راه‌های افزایش حفاظت دیجیتال در کسب و کارها و نهادهای دولتی

راههای ارتقای امنیت سایبری کسب و کارها و مراکز دولتی


در گفت و گو با خبرنگار دیجیاتور، محمد خوانساری رئیس سازمان تکنولوژی مخابرات ایران اعلام کرد که حدود ۵۰۰ شرکت مجوز ارائه خدمات حفاظت دیجیتال دارند و دستگاه‌ها می‌توانند از ظرفیت این شرکت‌ها برای ارتقای امنیت فضای سایبر استفاده کنند. وی همچنین به فعالیت مراکز آموزشی به نام مراکز آپا در موسسه آموزش عالی‌ها برای امنیت فضای مجازی اشاره کرد و از اقدامات دیگر سازمان برای افزایش حفاظت دیجیتال در کشور نیز بحث کرد. وزیر مخابرات نیز در این زمینه اعلام کرد که مسئولیت امنیت فضای مجازی بر عهده مرکز ملی است و اقدامات لازم برای محافظت از دستگاه‌ها و شناسایی آسیب پذیری‌ها انجام می‌شود.

محمد خوانساری رئیس سازمان تکنولوژی مخابرات ایران در گفت و گو با خبرنگار دیجیاتور در خصوص برنامه‌های این سازمان و وجود آموزش عملیاتی در حوزه حفاظت دیجیتال گفت: حدود ۵۰۰ شرکت مجوزهای مختلف برای امنیت فضای سایبر دارند که در سایت سازمان تکنولوژی مخابرات نیز معرفی شده اند، با توجه به اینکه این شرکت‌ها مجوز لازم را برای ارائه خدمات عمومی حفاظت دیجیتال به دستگاه‌ها و کسب و کارها دارند، دستگاه‌ها می‌توانند از ظرفیت این شرکت‌های دارای مجوز برای ارتقای امنیت فضای سایبر استفاده کنند.

وی افزود: همچنین ما ظرفیت موسسه آموزش عالی‌ها را فعال کرده ایم به همین منظور مجموع مراکزی به نام مراکز آپا در بیش از ۴۰ موسسه آموزش عالی در زمینه امنیت فضای مجازی مشغول به کارند. فعالیت این مراکز در راستای این است که خدمات محلی و تأمین حفاظت دیجیتال را در استان‌ها به متقاضیان ارائه دهند.

خوانساری در ادامه به اقدامات دیگر سازمان تکنولوژی مخابرات برای افزایش حفاظت دیجیتال در کشور اشاره کرد و گفت: موضوع مد نظر دیگر، امنیت سازماندهی شده یا خدمات امنیت سازماندهی شده است به این معنی که یک مجموعه سازمان اداری و سازمان دولتی می‌تواند تأمین امنیتش را با هماهنگی مراکز ماهر که در حال حاضر شکل گرفته به شکل خدمت خریداری کند و در اختیار قرار بگیرد.

وی اظهار داشت: از این طریق وضعیت امنیت مراکز دولتی با کمک سرویس‌هایی که مرکز ماهر ارائه می‌دهد تامین خواهد شد.

به گزارش مهر، پیش از این نیز عیسی زارع پور وزیر مخابرات و تکنولوژی مخابرات با اشاره به اینکه روزانه هزارها حمله هدفمند سایبری می‌شود که بخش قابل توجهی از آنها دفع می‌شود به مهر گفته بود: در حوزه امنیت مسئولیت بر عهده مرکز ملی فضای مجازی است. ما در وزارت مخابرات هر ماه لیست آسیب پذیری هایی که دستگاه‌ها دارند، پیدا می‌کنیم و مجموع آپهایی که در موسسه آموزش عالی‌های سراسر کشور داریم این مأموریت را برعهده دارند و تست نفوذ انجام می‌دهند. این مسائل را به شکل محرمانه به دستگاه‌ها منعکس می‌کنیم.


سازمان تکنولوژی مخابرات ایران اقداماتی برای افزایش حفاظت دیجیتال در کشور انجام داده و با توجه به مجوزهای مختلفی که در اختیار شرکت‌های امنیتی قرار دارد، دستگاه‌ها می‌توانند از خدمات این شرکت‌ها برای ارتقای امنیت فضای سایبر استفاده کنند. به همین منظور، ظرفیت موسسه آموزش عالی‌ها نیز برای فعالیت در زمینه امنیت فضای مجازی فعال شده است. علاوه بر این، خدمات امنیت سازماندهی شده نیز به مجموعه‌های سازمان اداری و دولتی ارائه می‌شود تا امنیتشان با هماهنگی مراکز ماهر تضمین شود. در کل، امکان دفع حملات سایبری و تأمین امنیت سازماندهی شده برای حکومت و دستگاه‌ها از طریق خدمات ارائه شده توسط مراکز ماهر فراهم خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *