ساخت و ساز اثر سینمایی بر اساس “جناکات” در جشنواره آمریکایی با عنوان “انگشتر”

رقابت «جناکات» در جشنواره آمریکایی/ «انگشتر» اقتباسی تولید شد


اثر سینمایی کوتاه «جناکات» ساخته عطا مجابی و محصول مشترک ایران و ایتالیا موفق به حضور در جشنواره بین‌المللی اثر سینمایی Love Your Shorts آمریکا شده است. این جشنواره هر ساله در ایالت فلوریدای آمریکا برگزار می‌شود و اثر سینمایی‌های کوتاه، مستند و انیمیشن را به رقابت می‌گذارد. «جناکات» اثری اقتباسی در ژانر «نئونوآر/ فانتزی» است و در تهران و قزوین اثر سینمایی‌برداری شده است. اثر سینمایی بدون دیالوگ است و قصه‌ای را روایت می‌کند که در آن دزدی که در حین سرقت مرتکب جنایتی می‌شود و می‌گریزد، متوجه می‌شود کسی او را تعقیب می‌کند. «جناکات» تاکنون در چند جشنواره بین‌المللی حضور داشته و جوایزی را از آن خود کرده است. همچنین، اثر سینمایی کوتاه دیگری به نام «انگشتر» با اقتباسی از روایت خیالی «گوشواره» نوشته هوشنگ مرادی کرمانی نیز ساخت و ساز شده است. این اثر سینمایی کوتاه که در انجمن سینمای جوانان ایران دفتر کرمانشاه ساخت و ساز شده است، در مورد زندگی یک نوجوان است و از مراحل تدوین و صداگذاری عبور کرده و آماده ارایه و پخش است.

به گزارش دیجیاتور، اثر سینمایی کوتاه «جناکات» آخرین ساخته عطا مجابی و از تولیدات انجمن سینمای جوانان ایران که محصول مشترک ایران و ایتالیاست، به سیزدهمین دوره جشنواره بین‌المللی اثر سینمایی Love Your Shorts آمریکا راه پیدا کرد.

این جشنواره مستقل که هر ساله در ایالت فلوریدای آمریکا از ۱۲ الی ۱۵ فوریه برگزار می‌شود، ماموریت خود را ترویج و شناخت آثار خلاقانه اثر سینمایی کوتاه و هنرمندان آن اعلام کرده و به طور تخصصی اثر سینمایی‌های کوتاه، مستند و انیمیشن را به رقابت می‌گذارد.

«جناکات» اثری اقتباسی در گونه داستانی و در ژانر «نئونوآر/ فانتزی» است که در لوکیشن‌هایی با هویت تاریخی و فرهنگی، در تهران و قزوین اثر سینمایی‌برداری شده است.

این اثر سینمایی کوتاه با نقش‌آفرینی ابراهیم عزیزی و سوسن مقصودلو، یک اثر سینمایی کوتاه بدون دیالوگ است و قصه یک دزد را روایت می‌کند که حین سرقت مرتکب جنایتی هولناک شده و می‌گریزد، ولی متوجه می‌شود کسی او را تعقیب می‌کند.

گفتنی‌ است «جناکات» محصول مشترک ایران و ایتالیا، برنده چند جایزه بین‌المللی پیچینگ است که پخش جشنواره‌ای آن را کمپانی ایتالیایی سایونارا بر عهده دارد و پیش از این علاوه بر حضور در چند جشنواره معتبر بین‌المللی مانند جشنواره Pilas En Corto اسپانیا، دوازدهمین جشنواره FIPILI ایتالیا و همچنین چهل‌ و دومین جشنواره MHFF – Molins Film Festival اسپانیا، در سی‌ و نهمین جشنواره اثر سینمایی کوتاه تهران، چهل‌ویکمین جشنواره اثر سینمایی فجر و جشن آکادمی اثر سینمایی کوتاه ایسفا نامزد دریافت جایزه بوده، و برگ زرین بهترین اثر سینمایی‌نامه اقتباسی را از جشنواره اثر سینمایی کوتاه تهران دریافت کرده است؛ همچنین جشنواره IN THE PALACE کشور بلغارستان، که مورد تایید آکادمی اسکار است، اولین حضور بین‌المللی این اثر سینمایی کوتاه بوده است.

دیگر عوامل این اثر سینمایی کوتاه عبارت اند از: مدیرفیلم‌برداری و کالریست: کیوان محسنی، طراحی و اجرای نور: علیرضا نصرتی، اپراتور دوربین و وسایل حرکتی: محمد قاسمی، دستیار اول اثر سینمایی‌بردار: یاشار زاهد، دستیار نور: علیرضا خالیان، دستیاران اثر سینمایی‌بردار: محمدحسین مهدی‌خانی، علیرضا صانعی‌فر، امیرحسین لشگری، محمدامین شریفی‌کیا، تدوین: حمید نجفی‌راد، با تشکر از علی مردانی، هنر صوتی: آرماندو باگلا، طراحی و ترکیب صدا: جیان مارکو لاوری، صدابردار صحنه: پیمان بالایی، سرپرست جلوه‌های ویژه بصری: محمد برادران، سرپرست تیم سه‌بعدی: امیر صفت‌کیا، کامپوزیت: امید شفق، محمد خانبان، محمد اسفندیاری، هومن مهری، محمد دلبند، انیماتور: راضیه کاظمی، مدلینگ و تکسچرینگ: مصطفی قربانی، روتوسکوپی: معینا هندوپور، حنانه ششپری، رضا قلی پور، حسن احمدی، کمراترکینگ: محمد سجاد مرادی، طراح ساخت و ساز: عطا مجابی، مشاور: النورا دیانا، جلوه‌های میدانی و ساخت دکور: امیر سلیمانی، دستیار دکور: مجید کارآمد، گریم: مسعود سمنانی، مدیر ساخت و ساز شهر تهران: حمید عزیزی، دستیار ساخت و ساز شهر تهران: وحید ویسی، مدیر ساخت و ساز شهر قزوین: پیمان فلاح، گروه ساخت و ساز و هماهنگی شهر قزوین: علی لشگری، آرمین الماسی، عرفان دادخواه، مدیر تدارکات: افشین حیدری سروستانی، دستیار تدارکات: یادگار خدابنده لو، عکاس: مهری رحیم‌زاده، دایری ساخت و ساز و راکورد صحنه: تارا رصافی، مجری طرح و برنامه‌ریز: فرزانه قائمی‌زاده، تهیه‌کنندگان: عطا مجابی، نیکولتا کاتالدو، پویان صدقی، انجمن سینمای جوانان ایران و مشاور رسانه‌ای: محمد کفیلی.

اقتباسی از روایت خیالی «گوشواره» مرادی کرمانی در باشگاه اثر سینمایی اولی‌ها

همچنین، اثر سینمایی کوتاه «انگشتر» با اقتباسی از روایت خیالی کوتاه «گوشواره» نوشته هوشنگ مرادی کرمانی در انجمن سینمای جوانان ایران، دفتر کرمانشاه ساخت و ساز شد.

مهران مهیمن فیلمساز و عضو انجمن سینمای جوانان ایران، دفتر کرمانشاه با حمایت باشگاه اثر سینمایی‌اولی‌ها اولین تجربه فیلمسازی خود را با اقتباسی از روایت خیالی «گوشواره» هوشنگ مرادی کرمانی اثر سینمایی کوتاه «انگشتر» را به سرانجام رساند.

مراحل تدوین و صداگذاری این اثر سینمایی ده دقیقه ای که برشی از کوتاه از زندگی یک نوجوان را روایت می‌کند چندی پیش به پایان رسیده است و هم اکنون آماده ارایه و پخش است.

هنرجویان فیلمسازان سراسر کشور برای تجربه اول فیلمسازی می‌توانند اثر خود را در سایت پرتال ساخت و ساز انجمن ثبت کرده و از حمایت باشگاه اثر سینمایی اولی‌ها بهره‌مند شوند.


اثر سینمایی کوتاه «جناکات» است که توانست در جشنواره بین‌المللی اثر سینمایی Love Your Shorts آمریکا حضور پیدا کند. این جشنواره با ماموریت ترویج و شناخت آثار خلاقانه اثر سینمایی کوتاه و هنرمندان آن برگزار می‌شود. اثر سینمایی «جناکات» در ژانر «نئونوآر/ فانتزی» و با حضور ابراهیم عزیزی و سوسن مقصودلو ساخته شده است. این اثر سینمایی برنده چند جایزه بین‌المللی پیچینگ است و در سی‌ونهمین جشنواره اثر سینمایی کوتاه تهران بهترین اثر سینمایی‌نامه اقتباسی را دریافت کرده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *