ساخت و ساز قطار مترو ملی با ۳ واگن پرسرعت و ۱۱۳ عدد قطار

ساخت رام قطار ۳ واگنه پرسرعت و ۱۱۳ فروند قطار مترو ملی


در این متن آمده است که در حال حاضر در مرحله تدوین تفاهم نامه برای ساخت و ساز قطار ۳ واگنه پرسرعت دیزلی_برقی در خطوط راه آهن هستند. با توجه به تجربه ساخت و ساز قطار مترو ملی با داخلی سازی ۸۵ درصدی و اخذ مجوز سیر از بالاترین مراجع استاندارد اروپایی، این قطار پرسرعت نیز با استفاده از توانمندی شرکت‌های دانش بنیان و با حمایت مالی و حاکمیتی ساخت و ساز خواهد شد. وزارت صمت در صدد استفاده از توانمندی‌های داخلی برای ساخت و ساز محصول جدید بوده و تاکید شده است که هزینه ساخت و ساز در پروتوتایپ کمتر از نمونه‌ی تجاری است. همچنین آمده است که با وجود ۶ شرکت تولیدکننده داخلی، در ساخت و ساز واگن باری به خودکفایی رسیده ایم. علاوه بر این، برنامه ریزی برای داخلی سازی تا ۶۵ درصدی لوکوموتیو در ۵ سال آینده وجود دارد و توان ساخت و ساز سالانه بیش از ۱۵۰ دستگاه لوکوموتیو در کشور وجود دارد. همچنین اشاره شده است که قطعات و زیرساخت‌های مترو ملی بیش از ۸۸ درصد آنها داخلی سازی خواهند شد. در نهایت اعلام شده است که با همت سازماندهی شهری تهران و مترو قرار است ۱۱۳ فروند قطار مترو ملی ساخته شود که این ساخت و ساز به همراه اشتغالزایی قابل توجهی خواهد بود.

به گزارش دیجیاتور، روح الله ارجمندی مدیرکل دفتر صنایع ریلی و دریایی وزارت صمت در گفت و گوی تلویزیونی اظهار کرد: هم اکنون در مرحله تدوین تفاهم نامه رام قطار ۳ واگنه پرسرعت دیزلی برقی برای استفاده در خطوط راه آهن هستیم.

وی با اشاره به توانمندی متخصصان داخلی گفت: با توجه به تجربه ساخت و ساز قطار مترو ملی با داخلی سازی ۸۵ درصدی و اخذ مجوز سیر از بالاترین مراجع استاندارد اروپایی، این رام قطار پرسرعت دیزلی_برقی نیز با اتکا به توانمندی شرکت‌های دانش بنیان و با حمایت‌های مالی و حاکمیتی کمتر از ۳ سال ساخت و ساز خواهد شد.

ارجمندی در خصوص مزیت ساخت و ساز قطارهای پرسرعت در کشور به جای بازرگانی بین‌الملل آن، گفت: هم اکنون زیست بومی از توانمندان ساخت و ساز قطار ملی و مترویی تشکیل شده و وزارت صمت درصدد استفاده از توانمندی‌های موجود برای ساخت و ساز محصول جدید به جای بازرگانی بین‌الملل است؛ قطعاً هزینه ساخت و ساز رام قطار در پیش نمونه (پروتوتایپ) کمتر از نمونه تجاری است بنابراین در ساخت و ساز انبوه هزینه بسیار کاهش می‌یابد.

مدیرکل دفتر صنایع ریلی و دریایی وزارت صمت با اشاره به منع بازرگانی بین‌الملل واگن باری، گفت: در ساخت و ساز این نوع واگن با وجود ۶ شرکت تولیدکننده داخلی به خودکفایی رسیده‌ایم.

وی به تأمین واگن مسافری از سوی ۳ شرکت داخلی اشاره کرد و افزود: این شرکت‌ها توانایی ساخت سالانه بیش از ۵۰۰ دستگاه واگن مسافری را در برنامه جاری و توسعه‌ای خود دارند که قابل افزایش است.

بومی سازی ۸۵ درصدی ساخت و ساز واگن مسافری

ارجمندی از برنامه ریزی برای داخلی سازی تا ۶۵ درصدی لوکوموتیو در ۵ سال آینده خبر داد و گفت: به همت متخصصان ایرانی هم اکنون توان ساخت و ساز سالانه بیش از ۱۵۰ دستگاه لوکوموتیو در کشور وجود دارد که این تعداد قابل افزایش به ۲۵۰ دستگاه در سال است، البته همکاری‌های مشترکی هم به منظور ساخت و ساز مشترک و انتقال فناوری در این زمینه داشته‌ایم که به این ظرفیت افزوده خواهد شد.

مدیرکل دفتر صنایع ریلی و دریایی وزارت صمت به بومی سازی بیش از ۸۵ درصدی ساخت و ساز واگن مسافری اشاره کرد و گفت: قطار مترو ملی با دانش فنی ۸۵ درصدی برای نخستین بار در کشور از سوی وزارت صمت، معاونت فناوری ریاست جمهوری، شرکت‌های دانش بنیان و مجموعه دانشگاهی، طراحی به بهره برداری رسید.

به گفته ارجمندی، در مجموع حدود ۸۸ درصد قطعات و زیرسامانه‌های مترو ملی داخلی سازی خواهد شد.

وی از برنامه ساخت ۱۱۳ فروند قطار مترو ملی به همت سازماندهی شهری تهران و مترو خبر داد و گفت: این میزان ساخت و ساز قطعاً برای شرکت‌های داخلی اشتغالزایی به همراه دارد.


در مجموع، نتیجه این متن بیان می‌کند که در حال حاضر در مرحله تدوین تفاهم نامه برای ساخت و ساز قطار پرسرعت دیزلی_برقی در خطوط راه آهن هستیم. با کمک توانمندی‌های داخلی و با استفاده از تجربه ساخت و ساز قطارهای مترو ملی، ساخت و ساز این قطار پرسرعت نیز در کمتر از ۳ سال امکان‌پذیر است. وزارت صمت قصد دارد از توانمندی‌های داخلی کشور برای ساخت و ساز قطارهای پرسرعت استفاده کند تا هزینه ساخت و ساز کاهش یابد. در حال حاضر، ساخت و ساز واگن باری نیز با توجه به ۶ شرکت تولیدکننده داخلی به خودکفایی رسیده است. علاوه بر این، برنامه ریزی برای داخلی سازی لوکوموتیوها نیز صورت گرفته است تا در آینده بتوانیم بیش از۸۵ درصد آنها را در داخل کشور ساخت و ساز کنیم. همچنین برنامه ساخت ۱۱۳ فروند قطار مترو ملی نیز به عمل آمده است که در نتیجه آن میزان اشتغال زایی در شرکت‌های داخلی افزایش خواهد یافت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *