فروش خارجی کالاهای صنعتی به بازار ۳۸۰ میلیارد دلاری اوراسیا

صادرات کالاهای صنعتی به بازار ۳۸۰ میلیارد دلاری اوراسیا


محمدصادق قنادزاده، معاون کسب و کارهای بین‌الملل سازمان توسعه بازرگانی ایران، در یک مصاحبه رادیویی درباره موافقتنامه بازرگانی آزاد بین ایران و پنج کشور عضو اتحادیه اوراسیا صحبت کرد. او اعلام کرد که این موافقتنامه به تازگی به امضا رسیده است و هر ۶ کشور باید آن را برای تصویب در مجالس خود ابلاغ کنند. این موافقتنامه اولین موافقتنامه بازرگانی آزاد چند جانبه جمهوری اسلامی ایران است و حضور در بازار ۳۸۰ میلیارد دلاری کشورهای اتحادیه اوراسیا را به معنای گشایش پنجره بزرگی به روی دانش مالی کشور خواند. قنادزاده همچنین تاکید کرد که توسعه سریع لجستیک و زیرساخت‌های ترانزیت و ترانزیت از موضوعاتی است که برای بازرگانی با اتحادیه اوراسیا باید مورد توجه قرار گیرند و بخش خصوصی هم باید در این زمینه فعال شود.

به گزارش دیجیاتور، محمدصادق قنادزاده معاون کسب و کارهای بین‌الملل سازمان توسعه بازرگانی ایران در مصاحبه رادیویی درباره روند موافقتنامه جمهوری اسلامی ایران و اتحادیه اورسیا اظهار کرد: موافقتنامه بازرگانی آزاد بین ایران و پنج کشور عضو اتحادیه مالی اوراسیا که حاصل یک کار مفصل ملی بود در مطالعات تاریخی ۴ دی ماه سال جاری به امضا رسید.

وی با اشاره به اینکه هر ۶ کشور باید این موافقتنامه و سند را برای ابلاغ و اجرایی شدن در مجالس خود به تصویب برسانند، افزود: این موافقتنامه اولین سند بازرگانی آزاد چند جانبه جمهوری اسلامی ایران است و تمرین خوبی برای موافقتنامه‌های چند جانبه در کشور به شمار می‌رود.

معاون کسب و کارهای بین الملل سازمان توسعه بازرگانی ایران با اشاره به روابط حکومتی چندجانبه گرایی و توسعه مخابرات بین المللی حکومت سیزدهم، گفت: ما عضو پیمان‌های چند جانبه متعددی در دنیا شدیم که همگی از ظرفیت‌های مالی و تجاری خوبی برخوردار هستند.

قناد زاده امضای موافقتنامه با اتحادیه اوراسیا را یکی از بهترین تمرین‌ها برای توسعه موافقتنامه‌های چند جانبه دانست و اظهار کرد: ما از کشورهای عضو این اتحادیه، نهاده‌ها و مواد اولیه و کالاهای اساسی را وارد کشورمان می‌کنیم و در عوض می‌توانیم کالاهای با ارزش افزوده بالاتر و کالاهای صنعتی و تولیدی را به آن‌ها صادر کنیم.

وی حضور در بازار ۳۸۰ میلیارد دلاری کشورهای اتحادیه اوراسیا را به معنای گشایش پنجره بزرگ به روی دانش مالی کشور خواند و افزود: ما در این توافقنامه، تعرفه ۸۷ درصد کد کالاهای تجاری را صفر می‌کنیم و دیوار تعرفه از جلوی صادرکنندگان ایرانی و صادرکنندگان پنج کشور برداشته می‌شود.

ضرورت توسعه سریع لجستیک

معاون کسب و کارهای بین الملل سازمان توسعه بازرگانی ایران ضرورت توسعه سریع لجستیک را متذکر شد و گفت: زیرساخت‌های ترانزیت و ترانزیت از موضوعات جدی است که حتماً باید برای آن فکر شود و موضوع دیگر هم زیرساخت‌های نقل و انتقال مالی است که البته تا مقدار زیادی با کشور روسیه حل شده و در دستور کار است.

قناد زاده با اشاره به اهمیت و ضرورت ارتباط گرفتن با بدنه تجاری کشورهای عضو اتحادیه اوراسیا عنوان کرد: سازمان توسعه بازرگانی برنامه ویژه‌ای برای تبادل هیئت‌های تجاری و حضور ما در نمایشگاه‌های کشورها و حضور کشورها در نمایشگاه‌های بین المللی تدارک دیده تا فضای شناخت را ایجاد کند.

وی به همکاری بخش خصوصی در موافقتنامه اوراسیا اشاره کرد و افزود: ریل گزاری‌ها توسط حکومت انجام شده و ما از این به بعد باید شاهد فعال شدن بخش خصوصی در این زمینه باشیم.


موافقتنامه بازرگانی آزاد بین ایران و پنج کشور عضو اتحادیه مالی اوراسیا به امضا رسید. این موافقتنامه اولین سند بازرگانی آزاد چند جانبه جمهوری اسلامی ایران است و تمرین خوبی برای موافقتنامه‌های چند جانبه در کشور به شمار می‌رود. علاوه بر این، بازرگانی بین‌الملل نهاده‌ها و مواد اولیه و کالاهای اساسی از کشورهای عضو اتحادیه اوراسیا به ایران انجام می‌شود و در عوض، کالاهای با ارزش افزوده بالاتر و کالاهای صنعتی و تولیدی ایران به این کشورها صادر می‌شود. توافقنامه این امکان را فراهم می‌کند که تعرفه‌های تجاری برای تعداد زیادی از کد کالاها صفر شود و دیوار تعرفه از جلوی صادرکنندگان ایرانی و صادرکنندگان پنج کشور برداشته شود. به منظور تسهیل و تسریع لجستیک، زیرساخت‌های ترانزیت و ترانزیت باید توسعه یابد و همچنین زیرساخت‌های نقل و انتقال مالی نیز باید تقویت شود. سازمان توسعه بازرگانی نیز برنامه‌هایی برای تبادل هیئت‌های تجاری و حضور در نمایشگاه‌های کشورهای عضو اتحادیه اوراسیا را اجرا خواهد کرد. همچنین همکاری بخش خصوصی در این موافقتنامه باید فعال شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *