بررسی سینمای عباس کیارستمی و تأثیر جهانی شدن آثارش

سینمای عباس کیارستمی و فراید جهانی شدن آثارش بررسی شد


در دومین نشست از سلسله نشست‌های معماری معاصر، با موضوع «معماری و هنر هفتم»، به تأملی در آثار خلاقانه هنر هفتم و معماری پرداخته شد. این نشست با حضور مدرسان هنر هفتم و معماری برگزار شده و بحث و تبادل نظر درباره اصالت فرهنگی در فضای معماری و تبیین آثار عباس کیارستمی انجام شد. تأکید شده است که نشست های تخصصی این نوع موضوعات را برای دانشگاهیان و حرفه‌ایان برگزار کرده و اهمیت تاثیرگذاری هنر هفتم و معماری بر یکدیگر را برجسته کرده اند.

‎به گزارش خبرنگار دیجیاتور، در دومین نشست از سلسله نشست‌های معماری معاصر که با همکاری انجمن سینمای جوانان ایران دفتر انزلی و به میزبانی گروه آثار خلاقانه و معماری صفه برگزار می‌شود، «معماری و هنر هفتم» با تأملی در ۲ ساحت هنری هنر هفتم و معماری مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.

در این نشست که ۲۶ بهمن برگزار شد، سعید نجاتی فیلمساز و مدرس هنر هفتم، بهرنگ دریای لعل معمار و پژوهشگر، علیرضا قلی‌نژاد معمار و پژوهشگر و سعیده پورعلی به عنوان دبیر نشست‌ها، حضور داشتند.

در این نشست، اصالت فرهنگی در فضای معماری با خوانشی از اثر سینمایی‌های سه گانه عباس کیارستمی شامل «خانه دوست کجاست؟»، «زندگی و دیگر هیچ» و «زیر درختان زیتون» تبیین شد و این آثار عباس کیارستمی فیلمساز فقید کشورمان، محور اصلی گفت‌وگوها را تشکیل می‌داد.

سعیده پورعلی دبیر نشست گفت: نشست های تخصصی در راستای گردهم آمدن سینماگران و معماران معاصر فارغ از چارچوب‌های مرسوم، جهت گفت‌وگو، هم اندیشی، بازاندیشی درباره تجربه‌ها، آموخته‌ها و یافته‌های معماری و هنر هفتم با تاکید و بهره گیری از تجربه‌های حرفه‌ای و اجرایی متخصصان و اساتید برجسته دانشگاهی برگزار می شود.

در ادامه، زهره زمانی رییس انجمن سینمای جوانان انزلی نیز به محورهای مشترک ۲ حوزه هنر هفتم و معماری پرداخت.

بهرنگ دریای لعل نیز با محوریت تبیین اصالت فرهنگی در فضای معماری با خوانشی از اثر سینمایی‌های سه گانه عباس کیارستمی یعنی «خانه دوست کجاست؟»، «زندگی و دیگر هیچ» و «زیر درختان زیتون» به تحلیل این آثار و فرآیند جهانی شدن آن‌ها پرداخت و به برخی مولفه‌های تاثیرگذار بر جهانی شدن آثار کیارستمی اشاره کرد.

سعید نجاتی نیز در ادامه به تحلیل و بررسی این دیدگاه‌ها و ارتباط این ۲ آثار خلاقانه با یکدیگر پرداخت و گفت: انتخاب لوکیشن بر مبنای شخصیت، نظریه جغرافیای خلاقه مکتب مونتاژ شوروی، شیوه دکوپاژ و میزانسن فیلمسازان بر مبنای معماری لوکیشن و همچنین ارتقا و پیشرفت هر کدام از این حوزه ها در کنار ویژگی هایی که در سینمای کیارستمی مشهود است، قرار می‌گیرد که نشان از تاثیر متقابل هنر هفتم و معماری دارد.

علیرضا قلی نژاد معمار و پژوهشگر نیز به ظرفیت‌های معماری ایرانی (به ویژه گیلانی)، شباهت‌های معماری و هنر هفتم و تطبیق وضعیت سینمای ایران و معماری ایران در مقیاس جهانی اشاره کرد و با تاکید بر این‌که اثر سینمایی را می توان به مثابه یک سند تاریخی دانست، گفت: هنر هفتم بستری بدیع برای بازخوانی رابطه کالبد و روان شهر معاصر است. ارتباط مستمر شهر و هنر هفتم بر اهمیت تاثیرگذاری و تاثیرپذیری توامان بر شهرسازی و معماری افزوده است؛ همچنین دانش و آگاهی در زمینه معماری می‌تواند سینماگر را در ساختن اثری بهتر یاری رساند.

همچنین، در خلال این گفت‌وگوها، مهمانان حاضر در نشست نیز با طرح پرسش‌هایی مرتبط درباره ارتباط هنر هفتم و معماری، شباهت‌ها و تفاوت‌های این ۲ عرصه را مورد توجه و نقد قرار دادند و ‎حضور مسؤولان و اساتید پیشکسوت در عرصه معماری، شهرسازی و هنر هفتم زمینه بسط موضوعات مطرح شده را بیشتر فراهم کرد.


با همکاری انجمن سینمای جوانان ایران دفتر انزلی و به میزبانی گروه آثار خلاقانه و معماری صفه برگزار می‌شود، «معماری و هنر هفتم» با تأملی در ۲ ساحت هنری هنر هفتم و معماری مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.
در این نشست که ۲۶ بهمن برگزار شد، سعید نجاتی فیلمساز و مدرس هنر هفتم، بهرنگ دریای لعل معمار و پژوهشگر، علیرضا قلی‌نژاد معمار و پژوهشگر و سعیده پورعلی به عنوان دبیر نشست‌ها، حضور داشتند.
در این نشست، اصالت فرهنگی در فضای معماری با خوانشی از اثر سینمایی‌های سه گانه عباس کیارستمی شامل «خانه دوست کجاست؟»، «زندگی و دیگر هیچ» و «زیر درختان زیتون» تبیین شد و این آثار عباس کیارستمی فیلمساز فقید کشورمان، محور اصلی گفت‌وگوها را تشکیل می‌داد.
سعیده پورعلی دبیر نشست گفت: نشست های تخصصی در راستای گردهم آمدن سینماگران و معماران معاصر فارغ از چارچوب‌های مرسوم، جهت گفت‌وگو، هم اندیشی، بازاندیشی درباره تجربه‌ها، آموخته‌ها و یافته‌های معماری و هنر هفتم با تاکید و بهره گیری از تجربه‌های حرفه‌ای و اجرایی متخصصان و اساتید برجسته دانشگاهی برگزار می شود.
در ادامه، زهره زمانی رییس انجمن سینمای جوانان انزلی نیز به محورهای مشترک ۲ حوزه هنر هفتم و معماری پرداخت.
بهرنگ دریای لعل نیز با محوریت تبیین اصالت فرهنگی در فضای معماری با خوانشی از اثر سینمایی‌های سه گانه عباس کیارستمی یعنی «خانه دوست کجاست؟»، «زندگی و دیگر هیچ» و «زیر درختان زیتون» به تحلیل این آثار و فرآیند جهانی شدن آن‌ها پرداخت و به برخی مولفه‌های تاثیرگذار بر جهانی شدن آثار کیارستمی اشاره کرد.
سعید نجاتی نیز در ادامه به تحلیل و بررسی این دیدگاه‌ها و ارتباط این ۲ آثار خلاقانه با یکدیگر پرداخت و گفت: انتخاب لوکیشن بر مبنای شخصیت، نظریه جغرافیای خلاقه مکتب مونتاژ شوروی، شیوه دکوپاژ و میزانسن فیلمسازان بر مبنای معماری لوکیشن و همچنین ارتقا و پیشرفت هر کدام از این حوزه ها در کنار ویژگی هایی که در سینمای کیارستمی مشهود است، قرار می‌گیرد که نشان از تاثیر متقابل هنر هفتم و معماری دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *