رشد ترانزیت کشور در ۱۰ ماه امسال به میزان ۴۰.۵ درصد

رشد ۴۰.۵ درصدی ترانزیت کشور در ۱۰ ماه سال‌جاری


براساس آمار های ارائه شده توسط وزارت راه و شهرسازی، ترانزیت کالاها در ده ماه نخست سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل با افزایش 40.5 درصدی و مجموعاً 12 میلیون و 661 هزار تن کالا رونق یافته است. همچنین، ترانزیت کالای نفتی با رشد 88.5 درصدی و ترانزیت کالای غیرنفتی با رشد 25.2 درصدی نسبت به ده ماه نخست سال 1401 افزایش یافته است. علاوه بر این، ترانزیت بزرگراه‌ای و ریلی نیز به ترتیب با رشد 46 درصدی و 1 درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل، ارقام قابل توجهی را به ثبت رسانده است. در ماه دسامبر و با ادامه رشد ترانزیت ماهانه، عملکرد نقطه به نقطه در مقایسه با ماه مشابه سال قبل 87 درصد افزایش یافته است. همچنین، ترانزیت بزرگراه‌ای کالاهای نفتی با رشد 374 درصدی و ترانزیت بزرگراه‌ای کالای غیرنفتی با رشد 42.1 درصدی نسبت به ماه دسامبر سال گذشته افزایش یافته و ترانزیت ریلی نیز با رشد 12.1 درصدی در همان مقایسه رشد یافته است. در کل، ترانزیت کالاهای نفتی و غیرنفتی در ماه دسامبر نسبت به میانگین کل عملکرد مشابه ماهانه 12 ماهه قبل به ترتیب با افزایش 193 درصدی و 41 درصدی رشد کرده و ترانزیت بزرگراه‌ای و ریلی نیز با افزایش 85 درصدی و 25 درصدی رشد کرده است.

به گزارش دیجیاتور، سیدکمال هادیان‌فر معاون ترانزیت وزیر راه و شهرسازی، گفت: براساس آمار موجود در وزارت راه و شهرسازی، در ۱۰ ماه نخست امسال مجموعاً ۱۲ میلیون و ۶۶۱ هزار تن کالا از کشور ترانزیت شده که این میزان نسبت به‌مدت مشابه سال قبل، ۴۰.۵ درصد افزایش داشته است. همچنین در این مدت ۱۰ ماه، ترانزیت کالای نفتی و غیرنفتی به‌ترتیب با عملکرد ۴ میلیون و ۱۰۰ هزار تن و ۸ میلیون و ۵۶۱ هزار تن، افزایش ۸۸.۵ و ۲۵.۲ درصدی را نسبت به ده‌ماهه نخست سال ۱۴۰۱ رقم زده‌است.

دبیر شورای‌عالی هماهنگی ترابری کشور افزود: از مجموع عملکرد فوق، سهم حمل‌ونقل بزرگراه‌ای و ریلی به‌ترتیب برابر با ۱۱ میلیون و ۴۰۰ هزار تن و یک میلیون و ۲۶۱ هزار تن است که در بخش‌های بزرگراه‌ای و ریلی، به‌ترتیب رشد ۴۶ درصدی و یک درصدی نسبت به‌مدت مشابه سال قبل محقق شده‌است.

رشد ۱۲.۱ درصدی ترانزیت ریلی طی ۱۲ ماه

هادیان‌فر ادامه‌داد: در دی امسال و با تداوم رشد جهش‌گونه ترانزیت ماهانه در سال جاری، عملکرد یک میلیون و ۶۰۶ هزار و ۱۳۸ تن حاصل شده که بدین ترتیب، رشد نقطه به نقطه ۸۷ درصدی نسبت به دی سال قبل ثبت شده‌است. در این ماه، ترانزیت بزرگراه‌ای کالاهای نفتی و غیرنفتی به‌ترتیب با عملکرد ۶۱۵ هزار و ۸۱۹ تن و ۸۲۳ هزار و ۳۱۹ تن، افزایش ۳۷۴ درصدی و ۴۲.۱ درصدی را نسبت به دی سال‌گذشته داشته و ترانزیت ریلی مجموع کالاهای نفتی و غیرنفتی با عملکرد ۱۶۷ هزار تن، رشد ۱۲.۱ درصدی داشته است.

به گفته هادیان‌فر، در دی سال جاری، به‌ترتیب افزایش ۱۹۳ درصدی و ۴۱ درصدی ترانزیت کالاهای نفتی و غیرنفتی در این ماه نسبت به میانگین کل عملکرد مشابه ماهانه ۱۲ ماهه سال گذشته و همچنین؛ به‌ترتیب افزایش ۸۵ درصدی و ۲۵ درصدی ترانزیت بزرگراه‌ای و ریلی در این ماه نسبت به میانگین کل عملکرد مشابه ماهانه ۱۲ ماهه سال‌گذشته محقق شده‌است.


نتیجه این متن این است که ترانزیت کالاهای نفتی و غیرنفتی در ده ماه نخست سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل 40.5% افزایش داشته است. همچنین ترانزیت بزرگراه‌ای و ریلی نیز به ترتیب با رشد 46% و 1% نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد کرده‌اند.

در دی ماه نیز ترانزیت کالاهای نفتی و غیرنفتی به ترتیب با افزایش 374% و 42.1% نسبت به دی سال قبل افزایش داشته‌اند. همچنین ترانزیت ریلی نیز با رشد 12.1% نسبت به دی سال قبل رشد کرده است.

در مجموع، در ده ماه نخست و دی ماه سال جاری، ترانزیت کالاهای نفتی و غیرنفتی با رشد نقطه به نقطه 87% نسبت به سال قبل افزایش داشته‌است. همچنین ترانزیت بزرگراه‌ای و ریلی نیز با رشد 193% و 41% نسبت به میانگین کل عملکرد مشابه ماهانه 12 ماهه سال گذشته افزایش داشته‌اند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *