رییس تصمیم گرفت به جای ایستادن در برابر نتفلیکس، فینچر را دلتنگ می‌کند.

رییس کن ایستادن برابر نتفلیکس را لازم دانست/ دلتنگ فینچر هستیم


در این متن، تیری فرمو رییس جشنواره اثر سینمایی کن در گفت‌وگو با روبن اوستلوند، برنده ۲ نخل طلای کن، درباره اعتقاد خود به نمایش اثر سینمایی‌ها بر پرده بزرگ و عدم سازش فیلمسازان با فیلمشان صحبت کرده است. او همچنین به استراتژی استریمرهایی مانند اپل اشاره کرده و از کار آنها با اثر سینمایی «قاتلان ماه کامل» و ارایه آن در سینماها تحسین کرده است. در ادامه، فرمو به مقررات جشنواره کن در مورد نمایش اثر سینمایی‌ها در سینماهای فرانسه اشاره کرده و در نهایت، از نتفلیکس تحسین کرده و برای نمایش اثر سینمایی‌هایش در جشنواره دعوت کرده است.

به گزارش دیجیاتور به نقل از ورایتی، تیری فرمو رییس جشنواره اثر سینمایی کن، در گفت‌وگو با روبن اوستلوند، برنده ۲ نخل طلای کن که در جشنواره اثر سینمایی گوتبورگ حضور دارد، از اعتقاد خود به نمایش اثر سینمایی‌ها بر پرده بزرگ و اینکه چرا فیلمسازان نباید در مورد فیلمشان سازش کنند، سخن گفت.

فرمو استراتژی استریمرهایی مانند اپل را برنده دانست که «قاتلان ماه کامل» مارتین اسکورسیزی را در بخش رقابتی کن ارایه کردند و آن را از طریق پارامونت در سینماها به نمایش درآوردند. این اثر سینمایی در حال حاضر نامزد ۱۰ جایزه اسکار از جمله بهترین بازیگر زن برای لیلی گلادستون، بهترین اثر سینمایی و کارگردانی شده است.

وی تاکید کرد که اپل استراتژی متفاوتی نسبت به نتفلیکس دارد و کاری که آنها با اثر سینمایی مارتین اسکورسیزی و اثر سینمایی «ناپلئون» ریدلی اسکات انجام دادند موجب شد تا درآمد زیادی در گیشه به دست آید و بعدش هم اثر سینمایی‌ها در بستر نرم‌افزاری آنها در دسترس قرار گرفتند. این به معنی بازتاب کامل زمان ما است.

در حالی که فرمو هر سال تلاش می‌کند تا نتفلیکس را در جشنواره کن داشته باشد، اما گفت از مقررات جشنواره که شامل حال نتفلیکس می‌شود و برمبنای آن لازم است هر فیلمی که در بخش رقابتی حضور دارد در فرانسه اکران شده باشد، حمایت می‌کند.

این مقررات پس از سروصدایی که بعد از انتخاب ۲ اثر سینمایی نتفلیکس در جشنواره کن در سال ۲۰۱۷ به وجود آمد و مشکلات زیادی با سینماداران داخلی ایجاد کرد، با جدیت دنبال می‌شود.

فرمو گفت: هرچند این بحث خیلی خشن دنبال شد، اما راهی بود که باید برای ایجاد گفت‌وگو با بستر نرم‌افزاری‌ها طی می‌شد. در پایان هم جشنواره تاکید کرد که هر اثر سینمایی بخش رقابتی باید در سینماهای فرانسه اکران شده باشد، که کار سختی نیست. این مقررات ماست ولی نتفلیکس گفت نه، این مقررات ما نیست، به همین دلیل آنها به ونیز می‌روند، اما در کن حضور ندارند.

فرمو همچنین آرزو کرد که می‌توانست تد ساراندوس رییس نتفلیکس را متقاعد کند تا اثر سینمایی‌هایشان را در جشنواره نمایش دهند و افزود: اثر سینمایی‌های بسیار خوب زیادی متعلق به نتفلیکس است که توسط فیلمسازان بزرگ کارگردانی شده‌اند.

او برای مثال از دیوید فینچر به عنوان یکی از مهم‌ترین فیلمسازان جهان در سال‌ها یا دهه‌های اخیر یاد کرد و گفت: اما حتی اگر دیوید فینچر اثر سینمایی‌ساز بزرگی باشد، دیگر در قلب ما و ذهن ما در همان سطحی که «زودیاک» را در رقابت کن به نمایش گذاشت، وجود ندارد.

وی افزود: البته، من نباید درباره نظرات فینچر قضاوت کنم. او می‌خواهد تنها کار کند و بی‌سروصدا اثر سینمایی‌هایش را برای بستر نرم‌افزاری‌ها بسازد. اما این دنیای متفاوتی است و ما دلتنگ او هستیم. ما می‌خواهیم او به دنیای ما بازگردد.

وی تاکید کرد: نمی‌توان پژواکی را که حضور در یک جشنواره اثر سینمایی ایجاد می‌کند و اولین احساس مخاطبان جشنواره اثر سینمایی را با بستر نرم‌افزاری‌ها مقایسه کرد.

فرمو با این حال نتفلیکس را به دلیل کارهای عالی که انجام می‌دهد، تحسین کرد و گفت: ما آثاری را که آنها می‌سازند تماشا می‌کنیم به این امید که شاید بخشی از فیلمسازانی که با آنها کار می‌کنند روزی فیلمی برای ما ارسال کنند.

اوستلوند که در حال حاضر دارد اثر سینمایی بعدی خود را با عنوان «سیستم سرگرمی خراب است» است می‌سازد، گفت همیشه مخاطبان جشنواره را هنگام نوشتن فیلمش در ذهن دارد.

وی افزود: کن جایی است که فرش قرمزش مشهور است و هر کسی می‌خواهد روی آن فرش قرمز راه برود.

اوستلوند که ۲ بار با «میدان» و «مثلث غم» برنده نخل طلای کن شد، گفت: باید اثر سینمایی‌هایی ساخت که امکان ایجاد سر و صدا در جهان را نیز داشته باشند.

وی که سال ۲۰۲۳ رییس هیات داوران جشنواره کن بود و نخل طلای جشنواره را به «آناتومی یک سقوط» ژوستین تریه داد، به شوخی گفت: آگاهی خیلی به بازیگران و چیزهای دیگر مربوط نمی‌شود، اما برای مثال در «میدان» صحنه‌ای را ساختم که در آن یک هنرمند هست که در میان افرادی که با لباس تاکسیدو در یک شام بزرگ حضور یافته‌اند، دیوانه می‌شود و من عاشق این بودم که این اثر سینمایی در بخش رقابتی در سالن لومیر نمایش داده شود و تماشاگران با لباس‌های رسمی، تماشاگران تاکسیدوپوش دیگری را ببینند که این هنرمند ناراحتشان می‌کند.

اوستلوند با شوخی درباره پروژه بعدی خودش گفت که هدف نهایی‌اش ایجاد بزرگترین خروجی در مطالعات تاریخی کن است!


تیری فرمو، رییس جشنواره اثر سینمایی کن، در گفت‌وگو با روبن اوستلوند، برنده ۲ نخل طلای کن، از اعتقاد خود به نمایش اثر سینمایی‌ها بر پرده بزرگ و اینکه فیلمسازان نباید در مورد فیلمشان سازش کنند، سخن گفت. همچنین، او از استراتژی اپل در نسبت به نتفلیکس تحسین کرد و تاکید کرد که هر اثر سینمایی بخش رقابتی باید در سینماهای فرانسه اکران شده باشد. او همچنین به کارهای عالی نتفلیکس اشاره کرد و امیدوار بود که تد ساراندوس رییس نتفلیکس را متقاعد کند تا اثر سینمایی‌هایشان را در جشنواره نمایش دهند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *