ضرورت آگاه سازی در مورد اثرات تشعشع شبکه موبایل

ضرورت آگاهی بخشی درباره تشعشعات شبکه تلفن همراه


در نشست تخصصی اثرات پرتوگیری شبکه موبایل بر سلامت که در پژوهشگاه مخابرات و تکنولوژی مخابرات برگزار شد، بحث و بررسی درباره مزایا و معایب استفاده از شبکه‌های ارتباطی نسل پنجم، ارائه راهکارهای بهبود سلامت جامعه در این زمینه و همکاری بین بخش‌های فنی مخابراتی و بخش‌هایی که مرتبط با سلامت انسان است، صورت گرفت. همچنین، عملکرد پژوهشگاه ICT در حوزه اثرات پرتوگیری شبکه موبایل بر سلامت مورد بررسی قرار گرفت و نقش پژوهشگاه در پژوهش‌های تشعشعات رادیویی در شبکه‌های سلولی برجسته شد. در انتها، با ارائه راهکارهای مختلف در جهت همگرایی تصمیم‌گیری در این حوزه، به ضرورت تصمیمات موثر برای مفید شدن برای مردم و کشور تأکید شد.

به گزارش دیجیاتور به نقل از پژوهشگاه مخابرات و تکنولوژی مخابرات؛ نشست تخصصی با موضوع اثرات پرتوگیری شبکه موبایل بر سلامت با تمرکز بر نسل پنجم در پژوهشگاه مخابرات و تکنولوژی مخابرات برگزار شد. این نشست با هدف بررسی و تبادل نظر درباره مزایا و معایب استفاده از شبکه‌های ارتباطی نسل پنجم و ارائه راهکارهای بهبود سلامت جامعه در این زمینه تشکیل شد.

در این نشست، نماینده‌هایی از موسسه آموزش عالی، انجمن حفاظت از اشعه، سازمان تنظیم مقررات مخابرات رادیویی، اپراتورها، سازمان انرژی اتمی و یک شرکت پژوهشی حوزه سلامت و جمعی از خبرگان پژوهشگاه در این حوزه حضور داشتند و به بحث و بررسی پیرامون اثرات پرتوگیری شبکه موبایل بر سلامت با تمرکز بر نسل پنجم پرداختند.

در ابتدای جلسه گزارشی از عملکرد پژوهشگاه ICT در خصوص اقدامات انجام شده در حوزه اثرات پرتوگیری شبکه موبایل بر سلامت ارائه شد و در ادامه سید محمد رضوی زاده رئیس پژوهشگاه مخابرات و تکنولوژی مخابرات ضمن معرفی و بیان عملکرد پژوهشگاه ICT، اظهار کرد: پژوهشگاه در حقیقت بازوی پژوهشی وزارت مخابرات است، به طوری که فعالیت‌های پژوهشی وزارت مخابرات در این مرکز صورت می‌گیرد البته همواره در تلاش هستیم که نقش مؤثری در کل جامعه آی‌سی‌تی کشور داشته باشیم به عنوان مثال برگزاری همین جلسه که نمایندگان سازمان‌های مختلف در آن حضور دارند.

وی همچنین با اشاره به رشد فناوری‌های ارتباطی به ویژه شبکه‌های موبایل، افزود: امروزه با توجه به رشد فناوری‌های ارتباطی، استانداردسازی در این حوزه نیز رشد کرده است و نسبت به ۱۰ سال پیش، رگولاتوری بسیار پیشرفته‌تر شده است، اما هنوز به پژوهش در این حوزه باید ادامه داد.

رضوی زاده تصریح کرد: علاوه بر تحقیق و پژوهش در این حوزه بسیار مهم که سلامت مردم در میان است، همکاری متقابل بین رشته‌ای می‌بایست بین بخش‌های فنی مخابراتی و بخش‌هایی که مرتبط با سلامت انسان است شکل گیرد، تا بتوانیم دغدغه‌های موجود در جامعه نسبت به موضوع این جلسه را برطرف کنیم.

رئیس پژوهشگاه مخابرات و تکنولوژی مخابرات، همچنین با اشاره به موضوع اطلاع رسانی و توجیه پذیری در جامعه نسبت به این پدیده، بیان کرد: این دغدغه در جامعه فقط برای کشور ما نیست و در همه دنیا وجود دارد، و ما ضمن اینکه باید برای این دغدغه‌ها پاسخ داشته باشیم، باید اطلاع رسانی درستی نیز انجام دهیم.

رضوی زاده با اشاره به جایگاه پژوهشگاه در بحث پژوهش‌های تشعشعات رادیویی در شبکه‌های سلولی، گفت: ما در پژوهشگاه با برگزاری این چنین جلسات هم اندیشی سعی داریم تا این موضوعات را از نظر فنی و علوم درمانی مورد بررسی بیشتر قرار دهیم، زیرا این موضوع بسیار مهمی در جامعه است و اگر نیاز باشد تصمیمی در بخش حاکمیت در این خصوص صورت بگیرد خروجی همین جلسات است؛ باید تصمیماتی گرفته شود که برای مردم و کشور مفید واقع شود.

گفتنی است در این هم اندیشی متخصصان سلامت در جامعه نیز حضور داشتند و این موضوع را از منظر خود مورد بررسی قرار دادند و در پایان با ارائه راهکارهای مختلف بر ضرورت همگرایی تصمیم‌گیری در این حوزه تأکید کردند. همچنین مدیران بخش‌های مخابرات رادیویی در پژوهشگاه مخابرات و تکنولوژی مخابرات ضمن دریافت پیشنهادات مطرح شده در جلسه، پیگیری‌های لازم را انجام خواهند داد و از نقطه نظرات متخصصان حوزه علوم علوم درمانی نیز بهره لازم گرفته شد.


نشست تخصصی در مورد اثرات پرتوگیری شبکه موبایل بر سلامت با تمرکز بر نسل پنجم در پژوهشگاه مخابرات و تکنولوژی مخابرات برگزار شد. در این نشست، نماینده‌هایی از موسسه آموزش عالی، انجمن حفاظت از اشعه، سازمان تنظیم مقررات مخابرات رادیویی، اپراتورها، سازمان انرژی اتمی و یک شرکت پژوهشی حوزه سلامت و جمعی از خبرگان پژوهشگاه در این حوزه حضور داشتند و به بحث و بررسی پیرامون اثرات پرتوگیری شبکه موبایل بر سلامت با تمرکز بر نسل پنجم پرداختند. در ابتدای جلسه، گزارشی از عملکرد پژوهشگاه ICT در خصوص اثرات پرتوگیری شبکه موبایل بر سلامت ارائه شد و سید محمد رضوی زاده رئیس پژوهشگاه مخابرات و تکنولوژی مخابرات معرفی و بیان عملکرد پژوهشگاه ICT را توضیح داد. رضوی زاده با اشاره به رشد فناوری‌های ارتباطی به ویژه شبکه‌های موبایل، اظهار کرد که علاوه بر تحقیق و پژوهش در این حوزه، همکاری بین بخش‌های فنی مخابراتی و بخش‌هایی که مرتبط با سلامت انسان است بسیار مهم است. رئیس پژوهشگاه مخابرات و تکنولوژی مخابرات تاکید کرد که اطلاع رسانی و توجیه پذیری در جامعه نیز بسیار مهم است و باید با راهکارهای متناسب پاسخگوی دغدغه‌های جامعه باشیم. او همچنین تصریح کرد که با برگزاری نشست‌هایی مانند این هم اندیشی، موضوعات مرتبط با تشعشعات رادیویی در شبکه‌های سلولی را از نظر فنی و علوم درمانی بررسی می‌کنند و تصمیمات مناسبی را برای مردم و کشور اتخاذ می‌کنند. همچنین متخصصان سلامت در جامعه نیز در این هم اندیشی حاضر بوده‌اند و در انتها، با تأکید بر ضرورت همگرایی تصمیم‌گیری در این حوزه، ارائه راهکارهای متنوع انجام شد. همچنین مدیران بخش‌های مخابرات رادیویی در پژوهشگاه مخابرات و تکنولوژی مخابرات پیگیری‌های لازم را انجام خواهند داد و نقطه نظرات متخصصان حوزه علوم علوم درمانی نیز مورد توجه قرار می‌گیرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *