راه‌اندازی یازده مرکز تجاری در قاره آفریقا

راه‌اندازی ۱۱ مرکز تجاری در قاره آفریقا


در حاشیه نشست تخصصی بررسی فرصت‌های تجاری ایران و کنیا، سید محمدصادق قنادزاده، معاون ارتقای کسب و کارهای بین‌المللی سازمان توسعه بازرگانی، به غفلت نسبت به بازرگانی با آفریقا اشاره کرده و لزوم جبران عقب ماندگی در این بازار مهم را بیان کرده است. وی بر اهمیت آفریقا به عنوان آینده منابع دنیا تاکید کرده و تصریح کرده است که نیاز است تا در بازرگانی با آفریقا تغییراتی صورت گیرد و برنامه‌های تئوری به عملیاتی شدن تبدیل شوند. قنادزاده از مدل بازرگانی با آفریقا ناسازگاری کنونی صحبت کرده و بیان کرده است که باید قواعد کار با آفریقا را یاد بگیریم. او از اقداماتی مانند ایجاد خطوط منظم دریانوردی و مراکز تجاری در آفریقا خبر داده ولی تاکید کرده است که این اقدامات هنوز بسیار کم و ناچیز هستند. قنادزاده بر این تأکید کرده است که بخش خصوصی نیز باید در این بازرگانی وارد شده و از ظرفیت‌های ایجاد شده استفاده کند. تنها از این طریق می‌توان از ظرفیت بازار آفریقا بهره برد و عقب ماندگی را جبران کرد.

به گزارش خبرنگار دیجیاتور، سید محمدصادق قنادزاده، معاون ارتقای کسب و کارهای بین‌المللی سازمان توسعه بازرگانی در حاشیه نشست تخصصی بررسی فرصت‌های تجاری ایران و کنیا که با حضور جعفر برمکی، سفیر سابق ایران در کنیا و جاشوا ایگوتا، گاتیمو سفیر کنیا در تهران برگزار شد، به غفلت نسبت به بازرگانی با آفریقا اشاره کرد و گفت: آفریقا آینده منابع دنیاست، از همین رو در یکی دو سال گذشته نگاه به آفریقا تغییر کرده و به دنبال جبران غفلت و عقب ماندگی از این بازار مهم هستیم. این یک قطاری است که باید در حال حرکت اصلاح شود و از نشست‌های تئوری به اجرا و عمل رسید.

قنادزاده افزود: هنوز مدل بازرگانی با آفریقا را به درستی فرا نگرفته‌ایم. در حالی که آفریقا به لحاظ میراث بازرگانی بسیار متفاوت از قاره‌های دیگر است و باید قواعد کار با آنها را آموخت.

وی با تاکید بر استفاده از تجربه تاجران موفق در بازرگانی با آفریقا گفت: اقدامات کنونی مانند ایجاد خط منظم دریانوردی، اقدامات مالی و بانکی و راه‌اندازی ۱۱ مرکز تجاری در این قاره توانسته تا حدودی بر افزایش بازرگانی با آفریقا تأثیرگذار باشد ولی این اقدامات هنوز بسیار کم و ناچیز است.

معاون ارتقای کسب و کارهای بین‌المللی سازمان توسعه بازرگانی با اشاره به برگزاری اولین نشست ستاد بازرگانی آفریقا در حکومت سیزدهم گفت: مصوبات این ستاد بسیار مهم و راهبردی است اما بخش خصوصی نیز باید مطالبه‌گری داشته باشد تا این مصوبات عملیاتی شود.

قنادزاده تاکید کرد: ما لایه‌ای از غفلت را کنار زده‌ایم اما اگر بخش خصوصی وارد گود نشود، دوباره شرایط به قبل بازمی‌گردد. از همین رو بخش خصوصی باید از ظرفیت ایجاد شده از جمله راه‌اندازی خط دریانوردی نهایت استفاده را داشته باشد.


بازرگانی با آفریقا برای ایران پتانسیل بسیار بزرگی دارد. آفریقا به عنوان یکی از منابع دنیا شناخته می‌شود و بنابراین توسعه بازرگانی با این قاره بسیار حائز اهمیت است. تا به امروز، مدل بازرگانی با آفریقا به درستی بررسی نشده است و باید قواعد کار با این قاره نیز بیاموزیم. از تجارب تاجران موفق در بازرگانی با آفریقا استفاده کنیم و اقداماتی برای تقویت بازرگانی با این قاره انجام دهیم. ایجاد خطوط دریانوردی منظم، اقدامات مالی و بانکی و راه‌اندازی مراکز تجاری در آفریقا کمکی بوده است، اما این اقدامات هنوز کم و ناچیز هستند. برگزاری نشست‌های تخصصی و تشکیل ستاد بازرگانی آفریقا در حکومت سیزدهم نیز مهم و راهبردی است. بخش خصوصی هم باید دخالت و مطالبه‌گری داشته باشد تا مصوبات این ستاد عملیاتی شوند. در صورتی که بخش خصوصی دخالت خود را نشان ندهد، احتمال بازگشت به شرایط قبلی وجود دارد. بنابراین بخش خصوصی باید از ظرفیت‌های موجود استفاده کند و اقدامات لازم را انجام دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *