درصد رشد بالای ۵۰ درصدی در ترانزیت بین ایران و آذربایجان تا سال ۲۰۲۳
0 نظر
در این متن اعلام شده است که پل مرزی آستاراچای بین ایران و آذربایجان افتتاح شده است. این پل به منظور توسعه روابط حکومتیهای همسایگی و توسعه ترانزیت کشور ساخته شده است. با بهره برداری از این پل و پایانه جدید، بخشی از تردد و مشکلاتی که در روز قدیمی شهر آستارا ایجاد میشد بهبود یافته است. همچنین، ترانزیت و بازرگانی بین ایران و آذربایجان در حوزه ترانزیت بزرگراهای و ریلی رشد قابل توجهی داشته و با این پل جدید امیدوارند تا رکوردهای بهتری در حوزه ترانزیت بین دو کشور بدست آورند. بذرپاش، وزیر راه و شهرسازی، همچنین در خصوص نقش پل جدید آستارا در تسهیل تردد کامیونها و برنامههای آتی در توسعه زیرساختهای ترانزیت صحبت کرد.
به گزارش دیجیاتور، مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی امروز (۹ دیماه) در مسافرت به استان گیلان و شهرستان آستارا با حضور در خبر ۱۴ شبکه یک سیما از افتتاح پل مرزی آستاراچای خبر داد و گفت: بهمنظور توسعه روابط حکومتیهای همسایگی که در دستور کار حکومت سیزدهم و مورد تأکید مقام عالی رتبه است و همچنین کلان پروژه ایران راه که در دستور کار وزارت راه و شهرسازی قرار دارد، امروز پل جدید مرزی بین ایران و آذربایجان و سایت موقت پایانه مرزی بین دو کشور به بهره برداری رسید.
وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه با این افتتاح پنجمین گذرگاه بین ایران و آذربایجان افتتاح شد، افزود: در پایانه قدیمی شهر آستارا بین کشور ایران و آذربایجان معمولاً تردد کامیونها بهدلیل ظرفیت کم گذرگاه و پل عبوری مشکلاتی را ایجاد کرده بود و عملاً در روز حداکثر ۲۵۰ کامیون امکان تردد داشتند که با بهره برداری پل و پایانه جدید که بهشکل موقت بهرهبرداری شدهاست و مستحدثات که بعدها راهاندازی خواهد شد، بخشی زیادی از تردد کاهش مییابد.
بذرپاش توضیح داد: این شاهراه اصلی با هدف تکمیل زنجیرههای کریدور شمال-جنوب کشور و با هدف توسعه ترانزیت کشور در روزهای پایانی سال میلادی ۲۰۲۳ احداث شدهاست و در این سال شاهد رشد ترانزیت بین دو کشور به میزان بیش از ۵۰ درصد بودیم. رشد بیش از ۵۰ درصدی ترانزیت بین دو کشور ایران و آذربایجان، حاکی از آن است که تمامی گفتگوهای دیپلماتیک دیپلماتیک بین ایران و سایر کشورها در حوزه بازرگانی و ترانزیت محقق شده است.
به گفته بذرپاش، ترانزیت و بازرگانی بین دو کشور ایران و آذربایجان در حوزه ترانزیت بزرگراهای ۴۰ درصد و در حوزه ترانزیت ریلی ۴۷ درصد نسبت به سال گذشته رشد یافتهاست. پیشبینی میشود با بهرهبرداری از این پل و پایانه جدید، بتوانیم شاهد رکوردهای بهتری در حوزه ترانزیت بین دو کشور باشیم.
وی در خصوص نقش پل جدید آستارا در تسهیل تردد کامیونها گفت: یکی از تلاشهای دیپلماتیک وزارت امور خارجه، که سفیر و معاونت مالی وزارت امور خارجه نیز در دستور کار قرار داده همین است که بتوانیم ظرفیت پذیرش کامیونهای ایرانی را از طرف آذربایجانی افزایش بدهیم تا کاهش تردد را شاهد باشیم.
توسعه زیرساختهای گمرکی و تسهیل و افزایش تردد در مرز ایران و آذربایجان
وزیر راه و شهرسازی تصریحکرد: پل و پایانه مرزی آستارا بهمنظور توسعه زیرساختهای گمرکی و تسهیل و افزایش تردد که قبلاً در روز ۲۵۰ کامیون امکان تردد در پل قدیم را داشتند احداث شد. با بهره بردای از این پل جدید، بخشی از تردد به پل جدید منتقل میشود و شاهد تسهیل در تردد در این مسیر خواهیم بود.
بذرپاش در خصوص راه اندازی سامانه نوبتدهی به رانندگان کامیون برای تردد از مسیر آستارا به کشور آذربایجان گفت: سامانه نوبت دهی به رانندگان کامیون برای تردد در این مسیر از سوی گمرک جمهوری اسلامی ایران برای ساماندهی و سازماندهی بهتر برای تردد در این مسیر اجرا خواهد شد.
وی افزود: فاز اول سامانه چند ماهی است که بهره برداری شدهاست ولی بخش زیادی از کامیونهایی که در این مسیر تردد میکنند کامیونهای روسی، آذربایجانی و سایر کشورها هستند که از این سامانه تبعیت نمیکردند، همکاران ما در مجموعه سازمان راهداری و ترانزیت بزرگراهای در حال آماده سازی زیرساختها هستند تا کامیونهای خارجی در کنار کامیونهای ایرانی ثبت نام کنند و گمرک کشورمان بتواند نوبت دهی بهتری داشتهباشد.
بذرپاش تأکید کرد: با افتتاح این پایانه که به رشد ترانزیت بیشتر بین دو کشور ایران و آذربایجان منجر خواهد شد و سازماندهی نوبت دهی به کامیونها برای تسهیل در تردد، شاهد تردد بسیار کمتری در پایانه مرزی خواهیم بود.
وی در بخش دیگری از سخنان خود تصریحکرد: رشد بیش از ۵۰ درصدی ترانزیت بین دو کشور ایران و آذربایجان حاکی از آن است که فعالیت مالی دو کشور ارتقا یافتهاست، بنابراین در تلاش هستیم تا با توسعه زیرساختهای سختافزاری و نرمافزاری، ترانزیت را در این بخش توسعه بدهیم و شاهد رشد ترانزیت در سال ۲۰۲۴ نسبت به امسال باشیم.
بهمنظور توسعه روابط حکومتیهای همسایگی که در دستور کار حکومت سیزدهم و مورد تأکید مقام عالی رتبه است و همچنین کلان پروژه ایران راه که در دستور کار وزارت راه و شهرسازی قرار دارد، امروز پل جدید مرزی بین ایران و آذربایجان و سایت موقت پایانه مرزی بین دو کشور به بهره برداری رسید. با این افتتاح پنجمین گذرگاه بین ایران و آذربایجان افتتاح شد. بهشکل موقت پل و پایانه جدید بهرهبرداری شدهاست و بخشی زیادی از تردد کاهش مییابد. ترانزیت و بازرگانی بین دو کشور ایران و آذربایجان در حوزه ترانزیت بزرگراهای ۴۰ درصد و در حوزه ترانزیت ریلی ۴۷ درصد نسبت به سال گذشته رشد یافتهاست. با بهرهبرداری از این پل و پایانه جدید، بتوانیم شاهد رکوردهای بهتری در حوزه ترانزیت بین دو کشور باشیم. با افتتاح این پایانه که به رشد ترانزیت بیشتر بین دو کشور ایران و آذربایجان منجر خواهد شد و سازماندهی نوبت دهی به کامیونها برای تسهیل در تردد، شاهد تردد بسیار کمتری در پایانه مرزی خواهیم بود. رشد بیش از ۵۰ درصدی ترانزیت بین دو کشور ایران و آذربایجان حاکی از آن است که فعالیت مالی دو کشور ارتقا یافتهاست و در تلاش هستیم تا با توسعه زیرساختهای سختافزاری و نرمافزاری، ترانزیت را در این بخش توسعه بدهیم و شاهد رشد ترانزیت در سال ۲۰۲۴ نسبت به امسال باشیم.