فروش خارجی تجهیزات ساخت و ساز تراشه از هلند به چین متوقف شده است.

صادرات تجهیزات تراشه سازی هلند به چین متوقف شد


شرکت هلندی ولدهوون اعلام کرد که حکومت هلند مجوز فروش خارجی سیستم های لیتوگرافی NXT:2050i و NXT:2100i را لغو کرده است. این تصمیم موجب تأثیر بر روی گروهی از مشتریان در چین می شود. ASML، که یکی از برترین شرکت ها در زمینه سیستم های لیتوگرافی است، اعلام کرد که قوانین فروش خارجی جدید آمریکا تأثیر زیادی روی چشم انداز مالی سال 2023 نداشته است. در سال های گذشته، چین سومین بازار بزرگ محصولات ASML بود، اما در سومین سه ماهه سال 2023، چین به عنوان بزرگترین وارد کننده محصولات این شرکت شناخته شد. آمریکا قوانین جدیدی را در سال 2023 اعمال کرد که به حکومت آمریکا اجازه می داد فروش خارجی ماشین های Twinscan NXT1930Di را در صورت وجود هر قطعه آمریکایی محدود کند. در ادامه، وزیر بازرگانی هلند به چالش کشیده شد تا بررسی کند آیا آمریکا به درستی عمل کرده است یا خیر. ASML اعلام کرد که در گفتگوهای دیپلماتیک با حکومت آمریکا در مورد محدودیت های فروش خارجی بیشتر توضیحات دریافت کرده است و متعهد است قوانین و مقررات مربوط به فروش خارجی را رعایت کند.

به گزارش دیجیاتور به نقل از رویترز، شرکت هلندی«ولدهوون» اعلام کرد محموله های مذکور حاوی نوع خاصی از سیستم های لیتوگرافی بوده اند. در بیانیه شرکت آمده است: حکومت هلند اخیرا مجوز محموله های NXT:2050i وNXT:2100i سیستم های لیتوگرافی در 2023 میلادی را لغو کرده است. البته این اقدام روی فعالیت گروه کوچکی از مشتریان در چین تاثیر می گذارد.

ASML شرکت برتر بازار در حوزه سیستم های لیتوگرافی است. این سیستم ها از لیزر برای ایجاد مدار تراشه ای استفاده می کنند. این شرکت هلندی پیش بینی نمی کند فرایند لغو مجوز فروش خارجی یا محدودیت های صادراتی اخیر آمریکا تاثیر محسوسی روی چشم انداز مالی 2023 آن داشته باشد.

در سال های اخیر چین پس از تایوان و کره جنوبی، سومین بازار بزرگ محصولات ASML بوده است اما در سه ماهه سوم 2023 میلادی چین مهم ترین وارد کننده محصولات این شرکت بود به طوریکه 46 درصد محصولات شرکت به چین فروخته می شد.

آمریکا در 2023 میلادی قوانین جدیدی وضع کرد که به حکومت این کشور اجازه می داد فروش خارجی ماشین های Twinscan NXT1930Di شرکت ASML را در صورت وجود هرگونه قطعه آمریکایی، محدود کند.

مدت کوتاهی پس از این امر، قانونگذاران هلندی وزیر بازرگانی کشور را به چالش کشیدند تا دریابند آیا آمریکا در وضع قوانین یک سویه برای فروش خارجی یکی دیگر از تجهیزات تراشه سازیASMLبه چین به درستی عمل کرده است یا خیر.

این شرکت هلندی در بیانیه ای اعلام کرد: ASMLدر گفتگوهای دیپلماتیک اخیر با حکومت آمریکا توضیحات بیشتری درباره گستره و تاثیر قوانین کنترل فروش خارجی این کشور دریافت کرده است. ASML به طور کامل با تمام قوانین قابل اجرا و مقررات از جمله محدودیت های صادراتی در کشورهایی متعهد است که در آنها فعالیت می کند.


تصمیم حکومت هلند برای لغو مجوز فروش خارجی سیستم های لیتوگرافی NXT:2050i و NXT:2100i تاثیری بر فعالیت گروه کوچکی از مشتریان در چین داشته است. شرکت ASML، شرکت برتر در حوزه سیستم های لیتوگرافی، پیش بینی نمی کند که لغو مجوز فروش خارجی یا محدودیت های صادراتی استرالیا تاثیر قابل توجهی بر چشم انداز مالی سال 2023 خواهد داشت. چین، پس از تایوان و کره جنوبی، سومین بازار بزرگ محصولات ASML بوده است؛ چین مهمترین وارد کننده محصولات ASML بوده و در سومین سه ماهه سال 2023، 46 درصد محصولات این شرکت به چین صادر می شد. قوانین جدید آمریکا در سال 2023 اجازه می دادند که در صورت وجود هرگونه قطعه آمریکایی، فروش خارجی ماشین های Twinscan NXT1930Di را محدود کنند. در پی این مقررات، قانونگذاران هلندی وزیر بازرگانی آمریکا را به چالش کشیدند تا مشخص شود آیا آمریکا قوانین یک سویه برای فروش خارجی تجهیزات تراشه سازی ASML به چین به درستی اجرا کرده است یا خیر. در نتیجه گفتگوهای دیپلماتیک اخیر، ASML توضیحات بیشتری درباره گستره و تاثیر قوانین فروش خارجی آمریکا دریافت کرده است و تعهد دارد به تمام قوانین قابل اجرا و مقررات صادراتی در کشورهایی که در آنها فعالیت می کند، پایبند باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *