خطرات فساد و ارزپاشی بی رویه در موتور و مونتاژ چای دبش
0 نظر
ابوالفضل حجازی، رئیس پیشین انجمن موتورسیکلت ایران، در گفتوگو با خبرنگار دیجیاتور ، اظهار کرد که در حال حاضر موتورسیکلت در ایران فقط به صورت مونتاژ ساخت و ساز میشود و در بخش ساخت و ساز این محصول ۴ پله هم عقب افتادهاند. وی همچنین هشدار داد که فساد در حوزه موتورسیکلت بیداد میکند و از لابیهای گسترده برای دریافت ارز به تصویر کشیده و از ارزهای دریافتی برای خرید هتل و… استفاده میشود. مصرف واقعی ارز موتورسیکلت در سال کمتر از ۲۰۰ هزار دستگاه است اما به دلیل تخصصی شده و بیرویهی دریافت ارز، موتور سیکلت با قساطهای طولانی به مردم فروخته میشود که باعث میشود موتور از حالت مصرفی خارج شده و به عبارتی خریداران به صورت مجانی ارز را دریافت کنند. او اضافه کرد که اگر ارز به درستی تحویل کارخانه داران شود، قیمت موتور سیکلت ۷۰ درصد کاهش مییابد و تأکید کرد که حکومت به شرکتهای کوچک ارز نمیدهد و این شرکتها در حال خروج از شبکه ساخت و ساز هستند.
ابوالفضل حجازی رئیس پیشین انجمن موتورسیکلت ایران در گفتوگو با خبرنگار دیجیاتور در مورد میزان عمق ساخت داخل موتورسیکلت در کشور اظهار کرد: در حال حاضر موتورسیکلت فقط به صورت مونتاژ ساخت و ساز میشود و متأسفانه در این حکومت در بخش ساخت و ساز این محصول ۴ پله هم عقب افتادیم.
وی افزود: یک شرکت در ایران ۲۰۰ میلیون دلار ارز نیما میگیرد و ارز را هم برای خرید هتل و… از کشور خارج میکند به گونهای که مشخص نیست این پول کجا میرود. در مقابل شرکتی داریم که از ابتدای سال به دلیل مشکلات مالی تعطیل شده و هیچ ارزی هم نمیگیرد.
هشدار نسبت به تکرار فساد چای دبش در موتورسازی
حجازی ادامه داد: این ارزها با لابیهای گسترده در اختیار این شرکتها قرار میگیرد و اگر روال به همین شکل تداوم یابد به زودی شاهد بروز تخلفاتی مشابه چای دبش در تولیدی موتورسیکلت خواهیم بود.
وی تصریح کرد: کسانی که این ارزها را میگیرند بسیار فناوری طراحی شده جلو میروند و معرفی محصولات وسیعی هم دارند. در مقابل شرکتی داریم که به دلیل تأخیر در دریافت ۱۰۰ هزار دلار ارز بیش از ۷ ماه است که قطعاتش در گمرک مانده است.
این فعال صنعتی با بیان اینکه فساد در حوزه موتورسیکلت بیداد میکند، گفت: در حال حاضر در حد یک لاستیک ساخت و ساز میکنیم و مابقی تجهیزات و قطعات ساخت و ساز این محصول وارداتی است.
حجازی اضافه کرد: ۱۵ سال پیش در بخش موتورسیکلت بیش از ۶۰ درصد ساخت و ساز داخل داشتیم اما هم اکنون ساخت و ساز موتورسیکلت مونتاژی شده است. فساد در سیستم تخصیص ارز باعث شده که به این روز بیفتیم. برخی کارخانجاتشان تعطیل شده و برخی به صورت بی رویه ارز میگیرند و در قالب ۳۰ قسط موتور میفروشند.
وی تصریح کرد: چرا باید ارزپاشی های بی رویه و بی حساب در تولیدی موتورسیکلت داشته باشیم که باعث خروج ارز در کشور و مونتاژ بیش از نیاز شود؟ مصرف واقعی موتورسیکلت در سال کمتر از ۲۰۰ هزار دستگاه است اما با فروش اقساطی طولانی، مردم برای حفظ سرمایه موتور می خرند و موتور از حالت مصرفی بودن خارج شده است.
کل مصرف واقعی ارز موتور ۱۵۰ تا ۲۰۰ میلیون دلار است
حجازی ادامه داد: در حال حاضر سالانه نزدیک به یک هزار میلیارد دلار ارز به چند نفر در حوزه موتورسیکلت پرداخت میشود در حالی که اگر جیره بندی و برنامه ریزی منظم بدون لابی در تخصیص ارز داشته باشیم کل مصرف ارز موتورسیکلت بین ۱۵۰ تا ۲۰۰ میلیون دلار در سال است.
وی افزود: چه اتفاقی افتاده که ناگهان مصرف ارز ۱۰ برابر شده و عمق ساخت ساخت و ساز داخل کمتر از ۱۰ درصد شده است؟ نکته این است که به بهانه اینکه در داخل مونتاژ میکنند معافیتهایی را نیز میگیرند.
کاهش ۷۰ درصدی قیمت موتور با تخصیص درست ارز
رئیس پیشین انجمن موتورسیکلت ایران اضافه کرد: در حال حاضر متأسفانه هزینه ساخت و ساز موتور سیکلت در کشور بالا رفته و هم اکنون میانگین قیمت موتورسیکلت بین ۷۰ تا ۴۰۰ میلیون تومان است در حالی که اگر ارز به درستی تحویل کارخانه داران شود قیمت موتور سیکلت ۷۰ درصد کاهش مییابد.
وی تاکید کرد: حکومت به شرکتهای کوچک ارز نمیدهد و این شرکتها در حال خروج از شبکه ساخت و ساز هستند و چند شرکتی که ارز میگیرند با ۲۰۰ درصد سود محصولات خود را میفروشند. سامانه فساد بسیار گسترده است و به این راحتیها قابل ردیابی نیست و خشک کردن ریشه کار سختی است.
ابوالفضل حجازی در گفتو گو با خبرنگار دیجیاتور در مورد میزان عمق ساخت داخل موتورسیکلت در کشور اظهار کرد که در حال حاضر فقط موتورسیکلت به صورت مونتاژ ساخت و ساز میشود و در بخش ساخت و ساز این محصول ۴ پله هم عقب افتادهاند. وی ادامه داد که یک شرکت در ایران ۲۰۰ میلیون دلار ارز نیما میگیرد و ارز را برای خرید هتل و… از کشور خارج میکند و این امر ناشناخته است که این پول کجا میرود. او همچنین هشدار داد که اگر روند دادوستدار به همین شکل ادامه پیدا کند تخلفات مشابه فساد چایدبش در تولیدی موتورسیکلت بروز خواهد کرد.