چه اتفاقی در کنسرت “رزم نوازان” رخ داد؟ / تمام ارتشی‌ها در تالار وحدت به سنگ تبدیل شدند

در کنسرت «رزم نوازان» چه گذشت؟/ سنگ تمام ارتشی‌ها در تالار وحدت


ارکستر رزم نوازان به عنوان یک یگان هنر صوتی نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران، شب متفاوتی را در سومین روز از برگزاری جشنواره هنر صوتی فجر در تالار وحدت تهران برای علاقه‌مندان هنر صوتی ارکسترال ارایه کرد. این ارکستر توانست با اجرای قطعات ملی و مخاطبان شنونده برخی از قطعات پرطرفدار جهان هنر صوتی را جذب کند و اقدام به اجرای قطعاتی از آهنگسازان معروف ایرانی نیز کرد، که نشان دهنده ارتقای سطح کیفی این یگان هنر صوتی امنیتی است.

به گزارش خبرنگار دیجیاتور، ارکستر رزم نوازان در قالب گروه هنر صوتی «ترنم فتح» مشتمل بر یگان موزیک نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران شامگاه روز چهارشنبه بیست و پنجم بهمن ماه در سومین روز از برگزاری جشنواره هنر صوتی فجر شب متفاوتی را به میزبانی تالار وحدت تهران برای علاقه مندان هنر صوتی ارکسترال رقم زدند.

گروه هنر صوتی «ترنم فتح» پیش از این در جشنواره های داخلی متعددی شرکت داشته و به عنوان یکی از مهم ترین یگان های هنر صوتی ارتش جمهوری اسلامی ایران کنسرت های مختلفی را پیش روی مخاطبان قرار داده است. مسیری که در روز سوم برگزاری جشنواره بین المللی هنر صوتی فجر به عنوان یکی از متفاوت ترین کنسرت های جشنواره تا روز سوم لقب گرفت و توانست حال و هوای متفاوتی از یک ارکستر امنیتی را به مخاطبان معرفی کند.

به گفته دست اندرکاران این ارکستر هنر صوتی امنیتی از ابتدا در دوره های مختلف حضور فعالی داشته است.اما متاسفانه مردم کمتر با آن آشنایی دارند و شاید تنها آشنایی آنها در مراسم رژه باشد. اما دو سالی است که این اتفاق در جشنواره هنر صوتی فجر دیده شده تا مردم با هنر صوتی مارشی و حماسی و حتی دیگر فعالیت های موسیقایی یگان های امنیتی آشنا شوند. موضوعی که می تواند به ارتقای سطح کیفی یگان های موزیک نیروهای مسلح کمک کند تا به دنبال رقابت بیشتری در حوزه ارتقای کیفیت باشند.

به هر ترتیب ارکستر «ترنم فتح» به رهبری سرهنگ دوم احسات ربیعی که تمامی نوازندگان آن با لباس فرم روی صحنه حاضر شدند، در بخش ابتدایی این کنسرت بود که پس از اجرای سرود ملی جمهوری اسلامی ایران و قطعه «ایرانم» فضای کنسرت را در چارچوبی قرار دادند که علاوهبر اجرای قطعات ملی میهنی، مخاطبان شنونده برخی از قطعات پرطرفدار جهان هنر صوتی باشند.

قطعه «قایقران ولگا» و «فروغ جاوید» آثاری بودند که در بخش های بعدی کنسرت پیش روی مخاطبان قرار گرفتند. این در حالی است که بعد از اجرای این دو قطعه ارکستر ، قطعه معروف ایتالیایی «لیتالیانو» با تک نوازی ساکسفون نیز برای تماشاگران اجرا و تبدیل به یکی از قطعات پرطرفدار کنسرت شد. فرآیندی که به دلیل حال و هوای حاکم رایج بر ارکسترهای امنیتی که عمدتا بر آهنگسازی و اجرای قطعات ملی – میهنی دارای چارچوب است، در کمتر ارکستر امنیتی دیده می شود و این ارکستر با اجرای این تک آهنگ بی کلام حال و هوای متفاوت و آرام بخشی را برای تماشاگران رقم زد.

نحوه اجرای این قطعه متفاوت توسط یک ارکستر امنیتی نشان داد که اگر این گروه های موسیقایی بتوانند، خارج از فعالیت های اداری و امنیتی خود در حوزه برگزاری چنین کنسرت هایی در معابر عمومی و خیابان ها به مناسبت های ملی و مذهبی برنامه هایی را اجرا کنند می توانند، جریان جدید و موثری را در حوزه توجه مردم به هنر صوتی ایجاد کنند.

براساس این گزارش در ادامه این کنسرت قطعات «دگرچه می خواهی» به آهنگسازی حبیب الله بدیعی، «ارتش دلاور» به آهنگسازی بهزاد عبدی، «مجموعه مینیاتورهای ایرانی»، «شکوه سادگی» به آهنگسازی سعید نیازی، «ایران ایران» به آهنگسازی تورج نگهبان و «ای ایران» به آهنگسازی روح الله خالقی پیش روی مخاطبان قرار دادند.


نتیجه گیری این متن این است که ارکستر رزم نوازان در کنسرت خود شواهدی از تلاش برای ارتقاء سطح کیفی هنر صوتی امنیتی را نشان داده و با اجرای قطعات متنوعی، مخاطبان را در هوای هنر صوتی ارکسترال شرکت داده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *