تجاری باشند، باعث سردرگمی یا کم اثری خواهند شد و از آنجایی که بابت معرفی محصولات هزینه پرداخت میشود، اگر استراتژی با ذات نام تجاری منطبق نبوده و درست انتخاب نشده باشد، باعث هدر رفت پول خواهد شد.
چگونه میتوان به کمک معرفی محصولات، ارزشها و ویژگیهای نام تجاری را به مشتریان ارائه داد و آنها را متقاعد کرد که از محصولات یا خدمات ما استفاده کنند؟
معرفی محصولات بهترین راه گفتگو کردن و برقراری ارتباط با مشتریان است. ما در بهترین لوکیشنهای شهر، فضاهای دیجیتال، فضای تلویزیون یا فضای دیگر رسانهها پول پرداخت میکنیم تا بتوانیم از این طریق با مخاطب مورد نظرمان ارتباط بگیریم و پیاممان را منتقل کنیم.
در صورتی که استراتژی داشته باشیم و پیاممان درست و مطابق با ذات برندمان طراحی شده باشد و همچنین طرح تبلیغاتی تبلیغاتی به صورت هنرمندانه و خلاقانه، پیام ما را به دست مخاطبان برساند، این کار قطعاً معجزه کرده و مخاطب را متقاعد میکند تا از محصول یا خدمت ما استفاده کند.
ناگفته نماند لازمه چنین کاری این است که ما ذات مخاطب، ذات محصول و خدمات و ذات نام تجاری خودمان را به درستی درک کرده باشیم، پیام و IDEA CORE یا همان ایده اصلی صحیح خلق کرده باشیم و همچنین از طریق آثار خلاقانه و خلاقیت آن ایده را درست پرورش داده و پخته باشیم تا بتوانیم از طریق استراتژی رسانهای درست، در زمان درست، در رسانههای درست و برای مخاطب درست ارسالش کنیم.
کدام نوع معرفی محصولات و کانالهای ارتباطی برای توسعه نام تجاری و تقویت ارتباط با مشتریان بهترین عملکرد را دارند؟
دلیل اینکه چه کانال تبلیغاتی برای ارتباط با کاربر و توسعه و تقویت ارتباط، سریع عمل میکند، به نام تجاری، محصول یا خدمات وابسته است. اگر در زمینه فروش محصولات ورزشی فعالیت داشته باشیم، بهترین راه ارتباط با مخاطبانمان قطعاً باشگاههای ورزشی خواهد بود. اگر محصولی که عرضه میکنیم برای عموم جامعه است، تلویزیون بهترین راه توسعه نام تجاری میشود. اگر محصولی که داریم، مناسب مخاطبان خاص در ردههای سنی خاص است، در چنین مواقعی معرفی محصولات دیجیتال بهترین انتخاب است.
گاهی اوقات نیاز است برای رساندن پیاممان از ایستگاههای رادیویی مانند رادیو آوا، رادیو دریا، رادیوهایی که هنر صوتی پخش میکنند یا حتی رادیوهای خبری استفاده کنیم.
اینکه چه نوع تبلیغ و کانال ارتباطی باید برای توسعه نام تجاری و تقویت ارتباط با کاربر انتخاب کنیم کاملاً به این بستگی دارد که چه محصول یا خدمتی ارائه میدهیم و مخاطبان ما چه کسانی هستند. اینها مواردی هستند که تعیین میکنند کجا باید تبلیغ کنیم.
چگونه میتوان از استراتژیهای تبلیغاتی برای جذب مشتریان جدید و حفظ مشتریان فعلی استفاده کرد؟
قبل از طراحی استراتژی تبلیغاتی، نیاز به مطالعه و سنجش بازار داریم؛ بازاری که هم باید از نظر کیفی و هم از نظر کمی سنجیده شود. برای این منظور میتوانیم به سراغ توزیعکنندگان، همکاران، مخاطبان مصرفکننده و غیرمصرفکننده محصولات و خدماتمان و حتی مصرفکنندههای محصولات و خدمات رقبا برویم و از طریق گفتگو با آنها به اطلاعاتی برسیم. سپس از طریق تجزیه و تحلیل این اطلاعات، استراتژیهای تبلیغاتی خلق کنیم.
استراتژیهایی که به چنین روشی تهیه شده باشد، میتواند باعث شود مشتریان جدید و مشتریانی که اصلاً از محصول ما استفاده نکردهاند را جذب کنیم. همچنین کمک میکند مشتریان فعلی را حفظ کنیم.
پس تحقیقاتی که انجام میدهیم باید چندوجهی، اثربخش، کیفی و کمی باشد و از طریق تحلیل آن بتوانیم استراتژیهای تبلیغاتی خلق کرده و انتقال دهیم.
چگونه میتوان استراتژیهای تبلیغاتی را برای ایجاد تجربه مثبتی برای مشتریان ارتقا داد و باعث تقویت وفاداری آنها به نام تجاری شد؟
این امکان تنها از طریق استراتژی تغییر بستر میسر میشود. اگر از طریق استراتژیهای تبلیغاتی قصد ایجاد تجربه مثبت برای مشتریان را دارید، میتوانید کیفیت، تنوع و ویژگیهای محصول یا خدماتتان را مطابق با نیازهای آشکار مشتریان و نیازهای پنهان مشتریان و آن نیازهایی که خود مشتریان از آن مطلع نیستند، پیش ببرید تا وفاداری و تجربه مثبت ارتقا پیدا کند.
انجام تمامی این کارها از طریق استراتژی تغییر بستر میسر است. با این کار دیگر نیازی نیست CRM و Customer service را تغییر دهیم و همه چیز میتواند ثابت باشد، فقط باید بستر تغییر پیدا کند.
چگونه میتوان از اطلاعات و تحلیلهای بازار برای بهبود استراتژیهای تبلیغاتی و بهبود ارتباط با مشتریان استفاده کرد؟
به هیچ وجه بدون اطلاعات و تحلیل و تحقیق در بازار نمیتوان استراتژیهای تبلیغاتی را بهبود بخشید و ارتباط با کاربر را بهتر کرد.
تنها از طریق تحلیل و بررسی تحقیقات چندوجهی و علمی و اصولی از کمی گرفته تا کیفی میتوان نیازهای پنهان را کشف کرد. همچنین از طریق تحلیل درست اطلاعات میتوان استراتژیهای تبلیغاتی را در ارتباط با کاربر بهبود بخشید. تحقیقات و بررسیهای پس از اجرای طرح تبلیغاتیهای تلبیغاتی و پس از ارائه خدمت و محصول و تجربه کاربر نیز میتواند در این بهبود نقش مؤثری داشته باشند.
برای اینکه معرفی محصولات به عنوان یک ابزار مؤثر برای ارتقای نام تجاری در ذهن مشتریان شناخته شود، باید به چه نکاتی توجه شود؟
اگر مطالعه داشته باشیم، استراتژی درستی طراحی کنیم و معرفی محصولات هم انجام دهیم، باز جای خالی Consumer Insight یا همان بینش مخاطب یا مصرفکننده احساس میشود.
اگر به بینش مخاطب و مصرفکننده توجه کنیم و بر مبنای آن تبلیغاتمان را طراحی کنیم، آن وقت است که این معرفی محصولات به ابزاری مؤثر برای ارتقا نام تجاری در ذهن کاربر تبدیل خواهد شد؛ زیرا دقیقاً معرفی محصولات را برمبنای ذهن کاربر طراحی و اجرا کردهایم. البته فراتر از این نیز امروز عمل میشود و برمبنای مطالعات و تحقیقات و نیازهای پنهان و آشکار کاربر أساسا کالا یا خدمات طراحی میشوند و سپس تبلیغ میشوند.
چگونه میتوان استراتژیهای تبلیغاتی را برای تحقق اهداف مشخص نام تجاری، مانند افزایش فروش، افزایش شناخت نام تجاری، یا افزایش وفاداری مشتریان، به کار برد؟
برای هر کدام از این اهداف؛ یعنی اهداف افزایش فروش، افزایش شناخت نام تجاری یا افزایش وفاداری کاربر، استراتژیهای متفاوتی وجود دارد. به این صورت که برای هدف افزایش فروش یک استراتژی تبلیغاتی، برای افزایش شناخت نام تجاری استراتژی تبلیغاتی متفاوت و برای افزایش وفاداری، استراتژی دیگری خواهیم داشت. اینطور نیست که مثلاً یک استراتژی بتواند منجر به افزایش فروش، افزایش Awareness شناخت نام تجاری و افزایش وفاداری کاربر شود.
این یک ترکیب کار پیچیده از انواع استراتژیها است که ما میتوانیم از آنها استفاده کنیم؛ اما قطعاً اگر بخواهیم افزایش فروش، افزایش آگاهی از نام تجاری و افزایش وفاداری داشته باشیم نیاز به استراتژی تبلیغاتی قدرتمند علمی و اثربخش خواهیم داشت.
برای اینکه استراتژیهای تبلیغاتی نام تجاری از رقبا متمایز شده و به نتایج مطلوبی دست یابد، چه اقداماتی میتوان انجام داد؟
اگر میخواهید استراتژی تبلیغاتی برندتان از رقبا متمایز شود، به سراغ آژانسهای خلاق و متفاوت چون بادکوبه بروید. چند اقدام دیگر نیز وجود دارد که میتواند استراتژی تبلیغاتی نام تجاری شما را متفاوت کند که شامل؛ دپارتمان مارکتینگ و معرفی محصولات آگاه و هوشمند در داخل سازمان( نام تجاری ) است، همچنین برقراری یک ارتباط مؤثر و اثربخش و گرم و صحیح بین دپارتمان معرفی محصولات نام تجاری و شرکت تبلیغات است، همچنین اجرای معرفی محصولات و استراتژی بر مبنای تحقیقات و همچنین تحقیقات قبل از LUNCH میتواند نقش مؤثری داشته باشد و بررسی اثربخشی طرح تبلیغاتیهای اجرا شده و برنامههای ارتباطی برای اصلاح روند قبلی مؤثر است. به طور کلی اگر بخواهیم یک گزینه را انتخاب کنیم باید بگوییم ارتباط قوی بین نام تجاری و آژانس، به تنهایی از اثربخشترین کارها خواهد بود.
سخن پایانی
با توجه به صحبتهای آقای بادکوبه، متوجه شدیم که معرفی محصولات اصولی و علمی فرصتهای زیادی را برای رونق بیشتر کسبوکاری که به آن مشغول هستید در اختیار شما قرار میدهد. باید مشتریان هدف را بشناسید و بدانید این افراد در چه مکانهایی حضور دارند و چگونه میتوان افراد بیشتری را با مشخصات مشتریان هدف جذب کرد. سپس منابع کافی را به رسانههای تبلیغاتی مورد نظر اختصاص دهید.
[ad_2]
استراتژی تبلیغاتی، این امکان را مهیا میکند که میتوان ارتباط موثر با مشتریان برقرار کرد و به اهداف مثل افزایش فروش، افزایش شناخت نام تجاری و افزایش وفاداری مشتریان دست یافت. برای این منظور، باید از استراتژیهای مناسب برای معرفی محصولات استفاده کرد، مشتریان جدید را جذب کرد و مشتریان فعلی را حفظ کرد. همچنین، براساس اطلاعات و تحلیل بازار، استراتژیها باید بهبود یابند تا تجربه مثبتی برای مشتریان ایجاد شود و وفاداری آنها به نام تجاری تقویت شود. از طریق ارتباط مؤثر با شرکت تبلیغات و انجام تحلیقات قبل از اجرا میتوان به نتایج مطلوب دست یافت. برای جلب توجه مشتریان در معرض رقبا میتوان به طراحی معرفی محصولات خلاق و متمایز از رقبا متکی بود.